انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

”در عمل؛ دولت جدا شده – در تئوری؛ نظام ریاستی“ بهترین گزینه برای ادارۀ دولت فدرال ایالات متحده آمریکا …

تاریخ ثابت کرده است که دست کم گرفتن اتفاقات به ظاهر کوچک که تبعات بسیار بزرگی داشته‌اند، حماقت انسانی است. نمونۀ روشن آن ترور دوک بزرگ- شاهزاده اتریش، فرانتس فردیناند (Franz Ferdinand) و همسرش است که جرقۀ آتش جنگ جعلی جهانی اول را برافروخت. قدرت‌های وقت، گویا با برنامه‌ریزی از این رُخداد استفاده کردند. چرا که با شعله‌ور کردن جنگ، قراردادهای حمایتی  شیوۀ نوینی از استعمار را شکل دادند.

در حالی که به اخبار انتخابات آمریکا چندان توجه نمی‌شد، مساله تلاش برای ترور دونالد ترامپ آن را برجسته کرد. چند فرضیه وجود دارد؛ اینکه مسالۀ داخلی است و دموکرات‌ها پشت قضیه هستند. دوم؛ خود ضارب ادعا شده که هنوز هویت قطعی او معلوم نیست، خود جوش این عمل را انجام داده است. با توجه به مخالف بودن ترامپ با ادامۀ جنگ در غزه، اسرائیلی‌ها هم متهم هستند. ادعای ایرانی بودن دوست دختر ضارب، ایران را هم وارد این ماجرا می‌کند. همۀ فرضیات این مساله را ثابت می‌کنند که آمریکا با وجود نهاد اطلاعاتی- امنیتی بسیار لزوما کشور امنی نیست.

از سوی دیگر پیشینۀ بازیگری در سینما، کشتی کج، شخصیت ترامپ و اظهارات اشخاصی چون کریس کریستی [Chris Christie] فرماندار پیشین نیوجرسی بر ترسو بودن ترامپ، دیدگاه نمایشی بودن صحنه را قوی‌تر از سایر فرضیات می‌کند. در چند مصاحبه از حاضران در سخنرانی، مردم عنوان می‌کنند که بارها به مامورین امنیتی اطلاع داده‌اند اما آنها اعتنا نکرده‌اند. چنانچه در تصاویر ضارب و جسد ادعا شده وسط سقف ساختمان بسیار کوتاهی قرار دارد. جوان ادعا شده به عنوان ضارب ”توماس متیو کروکس “[Thomas Crooks] نفرت خود را از ترامپ در قالب ویدیو به اشتراک گذاشته بود. اگر تردیدی دربارۀ هویت او نباشد، بنابراین از یک دیدگاه او می‌تواند طعمۀ مناسبی باشد.ویدیوها‌ها کیفیت پایینی دارند، اما کفِ دست ترامپ که به گوش ضربه خورده‌اش دست می‌زند به نظر آغشته به خون نیست. حدود یک دقیقه و چند ثانیه خوابیده بر زمین در حلقۀ تیم محافظت قرار دارد.ممکن است در این حین از خون مصنوعی هم استفاده شده باشد. بر خلاف ویدیو‌ها عکس‌های بسیار باکیفیتی که به نظر فتوشاپ هستند، لحظۀ عبور گلوله را هم ثبت کرده‌اند. همینطور فتوشاپ و قرار دادن پرچم در عکس و تشابه آن با حادثۀ ایووجیما، به نظر از قبل طراحی شده است. (عکس‌های فتوشاپ شده در خبرگزاری‌های معتبر بین المللی نیز منتشر شدند. در ویدیوها هیچ پرچمی بالای سر ترامپ قرار ندارد.)

آنچه فرضیۀ ”صحنه‌سازی“ “Staged” که بنا به گزارش دیلی میل چهارمین واژۀ پرتکرار در گوگل بوده است، را تقویت می‌کند خانم پشت سر ترامپ است. در ویدیوهای موجود خانم، کنجکاو به سمت جایی که ضارب قرار دارد با دقت نگاه می‌کند. با تغییر حالت لب گویا علامت می‌دهد. بعد چند ثانیه تابلو تبلیغاتی را کامل جلو صورتش می‌گیرد و با دست دیگر به صفحۀ گوشی دست میزند. به محض صدای گلوله بدون هیچ گونه واکنشی چون ترس و …، دوربینِ گوشیِ همراه اش را به سمت ترامپ می‌گیرد. سپس ترامپ با صورت خونی فریاد ”جنگ“ سر می‌دهد، در حالی که تیم بادیگارد به عنوان وظیفه و حرفه، تلاشی برای پوشاندن سر او انجام نمی‌دهند. همه چیز آماده است، بادیگار خانم جلوی همه دوربین‌ها قرار داد، اما بعد از آن رخداد دیگر با او در سایر سخنرانی‌ها خانمی دیده نمی‌شود. در صورت درستی این فرضیه، هدف از این نمایش چه می‌تواند باشد؟!

