انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

آیا جبهه ی ملی فرانسه تضعیف شده است؟!

لوموند برگردان آریا نوری

در دو انتخابات اخیر فرانسه، یعنی انتخابات شهرداری‌ها و انتخابات منطقه‌ای، جبهه‌ی ملی (FN) این کشور، باوجود پیشرفت‌هایی که در کسب آرای مردم داشت، نتوانست آن‌طور که انتظارش می‌رفت عمل کند، به‌خصوص در انتخابات منطقه‌ای که حتی نتوانست یک منطقه را ازان خود کند و تمام نامزدهای آن در دور دوم حذف شدند. مارین لوپن (Marine Le pen) از وقتی‌که جای پدرش، ژان مارین لوپن (Jean Marine Lepen) را در رهبری جبهه‌ی ملی گرفته، همواره تلاش کرده تا چهره‌ی خوبی از حزب خود به نمایش بگذارد تا بهتر بتواند آرای مردمی را به خود جلب کند. ولی اتفاقاتی که در دو انتخابات اخیر رخ داد، باعث شده تا اعضای جبهه‌ی ملی، سیاست‌های رهبرشان را تا حدی زیر سؤال ببرند.

در شرایط فعلی به‌طور ناگهانی، جبهه‌ی ملی آسیب‌پذیرتر از گذشته به نظر می‌رسد. اگر این مسئله که حزب در انتخابات منطقه‌ای (Elections regionals) توانست ۲۷٫۸ درصد آرا را به خود اختصاص دهد، این‌که مارین لوپن و خواهرزاده‌اش توانستند به دور دوم راه پیدا کنند، اینکه در چند منطقه دیگر اثری از جناح چپ به چشم نمی‌خورد را ندیده بگیریم، در حاضر جبهه‌ی ملی کم‌کم در حال از دست دادن قدرت زیادی است که به‌خصوص پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ به دست آورده بود.

بحث‌هایی که این روزها در جناح چپ در جریان است (دال بر اینکه آیا فرانسوآ اولاند، رئیس‌جمهور فعلی این کشور، باید مستقیماً به‌عنوان نماینده‌ی جناح چپ در انتخابات شرکت کند و یا اینکه خیر، باید مجدداً با سایر نامزدان جناح چپ رعایت کند) اتفاقاتی را به ما یادآوری می‌کند که در سال ۲۰۱۲ رخ داد. در آن زمان تا قبل از اینکه آقای اولاند به‌عنوان نامزد جناح چپ انتخاب شود، در نظرسنجی‌ها تنها ۳ درصد شانس داشت، ولی سرانجام نه‌تنها به‌عنوان نامزد این جناح انتخاب شد، بلکه توانست نیکلا سارکوزی را نیز شکست داده و پس از سه دوره شکست در انتخابات ریاست جمهوری، چپ‌ها را به قدرت برساند.

کسانی از جناح چپ که امروزه این مسئله را مطرح می‌کنند که اولاند نباید مستقیماً به‌عنوان نامزد جناح چپ انتخاب شود، بدون شک این مسئله را فراموش کرده‌اند که مطابق نظرسنجی‌ها مارین لوپن، در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو حدود بیست‌وپنج درصد آرا را در دور اول به خود اختصاص خواهد داد و این احتمال وجود دارد که یک‌بار دیگر، مثل اتفاقی که در سال ۲۰۰۲ رخ داد، نامزد جناح چپ در همان دور اول حذف شود. باوجوداینکه دولت فرانسه در حال حاضر با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اولاند کمترین محبوبیت را در بین رؤسای جمهوری پنجم این کشور دارد، بازهم می‌تواند سدی در برابر مارین لوپن باشد.

