انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

احمق‌های مفید پنتاگون

سرژ حلیمی

برگردان مرمر کبیر

دموکرات ها و جمهوری خواهان واشنگتن، دست کم در مورد مبارزه با روسیه اتفاق نظر دارند. به زعم آنها، ولادیمیر پوتین اراده ایالات متحده در دفاع از متحدان خویش را مورد شک و تردید قرار می دهد و به هر قیمتی سعی دارد مانع از سرایت موج دموکراسی طلبی وآزادی خواهی به رژیم اقتدارگر خویش گردد. لذا وی تصمیم به اعلام جنگ به غرب گرفته است . بنابراین، برای تضمین صلح و دموکراسی، ارتش آمریکا و نمایندگان مجلس مشترکا تصمیم به مقابله به مثل گرفته اند.
در این میدان ارتش امریکا در صف اول قرار دارد. پنتاگون نیز در یک بررسی که به تازگی برای کاخ سفید انجام داده است توصیه می کند تا استفاده از سلاح اتمی بیشتر مورد توجه قرار گیرد (١) . به این دلیل که چنین سلاحی بسیار مخرب است ونمی توان عملا دست یازی به آنرا متصور شد، بنابراین در واقع به عنوان یک عامل بازدارنده عملکرد ندارد. لذا می توان شکل دیگر «مینیاتوری» از آنرا تصور کرد و آنرا در برابر گستره وسیعی از تهدیدهای غیر هسته ای چون تخریب شبکه های ارتباطی، سلاح های شیمیایی، بیولوژیکی، حملات سایبری و غیره علم نمود.

در سال ٢٠١۶، کاندیدای ریاست جمهوری، دونالد ترامپ که از موضوع به درستی سر در نمی آورد، از مشاورینش پرسید : « اگر هیچ وقت از آن استفاده نمی کنیم پس به چه درد می خورد؟» (٢). سند پنتاگون، در واقع پاسخی به این سوال است. « در مواجهه با جاه طلبی های ژئوپلیتیکی روسیه (و همچنین چین) ، تمایل مسکو به تغییر نقشه اروپا با توسل به زور و زیر سوا ل بردن نظم جهانی مستقرپس از پایان جنگ سرد ، ایالات متحده می بایست در اسرع وقت ارتقاء نیروهای هسته ای خود را انجام دهد». هزینه هنگفت این از خود گذشتگی دموکراتیک، یعنی سه برابر شدن بودجه نظامی ایالات متحده در زمینه انرژی هسته ای، فدای سر حفظ مسند «نگهبان وفادار آزادی بودن».

چنین جوسازی ژئوپولیتیکی که به مسابقه تسلیحاتی جدیدی منجر می شود می توانست مخالفت بیشتری را در ایالات متحده برانگیزد، اما از یکسال پیش تمام تلاش نیروهای اپوزیسیون امریکا در آنست که ترامپ را به مثابه عروسک خیمه شب بازی مسکو معرفی کنند (٣). تا جایی که او را وادار کردند به اوکرائین اسلحه بفروشد (اوباما زیر بار این امر نرفته بود) و تحریمات علیه روسیه را جدی تر کند. جوزف بادن، معاون سابق رئیس جمهور، خشنودی خود را از این جهت گیری در مقاله ای که عنوانش با ظرافت مضمون آنرا بشارت می دهد ابراز می دارد : « دفاع از دموکراسی در برابر دشمنانش: چگونه به مقاومت در برابر کرملین بپردازیم»(۴).

همزمان با این تمهیدات، سناتورهای دموکرات کمیسیون امور خارجه گزارشی تحلیلی با عنوان: « تهاجم نامتقارن پوتین به دموکراسی در مسکو و اروپا» منتشر کردند. راشل مددو، روزنامه نگار شبکه ان بی سی و چهره شاخص مقاومت در مقابل ترامپ، با بر افروختگی می نویسد : «رئیس جمهور ما نه تنها کاری برای خاموش ساختن این آتش نکرد، بلکه به تماشای شعله های فروزنده آن نشست !» .البته راشل مددو می تواند آسوده بخوابد، چرا که پنتاگون بیدار است و مراقب همه چیز…

انسان‌شناسی و فرهنگ ناشر نسخه فارسی لوموند دیپلماتیک در ایران است

لوموند دیپلماتیک ژانویه ۲۰۱۸

 

١-
Ashley Feinberg, « Exclusive : here is a draft of Trump’s nuclear review. He wants a lot more nukes », ١١ janvier ٢٠١٨, www.huffingtonpost.com

٢-
Matthew J. Belvedere, « Trump asks why US can’t use nukes : MSNBC », ٣ août ٢٠١۶, www.cnbc.com

٣- مقاله « دونالد ترامپ در محاصره جناح ضد روسیه» ، لوموند دیپلماتیک سپتامبر ٢٠١٧
https://ir.mondediplo.com/article2829.html

۴-
Foreign Affairs, New York, janvier-février ٢٠١٨.