ترامپ در انتخابات پیشین ریاست جمهوری آمریکا از جو بایدن شکست خورده بود. با توجه به مخالفت با جنگ در غزه و تاکید بر اتحاد منطقه علیه ایران او مورد حمایت سیاستمداران با نفوذ نیست. از طرفی مردم به دلیل برخورد خشونت آمیز با دانشجویان و … تمایل چندانی برای حضور در انتخابات نداشتند. این مساله در حضور پایین مردم در سخنرانی‌ها مشهود بود. نخستین سودمندی آن می‌تواند تکرار آنچه باشد که برای رونالد  رِیگان (Ronald Reagan) رُخ داد. در سال ۱۹۸۱ ریگان رئیس‌جمهور وقت آمریکا مورد حمله تروریستی قرار گرفت. بعد از ماجرای ترور ناموفق محبوبیت ریگان به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کرد. مردم او را به عنوان یک قهرمان می‌دیدند؛ به عنوان مردی که از یک حمله مرگبار جان سالم به در برده بود. این محبوبیت به ریگان کمک کرد تا سیاست‌های اقتصادی و نظامی خود را با حمایت بیشتر عمومی و کنگره پیش ببرد. او از این موقعیت برای تقویت برنامه‌هایش استفاده کرد و توانست به اهداف خود نزدیک‌تر شود. پس از ترور ناموفق ترامپ نیز بسیاری از مسیحیان او را فردی برکت یافته می‌دانند که ماموریتی بزرگ و نقشی مهم برای ظهور مسیح و منجی بر عهده خواهد داشت. از طرفی ارتباط دادن ماجرا به ایران تنها به واسطۀ ایرانی بودن دوست دختر فرد ضارب، نفرت پراکنی از ایران را بیشتر می‌کند. افزون بر آن اتحاد برای حمله به ایران را تقویت می‌کند.

حال به چند پاراگراف رفته، دقت کنید که چه هیجان و بحثی در اذهان ایجاد می‌کند. این برای مردمی که در پنجاه ایالت که کشورخواندش بنا به حقوق بین الملل جای تردید دارد، ”حسَ تعلق“ ایجاد می‌کند. همه این هیجانات یک قرن است مردم عادی از نژادهای مختلف درون ایالت‌ها را وادار به کُنش‌گری کرده است. با وجود کنگره و سیاست ملی واحد، خطرات پرسونالیسم (Single human) به موهبت بدل می‌شود. بنا بر نظام ریاستی “Presidential system” برمبنای تئوری،  تفکیک قوا و شخصیت گرایی اجرایی و میزان تمرکز قوه مجریه بر اساس قانون اساسی بر یک انسان واحد است. در عمل مزایای تفکیک قوا و در عین حال محدود کردن شخصی‌گرایی اجرایی با وجود کنگره و سیاست ملی قابل درک است. بنابراین این نوع نظام به نوعی تضمین کننده ثبات و امنیت است که از واگرایی جلوگیری می‌کند. اما باید پذیرفت که خطر فروپاشی به مراتب از خودکامی خفیف یا تمرکز گرایی در سایه جمهوری، با وجود نظام حزبی سیاسی متخاصم می‌تواند سهمگین‌تر باشد. چرا که نظام احزاب سیاسی بیش از وفاداری به ملت یا دولت، وفاداری به حزب را می‌طلبد. بنابراین آنچه جیمز مدیسون (James Madison) به عنوان یکی از نویسندگان قانون اساسی فدرال در حراست از آزادی در یک جمهوری بزرگ تصور می‌کرد در عمل محقق نشد. آنچه تحلیل تاریخی- نهادی نشان می‌دهد به واقع در آمریکا نظام ریاستی و کهن الگوی ریاست‌جمهوری وجود ندارد. بنابراین بهتر آن است که سیستم آمریکایی به عنوان ”دولت جدا شده“  تعریف شود که در طول دو قرن تاریخ دموکراتیک خود برتری‌های نهادی متفاوتی را تجربه کرده است. در نهایت همان قانون اساسی یک دوره طولانی برتری کنگره و سپس دوره ای برتری ریاست جمهوری را باعث شده است. این مساله ایالات را از تجزیه خواهی به دور داشته‌اند.

