انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

آیا دیگر کسی جلودار ادعاهای نادرست دونالد ترامپ خواهد بود؟

در حالی که کمتر از دو ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و کمتر از یک هفته تا اولین مناظره ی انتخاباتی بین دو نامزد زمان باقی مانده، پرسش تازه ای مطرح شده است. آیا مجریان مناظره وظیفه دارند ادعاهای نادرست نامزدها را در حین مناظره تصحیح کنند؟ جیم لارر، یکی از مجریان قدیمی تلوزیون که مناظره های زیادی را نیز اجرا کرده، در این مورد به روزنامه ی پولیتیکو گفته که همیشه اجازه می داده خود نامزدها در مورد نادرستی ادعاهای طرف مقابلشان صحبت کنند.

دونالد ترامپ از همان ابتدا سعی کرده تا در عین بهره وری از سیستم حاکم بر کشور، خود را به عنوان منتقد دائمی آن نشان دهد. این کاریست که نامزدهایی قبل از او نیز انجام داده بودند، ولی حالا آقای ترامپ آن را به حداکثر رسانده است. در تمام مدتی که انتخابات درونی جمهوری خواهان در حال برگزاری بود، حتی وقتی وی در صدر جدول نیز قرار داشت، دائما نظام حاکم بر حزب را به نفع رقبای خود و به ضرر خودش توصیف کرده و آن را سرشار از تقلب می دانست.

همه گان خیلی خوب به این مساله واقف اند که اگر شکافی اساسی بین سایر نامزدها به وجود نمی آمد و آن ها می توانستند با هم متحد شوند، احتمال برنده شدن آقای ترامپ بسیار پایین می آمد. برگ برنده ی میلیاردر آمریکایی در طول تمامی مناظره ها اتهام وارد کردن به رقبای اصلی بود و در نهایت نیز از همین راه توانست پیروز شود. از سویی، در حالی که همگان تصور می کردند با ورود به انتخابات اصلی، وی تغییر رویه خواهد داد، این اتفاق اصلا رخ نداد. شاید بارزترین مثال در این مورد، صحبت آقای ترامپ در یکی از برنامه های تلوزیونی شبکه ی محافظه کار فاکس نیوز باشد:

سال ۲۰۱۲، در بعضی از صندوق های اخذ رای، تقریبا هیچ رایی به نام نامزد جمهوری خواهان (میت رامنی) وجود نداشت. من از الان به شما قول می دهم که در انتخابات امسال ما بسیار هوشیار خواهیم بود چرا که ممکن است تقلبی صورت بگیرد. من امیدوارم جمهوری خواهان حواسشان را حسابی جمع کنند وگرنه ممکن است دموکرات ها سرمان را کلاه بگذارند.

مجری برنامه نیز در این میان پنسیلوانیا را مثال زد که در آن میت رامنی تقریبا هیچ رایی در مناطقی که ساکنان اصلی آن را آمریکایی-آفریقایی تبارها تشکیل می دهند، به دست نیاورده بود. وی اما گویا فراموش کرده بود به این مساله اشاره کند که درست عکس همین اتفاق در یوتا رخ داد.

دونالد ترامپ اتهامات خود را تنها به مقوله ی انتخابات محدود کرده است. او هیلاری کلینتون را متهم به این کرده که می خواهد در نحوه ی زمان بندی مناظره ها دخالت کرده تا آن ها همزمان با بازی های تیم فوتبال آمریکا برگزار شده و از اهمیتی که دارند کاسته شود.

این در حالیست که زمان دقیق تمامی مناظره های ریاست جمهوری بیش از یک سال پیش توسط کمیته ی مسئول برگزاری آن ها مشخص شده بود. پس از آن، وی مدعی شد که تمامی مناظره ها باید بدون مجری برگزار شود، چرا که همه ی مجری ها بدون شک به نفع نامزد دموکرات سخن خواهند گفت.

دونالد ترامپ، مثل یک چاله ی سیاه، تمامی حقایق یا حداقل بخش اعظم آن ها را محو می کند تا بتواند تئوری های توطئه و اتهاماتی بی اساس را جایگزینشان کند. از زمان برگزاری اولین مناظره، او همواره این جمله را تکرار می کرده:

اتفاقاتی در این کشور در حال رخ دادن است.

پس از حملات تروریستی اورلاندو، ترامپ در مصاحبه ای اذعان کرد:

رئیس جمهور ما مرد سیاهپوستیست که در برخورد با حمله های تروریستی سخت گیری لازم را از خود نشان نمی دهد و یا اینکه هوش لازم برای مقابله با این حمله ها را ندارد و یا از همه بدتر، اهداف دیگری را در سر دنبال می کند.

وی یک بار دیگر همین جمله ها را روز دوازدهم سپتامبر، پس از مشکلات تنفسی پیش آمده برای کلینتون، در شبکه ی فاکس نیوز تکرار کرد.

زیر سوال بردن های دائمی

نتایج تحقیق صورت گرفته در ماه مه توسط دانشگاه دیکنسون نشان داده که طرفداران ترامپ، علاقه ی زیادی به تئوری های توطئه دارند. ایشان تمامی صحبت های ترامپ را در شبکه های اجتماعی بازتاب می دهند. به همین منوال، ده ها سایت جمهوری خواه حملاتی سازمان دهی شده را علیه کلینتون آغاز کرده اند.

از میان این تئوری های توطئه یا اتهامات بی اساس می توان به اظهارات ترامپ در مورد ملیت آقای اوباما و یا دولتی خواندن حملات تروریستی اخیر به منظور کنترل بهتر روی سلاح ها اشاره کرد. از طرفی آقای ترامپ کشته شدن کارکنان سفارت آمریکا در لیبی در سال ۲۰۱۲ را به اصلی ترین موضوع حملات خود به نامزد دموکرات ها تبدیل کرده و ادعا کرده که خانم کلینتون از پیش از شروع حمله، در جریان آن بوده ولی تصمیم گرفته دخالتی نکند. ترامپ حتی در حوزه ی پزشکی هم وارد شده و واکسن ها را اصلی ترین عامل اوتیسم دانسته است. به تازگی خزانه داری کشورش را هم متهم به نشر آماری جعلی برای افزایش رضایت مندی از آقای اوباما کرده است.

در پی گیری چنین شیوه ای، باعث سخت شدن کار مجریان مناظره در برابر آقای ترامپ می شود. در آخرین مناظره ی غیر مستقیم که در مورد مسائل دفاعی کشور برگزار شد و هر نامزد به صورت جداگانه حدود بیست دقیقه صحبت کرد، مجری برنامه را متهم به سکوت در برابر آقای ترامپ کردند. این در حالیست که وی برخوردی سخت گیرانه را در برابر خانم کلینتون پیش گرفته بود.

حالا در این شرایط سوال اصلی این است آیا اگر مجریان مناظره بخواهند، اصلا می توانند در مورد دروغ ها و تهمت های دونالد جی ترامپ ایستادگی کنند یا خیر؟

منبع: لوموند، بیستم سپتامبر ۲۰۱۶