انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

آموزش سواد مالی برای کودکان و نوجوانان (۹)

صرفه‌جویی و حساب‌ پس‌انداز

بسیاری از بانک‌ها انواع حساب‌های پس‌انداز با شرایط متنوعی را برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته‌اند که افراد بسته به هدفی که دنبال می‌کنند با حداقل سپرده‌گذاری هم می‌توانند یکی از انواع آنها را نزد یکی از شعب بانک مورد نظر و نزدیک به محل زندگی خود افتتاح کنند. درست است که امروزه نرخ سود سپرده‌گذاری خیلی پایین است و نمی‌تواند مشوق مناسبی برای ایجاد انگیزه پس‌انداز برای فرزندان ما باشد اما همین که آنها احساس کنند که سرمایه‌گذاری در بانک می‌تواند پولشان را افزایش دهد ولو اندک، دوست دارند که این کار را تجربه کنند. با افتتاح حساب پس‌انداز علاوه بر دریافت سود مبلغ سپرده‌گذاری می‌توان از سایر مزایای جنبی آن نیز بهره برد، به عنوان مثال این کارباعث می‌شود که فرزندان ما از همان دوران کودکی با سیستم بانکی کشور و نحوه‌ی عملکرد آنها تا حدودی آشنا ‌شوند و انواع حساب‌های پس‌انداز، جاری و ویژگی‌های آنها را بیشتر بشناسند، ضمن اینکه می‌توانند از تسهیلاتی که ممکن است حساب شخصی‌شان درآینده برای آنها فراهم کند استفاده کنند و از ویژگی‌های منحصر به فرد هر حساب نیز مطلع می‌شوند. آنها می‌توانند با نظر و راهنمایی شما در مورد هر یک از حساب‌ها و شرایط افتتاح آنها، مزایا، تسهیلات و نرخ سود سپرده‌گذاری آنها مطلع شده و تصمیمات مهم‌تری را در این خصوص اتخاذ کنند.

کودکان جوان‌تر ممکن است چگونگی نحوه‌ی تخیص سود به حساب پس اندازشان را درک نکنند و علاقه‌ای به رابطه ریاضی و اقتصادی پشت پرده حساب سرمایه‌گذاری‌شان نداشته باشند ولی آنها به اندازه کافی باهوش هستند تا از این واقعیت که پولشان می‌تواند کمی سود برایشان به دست آورد خوشحال شوند و قدردانی کنند.

اطلاعیه‌های بانک‌ها مبنی بر جشنواره‌های حساب‌های پس‌انداز و جوایزی که برای آنها در نظر می‌گیرند، قرعه‌کشی حساب‌های برتر و اهداء جوایز همه و همه می‌تواند در کودکان ایجاد هیجان و انگیزه کند. از آنجایی که اکثر بچه‌های امروزی با تکنولوژی آشنایی دارند چک کردن اینترنتی حساب‌هایشان و میزان امتیازی که بانک به حسابشان اختصاص داده می‌تواند برایشان سرگرم کننده باشد ضمن اینکه در حین انجام این کار با امکانات و خدمات الکترونیکی بانک‌ها آشنا شده و در خدمت گرفتن آنها مهارت کسب می‌کنند. کسب مهارت استفاده از تکنولوژی و سهولت کار با آن باعث می‌شود که فرزندان ما در طول زمان سپرده‌گذاری تعداد دفعات بیشتری حساب پس‌اندازشان را چک کنند و در حین تعامل با دوستان و همسالان خود به عنوان یک الگوی مناسب باعث شود که آنها نیز تحت تأثیر فرزندان ما تصمیمات عاقلانه‌ای بگیرند و این باعث فرهنگ‌سازی در تعاملات روزمره بانکی شود. ضمن اینکه تأثیر تکنولوژی بر سیستم بانکی کشور در آینده‌ای نه چندان دور بر کسی پوشیده نیست و یادگیری استفاده از تکنولوژی بانکی اجتناب‌ناپذیر است. البته فرهنگ استفاده از خدمات الکترونیکی بانک‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش تردد برای انجام امور بانکی شود که منجر به کاهش ترافیک و آلودگی هوا و کمک به محیط زیست است.

