انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

انتقاد شدید اردوغان از نمایندگان ترک تبار آلمانی

اردوغان نمایندگان آلمانی ترک‌تبار را مورد انتقاد شدید قرار داد

دوم ژوئن یازده نفر از نمایندگان به نسل‌کشی ارامنه را رأی دادند

آلمان‌ها کتاب «تسلیم»، نوشته «میشل هوِلبِک» که در سال ۲۰۱۵ توسط انتشارات «فلاماریون» منتشر شد را می‌ستایند. این کتاب به قدرت رسیدن حزب اسلامی در فرانسه را پیش‌بینی کرده است. ولی کسی پیش‌بینی نمی‌کرد که این اتفاق در آلمان بیفتد. با این‌ حال بعد از تأیید نسل کشی ارامنه توسط ترک‌ها در سال ۱۹۱۵ از طرف «بوندستاگ (پارلمان آلمان)» در دوم ژوئن سناریوی فوق به نظر غیر ممکن نمی‌آمد.

«رمزی آرو» بازرگان آلمانی- ترک و از ستایندگان اردوغان، اظهار تمایل کرده است تا برای واکنش در برابر آنچه که «آشوب» می پندارد حزبی ایجاد کند. او در سایت خود چنین نوشته است:

«از امروز هیچ حزب آلمانی شایستگی عضویت برای ترک‌تباران را ندارد.

از نظر حقوقی خود را ملزم می‌دانیم تا حزب مخصوص خود را داشته باشیم؛

نه تنها برای ترک‌ها و مسلمانان، بلکه برای تمام مردم آلمان چون آلمان فعلی تداعی کننده بدترین خاطرات گذشته است.»

اگر «رمزی آرو» به تمام شبکه‌های تلویزیونی دعوت نمی‌شد، اگر حدود ۳ میلیون ترک یا ترک تبار در آلمان وجود نداشت و اگر دولت آنکارا از دیاسپورا در جهت اهداف سیاست داخلی استفاده نمی‌کرد؛ این نوشته‌های او مضحک به نظر می‌رسید.

« بعضی‌ها می‌گویند ترک‌ها، ولی کدام ترک‌ها! اگر خوب بنگریم خواهیم دید که خون آنها ناخالص است»

رجب طیب اردوغان

رئیس جمهور ترکیه.

در سپتامبر ۲۰۱۴ در یک پژوهش چاپ شده توسط «بنیاد علم وسیاست(SWP)» که یکی از مراکز تحقیقاتی مهم آلمان به شمار می‌رود؛ و به گفته پژوهشگری به‌نام «یاسار آیدین»، دولت آنکارا بر روی یازده عضو ترک‌تبار عضو «بوندستاگ» « به عنوان اهرم سیاسی با تاثیر مثبت بر روابط ترکیه و اروپا» حساب کرده بود.

تهدید به مرگ

قطعنامه رأی‌گیری شده توسط «بوندستاگ» در دوم ژوئن که موید نسل‌کشی ارامنه است عکس گفته اردوغان را ثابت می‌کند چون«جِم اوزدمیر»، بانی اصلی این رأی‌گیری و رئیس مشترک گروه اکولوژیست‌ها و همچنین «آیدان اوزوگز» که دبیر دولت اعتلافی است هر دو از پدرو مادر ترک در آلمان به دنیا آمده اند.

بعد از این رأی‌گیری هر دو نفر مورد نفرت دولت آنکارا و رسانه‌های حامی آن تبدیل قرار گرفته‌اند. روز دوشنبه ۶ ژوئن اردغان از یازده نمایند انتقاد کرد: « بعضی‌ها می‌گویند ترک‌ها، ولی کدام ترک‌ها! خون آن‌ها باید توسط آزمایشگاه تست شود.» او همچنین ادامه داد، «همه خوب می‌دانند (یازده نماینده ترک تبار) سخنگوی شاخه‌ای از سازمان جدایی‌طلب تروریست هستند» بی‌شک اشاره او کرد‌ها است. او قبلاً شنبه ۴ ژوئن گفته بود «اگر خوب بنگریم متوجه خواهیم شد که خون آنها ناخالص است». این یازده نفر در شبکه‌های اجتماعی ترک‌ها مورد انتقاد قرار گرفته و تهدید به مرگ شده‌اند و در حال حاضر تحت حفاظت پلیس هستند.

بیشتر این نمایندگان با رسانه‌ها مصاحبه نمی‌کنند. وضعیت به مرحله‌ای رسیده است که «نوربرت لامرت»، رئیس مجلس «بوندستاگ» پنج‌شنبه ۹ ژوئن مستقیماً از رئیس جمهور ترکیه انتقاد کرد:

«هنوز باورم نمی‌شود که در قرن بیست و یکم، رئیس یک دولت دموکراتیک چنین اظهار نظر کند و ترک تباری نمایندگان منتخب مرم در «بوندستاگ» را زیر سؤال برده و خون آنها را ناخالص بداند» او افزو: «کسی که با پیش‌داوری و تهدید به دنبال فشار بر یک نماینده است باید بداند که او کل پارلمان یک کشوررا زیر سؤال می‌برد.» آنگلا مرکل که در رأی‌گیری درباره نسل‌کشی شرکت نکرده بود این بار در جایگاه مخصوص دولت حاظر شد و به گرمی از این گفته‌ها حمایت کرد. علاوه بر او «مارتین شولز» رئیس آلمانی پارلمان اروپا نامه‌ای با لحن تند به آقای اردوغان نوشت :«به عنوان رئیس پارلمان چند ملیتی، چند قومی و چند مذهبی، اجازه دهید به نکاتی اشاره کنم: آزادی در استفاده از اختیارات توسط نمایندگان، ستون اصلی دوکراسی اروپایی ما است». او افزود «اعضای پارلمان که در چارچوب اختیاراتشان جهت‌گیری می‌کنند، تحت هیچ شرایطی و علیرغم اختلافات سیاسی ممکن نباید تروریست‌ها نامیده شوند».

رئیس جمهور ترکیه پذیرفت که تصدیق نسل‌کشی ارامنه توسط پارلمان«بوندستاگ» بر روابط بین دو کشور بی تأثیر نخواهد بود. اطرافیان آنگلا مرکل با قاطعیت این واکنش را نتیجه عدم آگاهی از سیستم سیاسی آلمان دانستند. برلین شواهدی را ارائه داد که نشان می‌دهد حتی گروه ترک مذاکره کننده اجرای توافق آوارگان با بروکسل آماده بازبینی قانون ضد تروریسم هستند. با این حال، آقای اردوغان رسماً مانع بازبینی این قانون شد که جزو آخرین بن بست‌های مذاکرات با بروکسل برای آزادسازی ویزا برای ترک‌ها است.

اطرافیان صدراعظم آلمان بیشتر از انعکاس ماهیت اظهارات رئیس جمهور ترکیه در بین دیاسپورای ترک در آلمان نگران هستند تا خود گفته‌های رئیس جمهور.

لوموند ژوئن ۲۰۱۶

صفحه روزنامه لوموند در انسان شناسی و فرهنگ