انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

انجمن انسان شناسی زیستی کانادا

سعیده بوغیری – گروه بین المللی و ترجمه

انجمن انسان شناسی زیستی کانادا (CAPA) در سال ۱۹۷۲ و در نتیجه نشست انجمن انسان شناسان زیستی آمریکا تاسیس شد. در آن زمان نیاز به تاسیس چنین انجمنی با اعضای خاص خود احساس می شد تا انسان شناسان زیستی کانادایی مجبور نباشند به منظور ملاقات های کاری با یکدیگر به کانزاس سفر کنند. اعضای بنیانگذار این انجمن عبارت بودند از فرانک اوژه (Frank Auger)، چارلی ایمن (Charlie Eyman)، جوف گارتی (Geoff Gaherty)، جیم پترسن (Jim Paterson)، کریس میکل جان (Chris Meiklejohn) و جامشد ماوالوالا (Jamshed Mavalwala) که هر یک از آن ها در نقطه ای از این کشور زندگی می کردند. نخستین نشست این انجمن در فوریه سال ۱۹۷۳ در بانف (Banff) با حضور این اعضا برگزار شد. در همین نشست بود که فرانک اوژه به عنوان مدیر، براکستون آلفرد به عنوان منشی و کریس میکل جان به عنوان سردبیر انجمن انتخاب شدند.

از آن پس انجمن کار خود را با برگزاری نشستی سالانه دنبال کرد. این نشست ها هر سال در نقطه ای از کانادا برگزار می شد: وینی پج، تورنتو، بانف، سنت آدل مونترال، اوتاوا، گلف، ادمونتون، توندربی، ونکوور، همیلتون و…

مقامات اجرایی انجمن فوق، ریاست، منشی و سردبیر آن هستند که برای دوره های سه ساله انتخاب می شوند. البته بعدها افراد دیگری نیز به انجمن افزوده شدند که گروه اجرایی از میان آنان نیز انتخاب شد.

انجمن همچنین در سال ۱۹۷۶ شروع به انتشار نشریه ای کرد که در سال ۱۹۷۹ به مجله تبدیل شد: مجله انسان شناسی کانادا (Canadian Journal of Anthropology). این مجله پس از انتشار چهار شماره در سال ۱۹۸۵ به پایان رسید. این پایان نتیجه گردش اندک خارجی مجله و هزینه های انتشار چنین مجله ای بود. از آن پس انجمن به انتشار روزنامه ای بسنده کرد.

پس از آن انجمن همچنین در انتشار سه نشریه دیگر شرکت کرد: ” Homo erectus “، ” Out of Asia: Peopling the Americas and the Pacific ” در سال ۱۹۸۳، و نیز ” Before the Wall Fell: the Science of Man in Socialist Europe ” در سال ۱۹۹۱. این نشریات به صورت تک شماره و به دنبال سمپوزیوم های گوناگونی به چاپ می رسیدند که به مناسبت های مختلف و یا به افتخار بزرگان علمی و با همکاری کشورهایی از چهارگوشه دنیا برگزار می شدند.

انجمن انسان شناسی زیستی کانادا هم اکنون وارد بیست و پنجمین سال کار خود می شود و حالا نزدیک به ۱۰۰ عضو دارد که تقریبا نیمی از آنان دانشجویان دوره های عالی هستند. اعضای این انجمن تقریبا از تمامی ایالات کانادا گردهم آمده اند.
انجمن انسان شناسی زیستی کانادا، جامعه ای حرفه ای متشکل از استادان و دانشجویانی از نقاط مختلف دنیاست که هدف آنان ارتقا و افزایش آگاهی و درک عمومی از انسان شناسی زیستی در میان اعضا و نیز پشتیبانی از موسسات و به طور کلی عموم مردم است. در این انجمن انسان شناسان زیستی به مطالعه سازگاری ها، تنوعات و تطورات حاصل شده در زمینه زیستی- فرهنگی جوامع انسانی می پردازند. اعضای این مرکز، گوناگونی و پیچیدگی جغرافیایی و زمانی انسان های باستان و مدرن و اجداد انسانی، و نیز نخستی ها و اجداد آنان را شناسایی کرده و بر روی آن ها به پژوهش می پردازند. به این ترتیب، این پژوهش ها جنبه ای کاملا بین رشته ای به خود می گیرند، چه مرزهای میان علوم طبیعی و اجتماعی را در هم می آمیزند تا درک پرمغزتری از گوناگونی و پیچیدگی نوع بشر ارائه دهند.

به قلم: کریس میکل جان، گروه انسان شناسی دانشگاه وینی پج

آدرس سایت انجمن انسان شناسی زیستی کانادا
http://capa.fenali.net