حوادثی که پس از حملات تروریستی سیزدهم نوامبر رخ داد، تلاش فرانسوآ اولاند برای تصویب قانون لغو ملیت فرانسوی کسانی که اقدام به عملیات تروریستی کنند و درنهایت عدم موفقیت وی در متحد کردن نمایندگان مجلس و سنا، حتی در بین اعضای جناح خودش، به‌خوبی نشان‌دهنده‌ی شرایط بدی است که او این روزها دارد. این مسئله در حالیست که اکثریت قاطع مردم فرانسه از این قانون حمایت می‌کنند؛ اما به دنبال تلاش آقای اولاند برای تصویب این قانون، بخشی از جناح چپ این کشور که از سیاست‌های اقتصادی دولت بسیار ناراضی هستند، از دولت دورتر شده و از طرفی نمایندگان جدیدی نیز ابراز نارضایتی شدید کردند، چراکه در نظر ایشان چنین قانونی نباید متعلق به دولتی چپ‌گرا باشد.

به‌هم‌ریختگی شدیدی که بین چپ‌های فرانسه شکل‌گرفته، این خطر را به وجود آورده که یک‌بار دیگر مارین لوپن و حزب وی، که حمایت کامل خود را از این قانون اعلام کرده‌اند، در نظرسنجی‌ها صعود کنند.

در جناح راست این کشور، تنها یک نفر می‌خواهد این‌طور بقبولاند که جبهه‌ی ملی خطری در انتخابات آینده نخواهد بود. وی به‌شدت به دنبال حزب رأی‌دهندگان سنتی حزب لوپن است. همه‌ی شواهد نشان از تمایل شدید سارکوزی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ این کشور دارد، حتی باوجوداینکه مطابق آخرین نظرسنجی صورت گرفته، در بین نامزدان جناح راست این کشور، آلن ژوپه، در صدر جدول قرار داشته و فاصله‌اش با سارکوزی بسیار زیاد است. سارکوزی تلاش بسیاری می‌کند تا با مطرح کردن مسائلی مانند مهاجرت و نشان دادن آن به‌عنوان یکی از مشکلات اصلی کشور، رأی‌دهندگان جبهه‌ی ملی را به سمت خود بکشاند. او برای رأی آوردن درست همان برنامه‌هایی را در پیش‌گرفته که در جریان سال ۲۰۱۲ پیش‌گرفته بود. در آن زمان هم منتقدان اعتقاد داشتند که به‌جای نزدیکی بیشتر به راست‌گرایان افراطی، چنانچه برنامه‌های خود را طوری تنظیم می‌کرد که بتواند رأی‌دهندگان میانه‌رو را به خود جلب کند، به‌احتمال بسیار زیاد پیروز می‌شد. اگر بخواهیم بازهم به آخرین نظرسنجی صورت گرفته مراجعه کنیم، همین‌الان، اگر نیکولا سارکوزی در انتخابات شرکت کند، آرای کمتری در برابر مارین لوپن به دست خواهد آورد. تنها کسی که می‌تواند لوپن را در دور اول شکست دهد، آلن ژوپه است.

آقای ژوپه، شهردار بوردو، ماه‌هاست که سعی دارد تا تمامی جناحان سیاسی را به خود نزدیک کرده و میانه‌روها را گرد خود آورد تا به این وسیله بتواند در برابر پیشرفت جبهه‌ی ملی ایستادگی کند. در شرایطی که وی موفق به چنین کاری شود و در دور اول انتخابات پیش روی بتواند در رده‌ی اول قرار بگیرد و مارین لوپن در جایگاه دوم، در آن صورت فرانسوآ اولاند در دور اول حذف خواهد شد. در دور دوم نیز بدون شک راست و چپ میانه آرای خود را به آقای ژوپه خواهند داد و وی پیروز خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷ عرصه‌ی بسیار پیچیده‌ای خواهد بود که هر اتفاقی ممکن است در آن بیافتد.

منبع: روزنامه لوموند، پانزدهم فوریه ۲۰۱۶

گروه فرانسه انسان شناسی و فرهنگ برگزیده ای از مقالات روزنامه لوموند و ضمیمه هایش را چند روز پس از انتشار متن فرانسه در اختیار خوانندگان می گذارد.

پرونده ی لوموند در انسان شناسی و فرهنگ: http://www.anthropology.ir/article/30933