ایده پس‌انداز در بانک و حساب پس‌انداز را به بچه‌های خود معرفی کنید و در مورد مزایای حساب‌های بانکی با آنها صحبت کنید و به آنها بگوید که بانک یک مکان امن برای نگهداری پول است. حتی اگر کسی به بانک دست‌برد بزند و همه پول را از بانک برون بکشد شما پول خود را از دست نخواهید داد. حساب‌های بانکی ویژگی‌های زیادی دارد که شما می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید به‌عنوان مثال، شما می‌توانید در هر زمان پول مازاد خود را به سپرده خود اضافه کنید و هر آن زمان که به پول احتیاج داشتید از آن برداشت کرده و پول خود را از حساب خارج کنید. بانک همه تراکنش‌های حساب شما را به طرق مختلف همان طور که شما در فرم افتتاح حساب تقاضا کردید از طریق پیام کوتاه، ایمیل و یا طرق دیگر به شما اطلاع می‌دهد و شما می‌توانید همه گردش وجوه خود را پیگیری کنید.

در راستای کمک به فرزندان در جهت آشنایی بیشتر با مکان‌های عمومی و شناخت محیط پیرامون خود به لحاظ کاری و آشنایی با کارمندان و نحوه‌ی عملکرد بانک‌ها و ارائه خدمات و سرویس‌‌دهی آنها به مشتریان مفید است که با فرزندتان برای افتتاح حساب برای او به بانک بروید تا بتواند ببیند و تشخیص دهد از میان مکان‌هایی که تا به امروز دیده چه جایی شبیه به آنجاست، افراد مختلفی که در آنجا کار می‌کنند چه ویژگی‌هایی دارند و افراد متفاوتی را ببیند که برای دریافت خدمات متنوع به آنجا مراجعه می‌کنند. هنگام افتتاح حساب ممکن است متصدی امور بانکی که شما به باجه‌ی او مراجعه کردید بتواند با شما و فرزندتان نشستی کوتاه داشته باشد و در مورد انواع حساب‌های بانکی از جمله موارد خاص که برای کودکان طرح‌ریزی شده و مناسب است توضیح کاملی ارائه دهد. همانطور که شما مشغول پر کردن فرم‌های مخصوص افتتاح حساب هستید ممکن است متصدی بانک کتابچه‌های راهنما مربوط به هر نوع حساب را در اختیار شما و فرزندتان قرار دهد که اطلاعات کاملی اعم از نرخ سود سپرده‌گذاری، شرایط افتتاح حساب، شرایط برداشت از حساب، تسهیلات ویژه آن سپرده‌گذاری و اطلاعات بسیاری دیگر از این دست در آن باشد و شما را در این زمینه راهنمایی کند.”مطمئن شوید که فرزند شما می‌تواند روابط ریاضی محاسبات سود را درک ‌کند.”

اکثر بانک‌ها به شما اجازه می‌دهند که حساب فرزندتان را با وکالت خودتان با همه اختیارات به عنوان قیم او افتتاح کنید از این رو برای افتتاح این گونه حساب‌ها نیازی به مدارک شغلی و … برای فرزندانتان نیست.

مطمئن باشید افتتاح حساب مستقل برای فرزندتان این انگیزه را برای او دوچندان می‌کند تا راه‌های مختلفی را که می‌تواند با کسب درآمد موجودی حسابش را افزایش دهد بررسی کند. درآمد بچه‌های جوان معمولاً از محل کمک، هدیه، کادوی تولد و مواردی از این دست تأمین می‌شود. کودکان ممکن است دارای ایده‌های ناب بوده و قادر به انجام کارهای عجیب و غریب در اطراف خانه و مدرسه و … برای کسب در آمد بیشتر بوده و بالقوه دارای خلاقیت‌هایی در این زمینه باشند که با ایجاد انگیزه مضاعف و فراهم کردن زمینه فعالیت برای آنها این توانایی‌ها بالفعل شود و البته تحت نظارت و راهنمایی‌های والدین به موفقیت‌های بزرگی تبدیل شود. در نهایت تلاش‌های کارآفرینی آنها مانند درست کردن صنایع دستی و فروش آنها می‌تواند مهارت‌های ارزشمندی هم در زمینه ابتکارات و هنر خلاقانه و هم در زمینه داد و ستد و بازرگانی به آنها بدهد و سبب شود که در آمد بیشتری کسب کنند. این امر در آینده بسیار آنها را توانمندتر می‌سازد و در رویارویی با واقعیت زندگی درک مناسب تری را به لحاظ انتزاعی به آنها ارائه می‌کند.