انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

انتشار ماهنامه جدید «اقوام ایرانی»

به تازگی ماهنامه «اقوام ایرانی» با رونمایی از اولین شماره خود و سپس انتشار دومین شماره ویژه نوروز ۱۳۹۷، روی دکه مطبوعات قرار گرفت و به جمع نشریات کشور پیوست.

این ماهنامه به مدیر مسئولی حسین سبزه صادقی و سردبیری مجتبی افشارزاده، با هدف انتشار موضوعات عمومی تر فرهنگ و ادبیات، قصد دارد مخاطبان خود را با عناصر فرهنگی کشور بیشتر آشنا نماید. از این رو یادداشت ها، مطالب و مقالات این ماهنامه جدای از سبک مقالات آکادمیک فصلنامه­ های فرهنگی، به شکل عمومی­ تری درج می شود. مثلا بخش‌های مختلف شماره اول ماهنامه با عناوین کوچه ادبیات، آداب و رسوم، هنر اقوام، رگ و ریشه، روزگاران، بوم و بر، روزی، رندانه و گشت و گذار بخش بندی شده است و گفتگو با آیدا شاملو، نقد عبدالعلی دستغیب، موسیقی قوم بلوچ، معرفی موجودات افسانه‌ای جنوب ایران بخشی از موضوعات کار شده در این شماره مجله «اقوام ایرانی» است.

شماره دوم ماهنامه نیز که ویژه نوروز ۱۳۹۷ است با بخش های جاده بهار نارنج، نوروز و گردشگری، کوچه ادبیات، هنر و اداب و رسوم اقوام و رندانه موضوع بندی شده و جشن های ایرانی، جلوه گاه ارتباطات ناب انسانی، سرمایه های نمادین فولکلور آذربایجان، شاو شمه کی: داستانی بر اساس باور عامیانه، گویش دماوندی و نان در تنور ترکمن ها نمونه هایی از مطالب این شماره ماهنامه می باشند.

ادبیات بومی (فولکلور)، فرهنگ مردم (آداب و رسوم)، هنرهای بومی، گردشگری، تاریخ محلی، مردم‌شناسی، مکان‌ها و جغرافیای ایران، معیشت و اقتصاد بومی بخشی از موضوعاتی است که حیطه پرداخت مجله اقوام ایرانی را در بر می‌گیرد. همچنین موضوعات مربوط به اقوام ایرانی و خرده فرهنگ‌ها در آیینه ادبیات و هنرهای معاصر نیز مد نظر است. ضمناً مطالب ارسالی به این ماهنامه می‌توانند در قالب یادداشت، مصاحبه، نقد، گزارش و گزارش تصویری ( مجموعه عکس) باشد.

فهرست مطالب شماره اول ماهنامه به ترتیب زیر است:

– با ایدا سرکیسیان در پیچ و خم کوچه
– عاقل و لیوه به روایت دختر بَس نجف وند
– تحلیل شعر سید یعقوب ماهیدشتی از منظر عناصر خیال
– موجودات افسانه ای در فرهنگ جنوب
– تعزیه هنری یتیم شده(مصاحبه با دکتر حسین اسماعیلی)
– نگاهی به ترانه های مردم سیرجان
– کتاب دختر شیرازی مستندی قصه گو
– آوای دهل در پی تابوت
– عروسک در فرهنگ گناوه
– نگاهی انسان شناختی به آتش و جایگاه آن در قوم ترکمن
– تکیه معاون الملک موزه بی همتای کاشی و نقاشی
– انواع موسیقی در قوم بلوچ
– تئاتر در اَرَته
– بررسی ساختار اجتماعی در ایل بختیاری
– تاریخ محلی؛ پرداختن به پیکره اجتماعی یک سرزمین
– نگاهی به فناوری و هنر معماری بادگیر در ایران
– بلوط؛ از نان و نماد تا پناهگاه
– بررسی طنز شفاهی فرهنگ مردم جنوب استان کرمان
– داستان های خوب برای بچه های بد
– ورف چال؛ سلطنت یک روزه زنان