انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

کاملاً تحت کنترل؛ مستندی با استفاده از دوربین کرونایی

این فیلم به خاطر صراحتش در نگاه به گذشته، بسیار تکان دهنده است(نئون).

(تصویر از پشت حائل نایلونی گرفته شده است)

           مستند کاملاً تحت کنترل، سه هفته پیش از برگزاری رسمی انتخابات آمریکا ، توزیع شد. “فیلم‌آگهیِ”این فیلم را روز سه شنبه ۱۳ اکتبر(۲۲مهر) در گاردین آنلاین دیدم و کوشیده‌ام با ارجاع به چند متن دیگر و ترجمۀ آنها جزئیات فیلم و جایگاه آن را برای جامعه آمریکا  بفهمم. این مستند گرد‌آوری و مصاحبه ای که به قول سازنده اش بیشتر شبیه یک فیلم جنایی از آب درآمده، یاد آور نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا در آمریکاست. فیلمساز در گفتگو با بیزینس اینسایدر تأکید می‌کند که نمی‌خواسته فیلم، زیاد هم ترامپ محور باشد. از طریق رجوع به قطعه فیلم های آرشیوی و مصاحبه، پاسخ فاجعه آمیز دولت فدرال به یک بحران قابل پیشگیری را بر ملا می‌کند که در مقایسه با سایر کشور های پیشرفته جهان، بد ترین واکنش است. برخی نویسندگان مطبوعات به درس هایی در این فیلم اشاره می کنند. به قول نویسندۀ  the Atlantic   گرچه بررسی زشتی های گذشته دردناک است اما  کاری ضروری است. همانطور که در فیلم وضوح دارد، اگر این درس ها آموخته نشود، پایان روشنی وجود نخواهد داشت( ۱۹اکتبر).

فیلم‌آگهی، با پرچم آمریکا و حرکت یک آمبولانس شروع می‌شود. پرستاران شیلد و ماسک می زنند و بیمارانی با آمبولانس آورده می‌شوند. یک خبرنگار رودر روی رئیس جمهور آمریکا نشسته، مصاحبه می‌کند، هیچ یک ماسک بر چهره ندارند.

تصویری از بالا، محوطه یک گور دستجمعی را نشان می‌دهد که تعدادی تابوت روی هم چیده شده است.

سه فیلمساز ساکن نیویورک یعنی الکس گیبنی، اوفلیا هاروتی‌یونیان و سوزان هیلینجر در ماه می که شهر آنها از چنگال فلج کنندۀ کرونا که ۳۳ هزار نفر از ساکنان نیورک راکشته بود بیرون آمد، شروع به ساختن این فیلم کردند. مستند نامه ، توسط الکس گیبنی نوشته شده و روز سیزدهم اکتبر توسط نئون توزیع شد. آنها  بین کره جنوبی و ایالات متحده که هر دو کشور در روز بیستم ژانویه ۲۰۲۰ نخستین مورد از بیماری را شناسایی کرده بودند، دست به مقایسه می‎زنند. به نوشتۀساندی مورنینگ هرالد« کره جنوبی[ با توجه به تجربۀ سارس] سریعاً آزمایش ها و رد‌گیری بیماران را شروع کرد و توانست آمار درگذشتگان را به حد اقل کاهش دهد. میزان مرگ ومیر بالای ۴۴۸ نفر است و با بحران اقتصادی عمده‌ای  هم مواجه نشد.» (۱۶ اکتبر)

به نوشته گاردین: فیلم نشان می‌دهد که آمریکا چگونه به همه گیری در‌غلطید، در حالی که می توانست از آن پیش‌گیری کند. الکس گیبنی به  گاردین گفت: «این فیلم دو ساعته در درجه اول بر روزهای اولیه همه گیری متمرکز است. فرصت هایی که از ژانویه تا آوریل از کف رفت و منجر به موج بی پایان اول شد. ماه های ژانویه ، فوریه و مارس مهمترین زمانی بود که می‌شد از مرگ و فروپاشی اقتصاد جلوگیری‌کرد».

میان نویس: این فیلم، طی پنج ماه گذشته در اختفا ساخته شده

سه کارگردان با تعداد زیادی از دانشمندان، اهالی حرفۀ پزشکی و مدیران دولتی مصاحبه‌کردند تا از درون، پرده از حقیقت بر‌دارند.

فیلمی از الکس گیبنی برندۀ جایزۀ اسکار[ و جشنواره های، اِمی، پیبادی و گِرَمی).

(رئیس جمهور بدون ماسک از برابرعده ای می‌گذرد. ضمناً برخی از سخنانش نقل می‌شود. برای مثال گفت: «لطفاً  تست کرونا را کُند تر کنید». او روز ششم مارس در برابر دوربین ها گفت که« مایل نیست مسافران  کشتی تفریحی پرنسس دیاموند را تست کنند، چون آمار آزمایش نمونه های مثبت در آمریکا را بالا می برد» .

میان نویس: فریب، انکار، پرده پوشی

(آمبولانس. سخنرانی رئیس جمهور بدون ماسک همراه معاونش مایک پِنس و تصاویری از بیمارستان)

میان نویس: در همین اکتبر- حقیقت- شما را -مشمئز خواهد‌کرد.

