انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

آموزش سواد مالی برای کودکان و نوجوانان (۱)

سواد مالی

توانایی درک اینکه چگونه پول در جهان کار می‌کند، چگونه کسی موفق می‌شود که درآمد کسب کند یا آن را بسازد، چگونه این شخص پولش را مدیریت می‌کند، چطور آن را سرمایه گذاری می‌کند تا مقدارش را افزایش دهد، چگونه این شخص هدیه می‌دهد تا به دیگران کمک کند و … اینها سئوالاتی هستند که امکان دارد ذهن هر یک از ما یا فرزندانمان را به خود مشغول کند، جواب به این سئوالات را باید در حوزه‌ای به نام “سواد مالی” جستجو کرد. اما اینکه سواد مالی چیست و ضرورت یادگیری آن چقدر است، موضوعی است که سعی می‌شود در این مقاله به اختصار به آن بپردازیم.

برای زندگی در دنیای امروز با پیچیدگی‌های اقتصادی که مسائل سیاسی و اجتماعی و … حاکم بر جامعه پارامترهای اقتصاد را به سرعت تحت تآثیر قرار می‌دهد و ترویج اقتصاد نئولیبرالیسم و مصرفی رشد چشم‌گیری دارد، داشتن حداقل سواد مالی برای تک‌تک افراد امری ضروری و حیاتی است زیرا که هر شخص در طول حیات خود در هر طبقه اجتماعی و هر سطح از درآمد با انواع معاملات اقتصادی سروکار دارد، با مسائلی از قبیل، خرید مایحتاج روزمره زندگی، خرید خودرو، خرید ملک، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، دریافت وام و …. مواجه می‌شود که کسب موفقیت و احساس رضایت‌مندی از عملکرد در تعامل با هر یک از آنها با اتخاذ تصمیماتی آگاهانه و مؤثر در سایه‌ی داشتن سواد مالی محقق می‌شود.

به طور خاص، سواد مالی به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش اشاره می‌کند که به فرد اجازه می‌دهد تصمیماتی آگاهانه و مؤثر با کلیه منابع مالی خود بگیرد.

در دنیایی که زندگی می‌کنیم، از یک طرف با نیازهای گوناگون و روز افزون انسانها مواجه هستیم و از طرف دیگر با محدودیت و کمیابی منابع تولید به منظور رفع این نیازها روبروییم. بنابراین تلاش همیشگی بشر در طول تاریخ برای تآمین نیازهای نامحدودش با استفاده از منابع تولیدی کمیاب و محدود، منجر به پیدایش، تحول و تکامل علم اقتصاد شده است. با آگاهی از رابطه نزدیک علم اقتصاد با دانش حسابداری و مهارتهای مالی و با توجه به نقش مؤثری که آموزش سواد مالی می‌تواند در اقتصاد آینده جوامع بشری ایفا کند و زندگی سالم‌تر و آینده‌ای بی‌دغدغه‌تر‌ را رقم بزند ضرورت آموزش این فنون به همه و مخصوصاً کودکان و نوجوانان احساس می‌شود، زیرا که آینده از آن آنها خواهد بود و کسی که دانش و مهارت‌های بیشتری در این زمینه دارد به بحران کمتری دچار می‌شود. چنانکه تمرکز برنامه‌های دولتی در کشورهای استرالیا، کانادا، ژاپن، ایالات متحده و انگلستان معطوف به آموزش سواد مالی و ایجاد انگیزه و افزایش علاقه به امور مالی شخصی است.

در همین راستا سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در سال ۲۰۰۳ یک پروژه بین دولتی با هدف ارائه راه‌هایی برای بهبود استانداردهای آموزش و استانداردهای سواد آموزی از طریق توسعه اصول سواد مالی رایج را آغاز کرد. این سازمان در مارس ۲۰۰۸، درگاه بین‌المللی به آدرس زیر را برای آموزش مالی راه‌اندازی کرد که هدف آن خدمت‌رسانی به عنوان یک مربی برای برنامه‌های آموزش مالی و پایگاه اطلاعات و تحقیقات در سراسر جهان است.