انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

انسان شناسان متخصص ایران ( ۲۲ ) مری گود

خانم دکتر مری جو دلوچیو گود (Mary-Jo Delvechio Good)، انسان شناس آمریکایی، از انسان شناسان متخصص ایران به شمار می رود که درباره ابعاد بهداشتی و مفاهیم مرتبط با آن در فرهنگ ایرانی به پژوهش پرداخته است.

ایشان دکترای خود را در سال ۱۹۷۷ در رشته جامعه شناسی و مطالعات خاورمیانه دریافت نمود. اما در ادامه به جامعه شناسی پزشکی روی آورد و به مطالعه مسائلی همچون دین، سیاست، قدرت و سلسله مراتب اجتماعی علاقه مند شد. وی از سال ۱۹۸۴ در گروه جامعه شناسی دانشگاه هاروارد/ آمریکا به تدریس جامعه شناسی پزشکی مشغول گردید که تا به امروز نیز ادامه داشته است. از حیث تدریس، وی بیشتر به تدریس دروسی درباره سیاست بهداشتی و اخلاق زیستی در چشم اندازهای جهانی و زیستی، جامعه شناسی سلامت جهانی، هویت جنسی و فرهنگ در جوامع اسلامی و خاورمیانه و جامعه شناسی پزشکی پرداخته است. وی هم اکنون بر مطالعات تطبیقی – فرهنگی، پزشکی زیستی، اخلاق زیستی و بیوتکنولوژی، جهانی شدن آگاهی پزشکی، هویت جنسی، سیاست بهداشتی و سیاست بین الملل به تحقیق می پردازد. وی تحقیقات میدانی خود را از ترکیه و ایران آغاز کرد و هم اکنون علاوه بر تدریس در گروه پزشکی اجتماعی در مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد، عضو کمیته دائمی در مرکز مطالعات خاورمیانه درهمین دانشگاه نیز هست و سمینار هویت جنسی این مرکز را به مدت پنج سال در اختیار داشته است. علاوه بر آن، وی تا به امروز مسئولیت برنامه های علمی بسیاری را بر عهده داشته که از آن میان می توان به برنامه مشترک هاروارد – ام. آی. تی در « سلامت، علم و فن آوری» اشاره کرد. وی همسر بایرون گود, دیگر انسان شناس متخصص ایران, است.

آثار او درباره ایران :

( به همراه بایرن گود و ج. فار ) وضعیت اجتماعی و باروری : مطالعه یک شهر و سه روستا از شمال غرب ایران
Social status and fertility: a study of a town and three villages in northwestern Iran Population studies. (1980). 34:2 pp 201, 311-19.

آدرس صفحه شخصی دکتر مری گود :
http://www.wjh.harvard.edu/soc/faculty/good/

آدرس برای تماس با دکتر مری گود :
۶۱۷-۴۹۵-۱۴۲۷ (Phone)
۶۱۷-۴۹۶-۵۷۹۴ (FAX)
۴۵۸ William James Hall
۳۳ Kirkland Street
Cambridge, MA 02138
maryjo_good@hms.harvard.edu