(یک خانم دکتر، با چشمان گریان)

میان نویس: کاملاً تحت کنترل

هاروتی‌یونیان  به گاردین گفت: ما انسان ها همه چیز را زود فراموش می‌کنیم. به خصوص وقتی که آن را پشت سر گذاشتیم، حتی اتفاقات سه ماه پیش فراموش می‌شود. فیلم این فرصت را فراهم می آورد تا  یاد آور تصمیمات و اقدامات انجام شده توسط این دولت باشد.

(فیلم حاوی نظر تعدادی از متخصصانی است که  زنگ خطر را در ماه ژانویه به صدا در آوردند. از جمله  دکتر ریک برایت که صدایش گوش شنوایی نداشت و رابرت رد فیلد مدیر CDC(مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها) که به طور خصوصی در بارۀ ویروس به رئیس جمهور تذکراتی داد ولی او ، بر این ادعا اصرار می‌ورزید که همه چیز کاملا تحت کنترل است. نام فیلم از این ادعا گرفته شد.

روز چهاردهم اکتبر سال ۲۰۲۰  کارگردان فیلم به خبرنگار Business insider .com  گفت که :«  برای ساختن این فیلم دو رویکرد عمده وجود‌داشت. یکی استفاده از دوربین کرونایی (Covid cam) بود که توسط مدیر  فیلمبرداری، بِن  بلادوِل (Ben Bloodwell)اختراع شد. این دستگاه شامل سینی ای با یک دسته است که لپ تاپ، دوربین دیجیتال DSLR و یک میکروفن روی آن جا سازی شده  و ما آن را هرجا که قرار بود مصاحبه انجام شود می‌فرستادیم.  دستیار تصویر بردار، آن را با خودش به محل مصاحبه می‌برد، در محل می‌کاشت. آن را به اینترنت وصل می‌کرد و محل را ترک می‌گفت و برای رفع هر گونه مشکل احتمالی درون یک ماشین در همان حوالی منتظر می‌ماند. در چنین موقعیتی، “بن” می‌توانست عملاً از راه دور، فرد مورد مصاحبه را ببیند، با او صحبت کند، دوربین را بکار بیندازد و تصویر زیبای مورد نظرش را بگیرد.

گزینه دیگر ما Airbnb بود. بن  یا یک تصویر بردار دیگر به یک Airbnb( اقامتگاه اجاره ای از طریق اینترنت)می‌رفتند، پس از این که محل کاملاً برای کار تمیز و مرتب می‌شد، خودشان نور و صدا را تنظیم می‌کردند، صندلی ها را  می‌چیدند و یک پردۀ نمایش و هر چه لازم بود- از جمله یک حائل پلاستیکی  ویروس را در اتاق تعبیه می‌کردند. سر لنز از آن بیرون می‌آمد. در بالای لنز، نوعی از تله پرومتر( متن نما) وجود داشت و تصویر مصاحبه کننده را در آن باز می‌تاباند. بنابراین افراد مورد مصاحبه مستقیم به دوربین نگاه می‌کردند.

الکس گیبنی به خبرنگار بیزینس اینسایدر گفت: فیلم یک روز قبل از اعلام مثبت شدن آزمایش ترامپ، رسماً تمام شد و با خیال راحت خوابیده بودم. اما ساعت ۲ صبح روز جمعه، تام کینین مسؤل توزیع فیلم( نئون) به من زنگ زد و گفت که آزمایش ویروس کرونای ترامپ، مثبت از آب در آمده. بنابراین دیگر تا صبح جمعه خوابم نبرد.گروه جمع شده بود که چاره چیست. آیا نمایش فیلم را افتتاح می‌کنیم یا این که توزیع آن را به تعویق خواهیم انداخت. سرانجام تصمیم گرفتیم بهترین کار این است که کار را تمام شده فرض‌کنیم و نمایش را جلو بیندازیم. بنابراین کارتی در انتهای فیلم گذاشتیم و رویش نوشتیم«یک روز بعد از پایان این فیلم، تست ویروس کرونای ترامپ، مثبت اعلام شد».

« و هر اتفاقی که بعداً رخ بدهد، بخشی از اخبار است. اما قرار‌دادن این نوشته در پایان فیلم بیان گر این نکته است که پایان فیلم را به ابتدای آن باز می‌گرداند و دامنۀ آن را تا آینده می‌گسترد».

منتقد  لوس آنجلس تایمز نیز نوشت که« مستند کاملاً تحت کنترل، به عنوان کیفرخواستی  سینمایی  علیه یک رئیس جمهور از حزب جمهوری خواه  که برای انتخاب مجدد مبارزه می‌کند، چندان کار ساز نیست. اما به خودی خود  پژواک “فارنهایت  ۱۱/۹” هست. با این تذکر آشکار که ترامپ جورج دبلیو بوش نیست و گیبنی ، هیلینجر و هاروتی‌یونیان نیز فاصله زیادی با مایکل مور دارند. اگر فیلم با این پلاکارد که به بایدن رأی دهید تمام نمی‌شود، به خاطر احترامی است که برای شعور شما قائلند. با وجود این مطمئن هستند که شما کار درست را انجام می‌دهید، زیرا صاحبان قدرت این کار را نمی کنند.( عنوان نقد فیلم:« ترامپ گفت : ویروس کرونا کاملاً تحت کنترل است . یک مستند جدید فاش می سازد که چرا چنین نبود؟». نوشتۀ جاستین چانگ هفتم اکتبر ۲۰۲۰).