انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

انتشار شماره دوم فصلنامه ی فرهنگی – اجتماعی سخن سیاووشان

مرکز خدمات روان شناختی سیاووشان منتشر کرد :

فصلنامه ی فرهنگی – اجتماعی سخن سیاووشان (شماره ۲)

 

پیش درآمد

به نام خداوند جان و خرد

خوشنودیم که دومین شماره ی “سخن سیاووشان ” را به شما مخاطبان گران قدر این نشریه تقدیم می کنیم . چنان که پیش تر نیز یادآور شدیم، این نشریه گفتمانی میان رشته ای را با محوریت روان پژوهی پی می جوید و بر آن است تا افق جدیدی را در مطبوعات کشور با این رویکرد به گونه ای تخصصی بگشاید و طیفی از دانش های حوزه ی علوم انسانی و نیز شاخه های متنوع هنر را از این منظر بنگرد و به گونه ای تخصصی نیز با همیاری صاحب نظران گفت و شنودی دانش ورزانه را در حیطه های مختلف روان پژوهی، به ویژه روان کاوی امکان پذیر سازد. ویژه نامه ی این شماره، برای نخستین بار در ایران به یکی از معتبرترین صاحب نظران زنده ی روان کاوی در جهان، دکتر پیتر ویدمر، (روان کاو بلند آوازه ی سوییسی، که معرفی کوتاهی از او در قسمت همکاران علمی شده است(، می پردازد و شماری از سخنرانی ها و سمینار های او در ایران، در مرکز خدمات روان شناختی سیاووشان را عرضه می دارد. او با تسلطی کم نظیر بر روان کاوی فرویدی و خوانش لاکانی آن، فراتر رفته در آثار منتشره اش تفسیر هایی ژرف و نو عرضه می دارد. بسیاری از آثار او از جمله “اضطراب “، ” اسم خاص و حروف آن” ، “وضع تروماتیک سوژه؛ جلد: I تصویر بدن و اختلال های آن، جلد II : زمانمندی درک ناشدنی “، گواه گویای این نکته اند. همچنین در این شماره از روان کاوان بنام آمریکای لاتین، رولاندو کاروتی و آلبرتوسائول و نیز ژان فورتون از فرانسه به همت و لطف همکاران علمی نشریه آثاری برای نخستین بار انتشار می یابد و در اختیار علاقمندان و مشتاقان قرار می گیرد. در این جا از تمام همکاران علمی این شماره که با گشاده رویی و انگیزه در به بار نشستن این شماره ما را یاری کردند، سپاسگزاری م یشود، باشد که در گستر ه ی فرهنگ دیر پای این کهن مرز و بوم این دفتر نیز نقشی در بالندگی بیشتر آن ایفا کند.

همکاران علمی این شماره
– دکترحسین پاینده

استاد نظریه و نقد ادبی دانشگاه علامه طباطبائی، کارشناسی و کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی از دانشگاههای علامه طباطبایی و تهران، دکترای نظریه و نقد ادبی در انگلستان، ویراستار و سرپرست” مجموعه ی نظریه و نقد ادبی” ، تالیف و ترجمه ی کتاب هایی از جمله: “داستان کوتاه در ایران “( در سه جلد)،” نقد ادبی و دموکراسی ” ،” گشودن رمان” ،” روانکاوی و فرهنگ عامه ” و ” نقد ادبی و مطالعات فرهنگی: قرائتی نقادانه از آگهی های تجاری در تلویزیون ایران”.

