گردآوری و ترجمه سارا محمدکمال
مروری بر زندگی و آثار نویسنده :
نوشتههای مرتبط
گینزبرگ در ۱۹۳۹ در تورین[۱] ایتالیا به دنیا آمد . پدر او لئون گینزبرگ[۲] ، در دانشگاهی در تورین به تدریس ادبیات روسی اشتغال داشت تا آنکه موقعیت شغلی خود را از دست داد ، به این دلیل که حاضر نشد به سوگند وفاداری تحمیلی به رژیم فاشیست تن دهد . وی در ۱۹۴۴ در یکی از زندان های شهر رم که توسط آلمان ها تحت کنترل قرارداشت، درگذشت . بنابراین کارلو گینزبرگ تحت سرپرستی مادر خود، ناتالیا گینزبرگ[۳]،(۱۹۹۱-۱۹۱۶) که یکی از نویسندگان برجسته قرن بیستم به شمار می آمد ، بزرگ شد. گینزبرگ به عنوان یک مورخ، در زمره یک “مورخ تاریخ خرد”[۴] و نیز به عنوان یک “کارآگاه”[۵] تلقی شده است . وی درفرصت های گوناگون ، پیرامون این موضوع به بحث می پردازد که کار یک مورخ نمی تواند مستقیما با دیگر حرفه های علمی مقایسه شود . کار گینزبرگ به یک پارادایم نشانه خوانی[۶] تعلق دارد؛ یعنی تعبیر سرنخ ها به نحوی که بیشتر همسو با کار یک شکارچی یا بازجو است تا یک دانشمند . عنوان تاریخ خرد[۷] ، برخاسته از همکاری گینزبرگ با گروهی از مورخان ایتالیایی است که در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ ، این طوراعلام می کنند که تغییرات تاریخی فقط زمانی به طور کامل درک می شوند که در سطح خرد[۸] مورد تحلیل قراربگیرند؛ همان سطحی که در آن، همواره پیامدهای ساختارهای اجتماعی کلان خود را نشان می دهند. شهرت گینزبرگ، به کتاب وی با عنوان” پنیر و کرم ها [۹]: دنیای یک آسیابان قرن شانزدهمی ” باز می گردد ؛ که در آن به بررسی باورهای یک بدعت گذار ایتالیایی به نام منوچیو[۱۰] اهل مونترئال والچلینا[۱۱] می پردازد. وی مدرک دکترای خود را از دانشگاه پیزا[۱۲] در ۱۹۶۱ دریافت کرد. سپس به تدریس در دانشگاه بولونیا[۱۳] و دانشگاه کالیفرنیا – لس آنجلس[۱۴] (۲۰۰۶ – ۱۹۸۸) پرداخته و اخیرا در اکول نرمال سوپریور پیزا[۱۵] مشغول به تدریس است . حوزه علائق پژوهشی وی ، دامنه ای ازرنسانس ایتالیایی[۱۶] تا تاریخ مدرن اولیه اروپا[۱۷] را با پرداختن به موضوعاتی چون تاریخ هنر، مطالعات ادبی و نظریه تاریخ نگاری در برمی گیرد. در ۱۹۷۹م ، پیشنهادی از سوی گینزبرگ خطاب به پاپ ژان پل دوم[۱۸] جهت گشایش بایگانی های تفتیش عقاید مطرح شد. اگرچه تا کنون پاسخ واتیکان به درخواست وی علنی نشده است ، اما در سال ۱۹۹۱م ، گروه محدودی از مورخان اجازه یافتند تا مواد موجود در بایگانی ها را مرور کنند. در ژانویه ۱۹۹۸، بایگانی ها رسما به روی پژوهشگران واجد صلاحیت باز شد. کاردینال راتزینگر[۱۹]، که در حال حاضر پاپ بندیکت شانزدهم [۲۰]می باشد، گینزبرگ و نامه سال ۱۹۷۹ او را در تصمیم واتیکان مبنی بر گشایش بایگانی ها موثر دانسته است. همچنین گینزبرگ، در ژانویه ۲۰۰۷ به همراه پل گینسبرگ[۲۱]، مارچلو فلورز[۲۲]، سرجیو لوتزاتو[۲۳]، کلودیو پاونه[۲۴]، انزو تراورسو[۲۵]و دیگران، اعتراض نامه ای را علیه یک پروژه حقوقی امضا کردند که توسط وزیر دادگستری ایتالیا، کلمانته ماستلا[۲۶] ارائه شده بود و به موجب آن، “انکار هولوکاست”[۲۷]، به طور خاص دارای جزای کیفری قلمداد شده بود. آنها این طور عنوان می کردند که قوانین کنونی ایتالیا توانایی برخورد با این گونه اقدامات را دارد. نهایتا این پروژه حقوقی اصلاح شد و به تقویت مجازات ناظر بر گفتار تنفرآمیز محدود گشت. · نگاهی بر آثار گینزبرگ در کتاب های “نبردهای شبانه”[۲۸] و”خلسه ها”[۲۹]، گینزبرگ مسیر پیچیده ای راتعقیب می کند؛ از مجازات جادوگران اروپایی تا فرقه بناندانتی [۳۰] و از آنجا به تنوع وسیعی ازفعالیت هایی که به گفته گینزبرگ نمایانگر لایه ای از فرقه های شمنی اروپا هستند. اثر ۱۹۹۹ وی به نام “قاضی و مورخ”[۳۱] تلاشی بود برای افشای بی عدالتی درروند محاکمه “آدریانو سوفری”[۳۲] که دست آخر نتوانست منجر به تجدید دادرسی پرونده وی شود. کتاب گینزبرگ تنها درباره سوفری نبود ، بلکه تاملی کلی درباره روش های علمی بود که توسط یک مورخ مورد استفاده قرار می گیرند. کار مورخ به یک قاضی شبیه است که او نیز شهادت های شهود را با مدارک خام به یکدیگر مربوط می کند تا از خلال آنها، استنتاج کند که واقعا چه اتفاقی افتاده است. بنابراین، گینزبرگ به تبیین این مسئله می پردازد که چطور مدل قضایی تاریخ نگاری اولیه، آن را ناگزیر می ساخت تا بر داده هایی که به آسانی اثبات پذیر بودند، تاکید کند.