 

پی‌نوشت

[متیو دانکونا روزنامه نگار نیو یوروپین در پست کوتاه و با کنایه نوشته: ”گلوله به دونالد ترامپ اصابت کرد اما جو بایدن را کُشت. از نظر سیاسی یعنی؛ اتفاقی که در شامگاه شنبه در باتلر، پنسیلوانیا رخ داد، رقابت ریاست‌جمهوری را که قبلاً پر از درام، غرور و پیچش‌های روایی بود، کاملا متحول کرد… “ *

به هر حال هر فرضیه ای که مطرح شد، و حقیقت هر چه باشد اجبار به استعفای رئیس سرویس مخفی خانم کیمبرلی چیتل “Kimberly Cheatle” که از سال ۲۰۲۲ به این سمت منصوب شده بود، پس از ده روز توجیه منطقی ندارد. چه بسا این مسئله فرضیه ”صحنه‌سازی“ ماجرا را بیشتر تقویت می‌کند. اگر مساله جدی و اساسی بود، پیشینه نشان می‌دهد که چنین تصمیماتی قاطع، با هیاهو و زودتر از این زمان گرفته می‌شوند. اما تازه به فکر می‌افتند با فشار کُنگره باید نشان داد که؛ دولت فدرال قانونمند عمل می‌کند. از طرفی دیگر اگر ماجرا صحنه‌سازی شده باشد، این مساله آبروریزی بزرگی در تاریخ ایالات متحده خواهد بود. بنابراین برای پوشاندن تبعات آن و انحراف افکار عمومی جهان باید تصمیماتی هر چند صوری در پی آن گرفته شود. در هر صورت با پیروزی ترامپ در انتخابات پیش رو، چیتل که مورد اعتماد جو بایدن بود، و پیشتر در سال ۲۰۲۱ به دلیل عملکرد استثنایی اش از او تقدیر شده بود، برکنار خواهد شد. بنابراین استفاده از این فرصت سودمندی دو چندان به همراه دارد.

هر خانواده که یک تَن از آن رفتاری ناشیانه به خرج می‌دهد، سایر اعضا می‌بایست عاقلانه رفتار کنند. چنانچه جو بایدن با ناراحتی و گریه اطرافیانش، دلیل کناره گیری از انتخابات را ”اتحاد ملت ایالات متحده“ خواند. بنابراین طبیعی است که دربارۀ این قضیه سکوت می‌کند. برخلاف سخنان به نسبت ملایم بایدن و دلیل کناره‌گیری‌اش، ترامپ همچنان از همان واژه نمادین ”مبارزه“ و “fight” استفاده می‌کند.

اما این نکتۀ مهم را باید یادآور شد که با وجود اخبار برجسته از انتخابات آمریکا، دیگر شخص ترامپ مثل گذشته مورد توجه بین المللی نیست و به نظر کودتای انتخاباتی جمیز وَنس “James Vance” از درون بر آن غلبه دارد. بدون آنکه دربارۀ گذشتۀ وَنس چیزی بخوانید یا بدانید، رفتار و عملکرد او اکنون این مساله را به ذهن می‌رساند. او از زمان انتخابات ۲۰۲۰ که خود را با اظهاراتش مطرح کرده است، پیشتر گفته بود که؛ ”اگر فرصت پیدا کند، کودتا خواهد کرد. “اما در حال حاضر به حمایت ترامپ تا پس از انتخابات نیاز دارد.

سرویس مخفی ایالات متحده “The United States Secret Service (USSS) ” نهادی امنیتی تحت نظارت دولت فدرال ایالات متحده آمریکا است که علاوه بر حفاظت امنیتی از جان رئیس‌جمهور [شروع پس از ترور ویلیام کینلی- Wiliam Kinley] و خانواده او، سایر مقامات یا دولتمردان بلندپایهٔ ایالات متحدهٔ آمریکا و شخصیت‌های عالی‌رتبه خارجی مقیم یا میهمان در ایالات متحده آمریکا، مسئولیت مقابله با تخلفات مالی عمده و جعل اسکناس واحد پول ایالات متحده آمریکا را دارد. چطور ممکن است اعضای این نهاد مهم با چینش آگاهانه زن و مرد در روز سخنرانی ترامپ، از پیامدهای نابخشودنی به عمد یا سهل انگاری خود اطلاع نداشته باشند. بنابراین فرضیه همکاری با خود ترامپ برای این نمایش برایشان بسیار پیامدهای کمتری از واقعی بودن آن دارد. ترامپ از مسائل قضایی مهم و اساسی تبرئه شده است. از طرفی او پیشتر ثابت کرده است برای پیروزی در انتخابات هر کاری می‌کند، چنانچه در انتخابات ۲۰۱۶ به فیسبوک متوسل شد. پیامد همکاری با ترامپ برای مسئولین فیسبوک ناچیز بود. همچنین این مساله در مورد تنها پزشک او در این مدت یعنی رونی جکسون Ronny Jacson” دریابان ارتش ایالت متحده نیز صدق می‌کند …]

 

*https://www.theneweuropean.co.uk/donald-trump-assassination-attempt-matthew-dancona/

 

  • بخشی از انتقاد به نظام ریاستی ایالات متحده در عمل، از مقاله ذیل گرفته شده است.

The American System of Separated
Government: An Historical-Institutional
Interpretation, SERGIO FABBRINI, International PoliticalScienceReview(1999), Vol. 20, No. 1, 95-116