– دکتر بابک روشنایی مقدم
متخصص روانپزشکی و فوق تخصص اعتیاد از دانشگاه واشنگتن، روانکاو از موسسه روانکاوی سیاتل SPSI ، مدرس و سوپروایزر تحل لی در دانشگاه های واشنگتن و تهران.
– آلبرتو سائول
روانشناس بالینی، روانکاو، عضو رسمی و هیئت علمی مدرسه لکانی بوئنوس آیرس ،EOL مسؤل آموزش روانکاوی بالینی در بیمارستان ریواداویا Rivadavia (یکی از بیمارستانهای آموزشی دانشگاه بوئنوس آیرس آرژانتین).
– دکتر سعید سرایی
دکترای تخصصی آموزش زبان آلمانی و استاد تمام دانشگاه اولدنبورگ.
– فریده عیسی وند
دانش آموخته ی فلسفه و روانکاوی از دانشگاه لندن، Kings College و دانشگاه میدلسکس Middlesex ، مرکز مطالعات فروید در لندن تحت نظر روانکاوی لکانی عضو NLS ، از بنیان گذاران London Society و عضو ELP . ایشان عضو NLS و دارای مقاله های متعدد به انگلیسی و فارسی در روانکاوی فرویدی – لکانی است.
– دکتر مهرداد عربستانی
دکترای تخصصی انسانشناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، نایب رئیس انجمن انسان شناسی ایران، دارای آثار پژوهشی متعدد به انگلیسی و فارسی.
– دکترکامران علی پناهی
فوق لیسانس سایکو نورو فارماکولوژی، فوق لیسانس روانکاوی خانواده، کاندیدای روانکاوی در انجمن روانکاوی آرژانتین، دستیار پرفسور گیرمو موگیلانسکی در دانشگاه موسسه بهداشت روان )آرژانتین( و دستیار پرفسور لیا ریکن در انستیتو نوروساینس بوئنوس آیرس )آرژانتین).
– دکتر ژان فورتون
نویسنده، هنرمند و روانکاو، شاگرد رولان بارت و ژاک لاکان. دارای آثار متعدد هنری به نمایش درآمده در سراسر جهان و قریب به هفت اثر نوشتاری منتشر شده.
– دکتر رولاندو کاروتی
روانپزشک، روانکاو، استاد بازنشسته دانشگاه لاپلاتا آرژانتین، رئیس سابق مدرسه فرویدی بوئنوس آیرس، عضو کمیته ویرایش ژورنال پژوهشهایی از روانشناسیPsicología Investigaciones de (ژورنال پژوهشی دانشکده روانشناسی دانشگاه بوینوس آیرس)، ویرایشگر ژورنال Contexto en Psicoanálisis (ژورنال پژوهشی دانشگاه اینترامریکانا مکزیک).
– دکتر حسین مصباحیان
دکترای فلسفه از دانشگاه تورنتو کانادا، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران، متخصص فلسفه قاره ای.
– دکتر پیتر ویدمر
دکترای تخصصی روانشناسی، از بنیانگذاران و عضو پیشین انجمن روانکاوی فرویدی (AFP) در اروپا )کشورهای آلمانی زبان(، از بنیانگذاران، سردبیر و نویسنده یکی از معتبر ترین مجله های روانکاوی آلمانی زبان (RISS ) و با سابقه تدریس روانکاوی به عنوان استاد مدعو در دانشگاه های زوریخ، کلمبیا )آمریکا( و کیوتو )ژاپن(، بنیانگذار و مدرس روانکاوی در سمینارهای روانکاوی فرویدی – لکانی در زوریخ، از نخستین مترجمان آثار لاکان به آلمانی، دارای تالیفات متعدد که به زبان های مختلفی ترجمه شده اند از جمله: اضطراب )شرح سمینار ۱۰ لاکان( و اسم خاص و حروف آن، از همکاران پژوهشی-آموزشی کالج روانکاوی آلمان (Psychoanalytisches Kolleg ).
– استاد علیرضا شجاعپور
شاعر، پژوهشگر و مدرس ادبیات، دارای آثار متعدد به نظم و نثر در حوزه ی زبان و ادبیات فارسی به ویژه شاهنامه و حافظ پژوهی.
– دکتر افشین یداللهی
روانپزشک، شاعر و ترانه سرا، عضو گروه روانشناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی.