انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

آیا آموزش مجازی به همان میزان آموزش حضوری بازدهی دارد؟

این مصاحبه به صورت گفت و گویی مجازی در یکی از پیام رسان ها انجام شده است. به دلیل همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی مدارس امکان گفت و گو حضوری فراهم نبود. لازم به ذکر است که این معاون محترم تمایل نداشتند نام و اطلاعات شخصی خود را اعلام کنند.

با سلام، ممنون از اینکه قبول زحمت کردید و وقت گذاشتید. لطفا معرفی از خودتون داشته باشید تا بعد به سراغ سوالات برویم.

من معاون اموزشی یکی از مدارس دخترانه دولتی در مقطع متوسطه اول هستم. ۳۰ سال سابقه تدریس و معاونت دارم و به زودی بازنشست میشوم. پیش از این تدریس شیمی در مقطع متوسطه دوم ارائه میدادم.

برنامه اموزشی امسال در مدارس به شکلی اجرا شد؟

در مدارس دولتی سامانه ای به اصطلاح طراحی و تنظیم شده بود از طرف وزارت اموزش و پرورش، به نام سامانه 《شاد》 که همه معلم ها و کلاس ها در این سامانه تعریف شده بودند و معلم ها با لیست کلاس هایی که روی شاد بود وارد کلاس هاشون میشدند و کار تدیرسشون و انجام میدادند.

احیانا مشکلات یا مزایای استفاده و تدریس در این سامانه چه چیز هایی بود؟

به هر حال مسئله تدریس یک مسئله تعاملی و حسی است که بین معلم و دانش اموز برقرار میشه . در فضای مجازی چون این امکان وجود نداشت و معلم ها و دانش اموزان از نظر اینکه بتونن همدیگر را ببینند دسترسی به یک همچین امکاناتی را نداشتند بکم ضعف این سامانه بود. یکی دیگه از مشکلاتی که در این سامانه بود این بود که معلم ها مدام باید کلاس ها و دانش اموزان را چک میکردند و که ایا دانش اموز سر کلاسش هست یا از کلاس خارج شده، اینکارو با تایمی که ساعت انلاینی کلاس و دانش اموز را مشخص میکرد متوجه میشدند اما باز هم در نهایت عملا مشخص نبود که کدام دانش اموز دارد به کار تدریس و درس توجه میکند و کدام دانش اموز فقط حضوری زده و از کلاس خارج شده. بنابراین تمام این ها باعث شده است که معلم ها نتوانند شناخت درستی از دانش اموز بدست بیاورند و ان نمره مستمر و فعالیت های مستمری که دانش اموز در طول ترم در مدارس داشت معلم ها نتوانستند این شناخت و اگاهی کامل را نسبت به دانش اموز خودشان بدست بیاورند.

یکی دیگه از مشکلاتی که این نوع اموزش داشت، برای دبیران بود که خب خیلی کار سختی بود تدریس در گوشی ها، تبلت ها و امکانات زیادی برای دبیران فراهم نشده بود و معلم ها در گوشی برگه های بچه ها را تصحیح میکردند و این خیلی کار سخت و طاقت فرسایی بود. از نظر جسمی و فیزیکی خیلی به همکاران اسیب رسید و در ضمن همه ان ها از امکانات یکسان برخوردار نیستند و در واقع در این سیستم اموزشی باز میتوان گفت که به دانش اموز یک توجهی شد اما به معلم ها هیچ توجهی نشد که ایا امکانات اولیه را برای اموزش با این روش دارند یا ندارند.

آیا در این روش اموزشی تحقق اهداف صورت گرفته است؟

خب، قطعا در این شیوه از اموزش باید ملاک های ارزشیابی ما تغییر کنه و نمیتونیم مثل سابق انچه که ملاک برای ارزشیابی به شیوه حضوری بود الان دیگه نمیتونه خیلی کارایی داشته باشه، چون اموزش و بستر اموزش تغییر کرده است و بنابراین باید نحوه ارزشیابی دانش اموزان هم تغییر کنه. بنابراین ممکن است ان اهدافی که در رابطه با یک اموزش حضوری در نظر گرفته میشده الان نتونیم بگیم  صد در صد به اون اهداف مورد نظر رسیدیم.

معلم ها از چه شیوه هایی در این سبک از  اموزش  استفاده میکنند؟

در این شیوه اموزش مجازی در واقع معلم ها از روش های یادگیری معکوس استفاده میکنند یعنی از قبل تدریس و اماده میکنند و فیلم اموزشیشون و اماده میکنند و برای بچه ها در سامانه بارگزاری میکنند و بچه ها موظف هستتد که این مطالب را بخوانند و بعد سرکلاس حاضر شدند صرفا زمان رفع اشکال و توضیحات اضافه دبیر و زمان حل تمرین هست. در این روش در واقع بچه ها خودشون درس و میخونند و معلم ها فقط تسهیلگر اموزش هستند و کمک میکنند تا بچه ها مطالب و بهتر یاد بگیرند. خیلی از اولیا نمیتونستن از نظر سخت افزاری و نرم افزاری پاسخگو نیاز های بچه ها باشن برای همین مدرسه مجبور بود که به این مشکلات بچه ها هم رسیدگی کنه و ان ها را پوشش دهد.تا بچه ها بتوانند در این سامانه فعال باشن و کار تدریس و پیش ببرن.

از نظر زمان اموزش ایا تفاوتی در کلاس های حضوری و مجازی داشتید ؟

یکی دیگه از مشکلاتی که در این شیوه اموزشی هست، زمان اموزش هست بخاطر اینکه کلاس ها مجازی است و بچه ها باید پشت گوشی و یا تبلت هاشون بشینند، از لحاظ جسمی ممکن است بهشون اسیب برسه، بنابراین گفته شد که زمان اموزشی باید پایین باشه و طبیعتا وقتی زمان اموزش پایین است بچه ها خیلی زود کلاس را ترک میکنند و در واقع تایم بیشتری وقت ازاد دارند و بچه ها از فضای اموزش و یادگیری دور شدن و رها شدن که این خودش باعث ضرر به وضعیت درسی ان ها میشه.

به نظر شما حضور دانش اموزان در مدرسه الزامی هست؟

از نظر من حضور دانش اموزان در مدرسه الزامی است و وقتی میگیم اموزش و پرورش بچه ها در کنار هم و در کنار معلم ها و مسوولین از همدیگر در این محیط چیز های زیادی را یاد میگرفتند. بنابراین مهمه که بچه ها در فضای مدرسه در تعامل با یکدیگر باشند.

درسته، خیلی ممنونم. انقدر توضیحات شما کامل و مفید بود که جایی برای پرسش های جزئی تر باقی نموند. اگر اجازه بدید یک جمع بندی داشته باشیم.

بله، خواهش میکنم. چه اموزش و پرورش و چه ما در یک عمل انجام شده قرار گرفتیم و باید خیلی سریع و بدون فوت وقت تغییروضعیت میدادیم که هیچ ذهنیتی ازش نداشتیم و هیچ چیز ازش در ذهن ما نبود که بدونیم باید چه کار کنیم. اما امیدوادم که هر چه زودتر اموزش هایمان، اگر قرار است به همین شیوه باشد با روش های جدید اصلاح بشه و به وضعیت قبل برگردیم.