انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

انتشار سی و هفتمین شماره فصلنامه «فرهنگ مردم ایران»

فصلنامه «فرهنگ مردم ایران» که به عنوان یک فصلنامه تخصصی و موضوعی در حوزه فرهنگ مردم در واحد فرهنگ مردم مرکز تحقیقات صدا و سیما انتشار می­یابد؛ سی و هفتمین شماره خود را مربوط به دوره زمانی تابستان ۱۳۹۳ در ۱۸۶ صفحه منتشر کرد…

در سخن نخست این شماره آمده است: «هر نظام فکری و سازه اجتماعی و سیاسی متأثر از برداشتی خاص از انسان است. تصور انسانِ فطرتاً پاک و سالم یا انسان ذاتاً شرور، به دو نوع نظام فکری و سیاسی و اجتماعی منجر خواهد شد. بر همین اساس، درک و شناخت نظام‏های فکری و اجتماعی نیازمند مطالعه مبانی انسان‏شناختی آن است. مطالعه انفسی در گذشته نیز مطرح بوده است، اما آن را در قالب مطالعات کیهان‏شناسی یا آفاقی مورد توجه قرار می‏دادند. در آن نگاه، تلاش برای یافتن جایگاه مناسب انسان در نظام کیهانی مورد نظر بود، اما در عصر جدید نگاه به انسان از اهمیت بیشتری برخوردار شده است؛ بخشی از این اهمیت به واسطه تأثیرات سوژه یا فاعل‌محور بودن دوره نوگرایی است و برخی نیز به این دلیل است که مطالعات دیگر پیرامون آفاق و نظامات اجتماعی تابعی از درک مفهوم و جایگاه انسان است. به عبارت دیگر، مبانی انسان‏شناختی از آن رو ضرورت دارد که مطالعات دیگر نیز از سوی انسان صورت می‏گیرد و بر همین اساس هرگونه مطالعه‏ای درباره انسان، به نوعی، مطالعه‏ای فرهنگ‎محور است؛ به این معنا که انسان ضمن آنکه به‏طور طبیعی و نظری قابل مطالعه است، از نظر تاریخی و فرهنگی و قوم‏نگارانه نیز باید مورد توجه قرار گیرد. چنین مطالعه‌ای معرفت علمی در مورد انسان را ارتقا می‌بخشد و می‌تواند شیوه‌های زندگی گروه‌های انسانی و قومی را بررسی و تبیین کند. هدف این مطالعات، اغلب دریافت الگوهای برساخت فرهنگی درون یک گروه برای اجرای سیاست‌های فرهنگی است.

این شماره از فصلنامه «فرهنگ مردم ایران»، با ارائه مقاله‎هایی در سه محور، تلاش کرده است گام سازنده‌ای در مسیر شناخت گروه‌های فرهنگی بردارد؛ در بخش «فرهنگ عمومی در رسانه»، مقاله‎های «مفهوم‎شناسی شیوه زندگی در تمدن غربی و اسلامی» و «رویکرد آموزشی رسانه به ترافیک»؛ در بخش «قوم‏نگاری در رسانه»، مقاله‎های «خاستگاه، تاریخ و فرهنگ لک‎ها» و «آداب مجالس ترحیم در فرهنگ مردم»؛ در بخش «قابلیت‎های نمایشی فولکلور در رسانه» مقاله‎های «گونه‎شناسی ادبیات شفاهی کودکان؛ مطالعه موردی کرمانشاه»، «پسیکودرام در بازی‎های نمایشی زنانه»، «جنبه‎های تبدیل افسانه به نمایش رادیویی؛ نمایش پسر و غول بیابان» و «ویژگی‎های دراماتیک افسانه ننه ماهی؛ روایت بوشهر» چنین رسالتی را برعهده دارند. امید است مجموعه پیش‌رو، سوژه‌ها و محتوای لازم را برای تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونیِ مناسب، در اختیار برنامه‌سازان قرار دهد»(ص،۱۰-۹).

فهرست مقالات این شماره به ترتیب عناوین زیر است:

سخن نخست/ سردبیر/۹

– تطبیق مفهوم شناسی«شیوه زندگی» در تمدن غربی و تمدن اسلامی/ دکتر حسین خانی/ ۱۱

– رویکرد آموزشی رسانه به ترافیک/علی آنی­زاده، صدیقه آنی­زاده/ ۳۷

– خاستگاه، تاریخ و فرهنگ لک­ها/ دکتر معصومه ابراهیمی/ ۶۱

– آداب مجالس ترحیم در فرهنگ مردم/ سید علیرضا هاشمی/۸۳

– گونه شناسی ادبیات شفاهی کودکان کرمانشاه/ مریم السادات میر حیدری، پریسا سعیدی/ ۱۰۵

– پسیکودرام در بازی­های نمایشی زنانه/ ناهید جهازی

– جنبه­های تبدیل افسانه به نمایش رادیویی؛ نمایش پسر و غول بیابان/ میترا خواجه­یان/ ۱۴۳

– ویژگی­های افسانه ننه ماهی؛ روایت بوشهر/ اشرف سلطانی­نیا/۱۵۷

– چکیده انگلیسی/سید مسعود موسوی/۱۷۹

ایمیل نویسنده:۴۰۰hashemi@gmail.com

وبلاگ نویسنده: http://400hashemi.blogfa.com