انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

انسان شناسان متخصص ایران (۱۷): سیدنی مینت

پروفسور سیدنی ویلفرد مینتز (Syndney Wilfred Mintz) در شانزدهم نوامبر ۱۹۲۲ در دوور/ نیوجرسی آمریکا به دنیا آمد. این انسان شناس مشهور بیش از همه به علت پژوهش های فراوانش درباره آمریکای لاتین و حوزه دریای کاراییب شهرت دارد. وی از انسان شناسانی است که به همراه ماروین هریس، مورتون فرید، استنلی دیاموند، رابرت مورفی و … تحت نظر جولین استیوارت و روث بندیکت، دو انسان شناس کلاسیک، آموزش دیدند. چنانکه مینتز دکترای خود را در رشته انسان شناسی از دانشگاه کلمبیا زیر نظر این دو دریافت کرد.

مینتز از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۷۴ در دانشگاه ییل به تدریس پرداخت و آنگاه به تاسیس گروه انسان شناسی در دانشگاه جان هاپکینز کمک کرد. پروفسور مینتز در بسیاری از دانشگاه ها و مراکز علمی معتبر جهان به تدریس پرداخته است که از آن جمله می توان به تدریس در دانشگاه های MIT در آمریکا و کلژ دو فرانس در فرانسه اشاره کرد. وی علاوه بر عضویت در بسیاری از انجمن ها و موسسات انسان شناسی، در سالهای ۱۹۶۸-۱۹۶۹ ریاست انجمن قوم شناسی آمریکا را بر عهده داشت. وی همچنین مدیریت و مشاوره طرح های پژوهشی متعددی را در مراکز دولتی و غیردولتی بر عهده داشته است. وی در سال ۱۹۴۸ به عنوان جزیی از برنامه به کارگیری روش های انسان شناسی برای مطالع بر جوامع پیچیده که جولین استیوارت در نظر داشت، به انجام کارمیدانی در حوزه دریای کاراییب پرداخت و از آن پس کارهای میدانی بسیاری در در نقاط مختلف جهان به انجام رسانید. نکته حائز اهمیت برای ما در پژوهش های میدانی پروفسور مینتز، پژوهش میدانی او در ایران به سالهای ۱۳۴۵- ۱۳۴۶ ( ۱۹۶۶- ۱۹۶۷ ) است. پروفسور مینتز در این سالها به همراه همسرش که در حال تحصیل زبان شناسی بود به ایران آمد. آنها در ” خانه زینیان ” روستایی در غرب شیراز در نزدیکی اقامتگاه ایل قشقایی اقامت داشتند.به هر صورت مینتز موفق به اقامت بلند مدت در این منطقه نگردید. ( مینتز در آن زمان از متخصصان حوزه دریای کارائئیب به شمار می رفت )‌و به این ترتیب جامعه فرهنگی ایران یکی از انسان شناسانی را که می توانست به خوبی درباره ابعاد انسان شناختی آن به تحقیق بپردازد را از دست داد. پروفسور مینتز در یادداشتی به نگارنده، اظهار می دارد که خود را در حدی نمی داند که بر وی عنوان « انسان شناس متخصص ایران » اطلاق گردد و از این که نتوانست به صورت عمیق و تخصص به پژوهش در ایران بپردازد، اظهار تاسف می کند. و اعلام می دارد که پس از گذشت این سالها، آن مقدار فارسی را که آموخته بود، از یاد برده است. به هر صورت پروفسور مینتز هم اکنون از بزرگترین متخصصان حوزه فرهنگی آمریکای لاتین و دریای کارائیب به شمار می رود که سابقه پژوهش در ایران را در کارنامه خود دارد.

آثار او درباره ایران :

مینتز یک رساله درباره ساختار اجتماعی ایل قشقایی و نیز نوشتاری درباره ایران در مجله Iranian Studies‌منتشر کرده است که مشخصات کتابشناختی آن به دست نیامد.

صفحه شخصی پروفسور مینتز :
http://anthropology.jhu.edu/Sidney_Mintz/index.html

آدرس برای تماس با پروفسور مینتز :
Research Professor
Phone (410) 516-6170
email: mintzsw@jhu.edu
۱۰۵-A Macaulay

سیدنی مینتز در ویکیپدیا :
http://en.wikipedia.org/wiki/Sidney_Mintz