انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

پنجشنبه‌های پرسش و پاسخ، جلسۀ چهل و دوم: دو سال تلاش یونسکو برای تعلیم زنان شمال خوزستان در دهۀ چهل شمسی

️ جلسه چهل و یکم مؤسسهٔ انسان شناسی و فرهنگ دربارۀ کتاب «برایم شمعی بیافروز» اثر ریتا ویزینگر برگزار خواهد شد. این کتاب دربارۀ اقدامات یونسکو برای تعلیم زنان شمال خوزستان در دهۀ چهل شمسی است و به قلم رضا مسعودی نژاد (مدرس و پژوهشگر مطالعات شهری و فرهنگ در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی یا سواس در دانشگاه لندن) ترجمه شده است. در این جلسه مترجم کتاب «برایم شمعی بیافروز» به پرسش‌های مخاطبان پاسخ خواهد داد.

 

دربارۀ کتاب «برایم شمعی بیافروز»

«برایم شمعی بیافروز» روایت تجربۀ دوسالۀ ریتا ویزینگر است که به عنوان کارشناس یونسکو در آموزش زنان  در روستاهای شمال خوزستان به فعالیت مشغول بوده است. این مردم‌شناس هندی خانوادۀ خود در وین را تنها می‌گذارد و از پاییز ۱۳۴۶ ساکن دزفول می‌شود. او که به خاطر جنسیتش امکان تجربه و روایت دست اول زندگی سنتی زنان شهری و روستایی را داشته، از لباس زنان، فرهنگ غذایی و جزئیات چیدمان خانه‌ها می‌گوید، ما را به مراسم عروسی روستایی دعوت می‌کند و حتی جزئیات صحنۀ زایمان زنی روستایی در یک طویله را برای ما روایت می‌کند. به علاوه این کتاب به شکل مستقیم به امر توسعۀ روستایی و مشکلات آن در ایران می‌پردازد. راوی سیاست‌های تحمیلی توسعه را بر اساس تجربۀ مستقیم خود به چالش می‌کشد و به عنوان یک مردم‌شناس تلاش می‌کند که با درک فرهنگ و شیوۀ زندگی مردم روستایی، سهمی در اصلاح سیاست‌های توسعه و در نتیجه بهبود و وضعیت زنان روستایی ایفا کند. این تک نگاری منحصربه‌فرد می‌تواند مورد استفادۀ اساتید و دانشجویان حوزه‌های مردم‌شناسی، مطالعات روستایی و آموزش قرار گیرد. فارغ از مخاطبین دانشگاهی، این متن روایی برای علاقه‌مندان به فرهنگ بومی شمال خوزستان کتابی بسیار جذاب است.

زمان: ۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ به وقت تهران، در صفحه‌ی رسمی اینستاگرام انسان‌شناسی و فرهنگ

 

این برنامه بر اساس پرسش و پاسخ انجام می‌گیرد. پرسش‌های خود را به ایمیل زیر ارسال کنید، یا در طول برنامه در بخش سوالات لایو قرار دهید.

 

zohreh.dodangeh@gmail.com

آدرس صفحۀ رسمی انسان شناسی و فرهنگ در اینستاگرام