( تاکید بر عینیت ها و وقایع به جای ذهنیت ها و تفسیر وقایع : م). تاکید بر چنین داده هایی، منجر به مطالعاتی می شود که صرفا بر افراد( افراد نخبه) یا ” تاریخ وقایع نگر”[۳۳] متمرکز می شوند ؛ چنان که لوسین فور[۳۴] و مارک بلوک[۳۵] ، در سالنامه اقتصادی و اجتماعی [۳۶]، این نوع تاریخ نگاری را مورد نقد قرار می دهند. گینزبرگ در یکی از کتاب هایش با عنوان ” خلسه ها: رمزگشایی شنبه مقدس جادوگران”[۳۷] به ریشه یابی باور اروپاییان به وجود مقوله ای با عنوان “شنبه مقدس جادوگران” می پردازد. در بهار ۱۳۲۱م ، در هفته عید پاک [۳۸]، شایعات فراوانی در جنوب فرانسه از توطئه ای در شرف تکوین رخ می دهد که قصد کشتن تمام مسیحیان را دارد. طبق شایعات ، توطئه از این قرار بود که چاه های آب در سرتاسر فرانسه مسموم شده اند. این شایعه به زودی تمام فرانسه را فراگرفته و از خلال مرزهای آن ، به سرزمین هایی که امروزه سوئیس و اسپانیا می نامیم نیز نفوذ کرده بود. در برخی از وقایع نامه هایی که به دست ما رسیده ، گفته شده است که این توطئه کار جذامی ها بوده است. در جای دیگر، مسموم کردن چاه ها را به همکاری مشترک یهودیان و جذامی ها نسبت می دادند. درجاهای دیگر، انگشت اتهام حکمرانان مسلمان در گرانادا (غرناطه) یا تونس یا سلطان بابل رانشانه می گرفت که گفته می شد به حمایت مالی یهودیان و جذامی ها برای کشتن مسیحیان مبادرت کرده اند. این شایعات منجر به آزار و اذیت ها و قتل عام هایی در سرتاسر فرانسه شد و طولی نکشید که برای اثبات آن ها اعترافات و مدارک دیگری جمع آوری شد. در این زمان تبیین های طولانی و مفصلی ظاهر شدند تا نشان دهند که چگونه سم داخل چاه ها شده است. همدستان توطئه گران متهم شدند و نامه ها و مدارک معاصر از مساعدت یهودیان با مسلمانان و نقشه آنها جهت برپایی دولتی مرکب از یهودیان ، جذامی ها و مسلمانان سخن می گفتند که بعد از این مصیبت قرار بود بر اروپا مسلط شوند. از پیامدهای این رویدادها در بهار ۱۳۲۱م ، بازداشت جذامی ها در تمام فرانسه بود. هدف ، جداسازی افراد مبتلا از جامعه و جلوگیری از بچه دار شدن آنها بود. این اولین نمونه ثبت شده در تاریخ اروپا درباره انزوای تحمیلی افراد در سطح گسترده بود و همین اقدامات الگویی برای اعمال مشابه در قرن های بعد فراهم نمود. برای یهودیان ، حوادث ۱۳۲۱م منجر به آزار و اذیت گسترده ، اعدام ، ضبط اموال، محرومیت از تجارت و دیگر فعالیت های بازرگانی و در ۱۳۲۳م، صدور حکم سلطنتی مبنی بر اخراج آنها از قلمرو فرانسه شد. در اوایل تابستان ۱۳۲۱م، پادشاه رسما این نکته را تایید کرد که اتهامات علیه یهودیان و جذامیان موجه بوده و می بایست جدی گرفته شوند. گینزبرگ در این کتاب، به تعقیب مجدد و تفصیلی روند حوادث مربوط به سال ۱۳۲۱م می پردازد و توصیف می کند که چگونه شایعات از روستایی به روستای دیگر و از شهری به شهر دیگر پخش شدند و چطور اتهامات علیه جذامیان و یهودیان به طرز رو به افزایشی اثبات می شدند. ازدیدگاه نویسنده، نظریه های توطئه ای[۳۹] که از حوادث این ماه ها نشات گرفتند یکی از پیش نیازهای عمده پدیده ای را شکل دادند که در قرن های بعد، تاثیر ماندگاری بر تاریخ اروپا بر جای گذاشت : آن پدیده ، باور به شنبه مقدس جادوگران است. شرح گینزبرگ بر این رویدادها، ما را به این ایده می رساند که چه ویژگی هایی اورا به یکی از مورخان پیشگام حال حاضر، مبدل ساخته است : قریحه او به عنوان یک قصه گو، علاقه او به حوزه باورهای مردمی و روابط آنها با قدرت[۴۰] و اقتدار[۴۱] ، و بیرون کشیدن جزئیات کوچکی که قادرند باورهای تثبیت شده ما ، پیرامون تایخ را به چالش بکشند. همه این ویژگی ها، با دوخصیصه دیگر جمع می شود : توانایی او در کشف دیدگاه های کلان در امور جزئی و نیز ترکیبی که وی میان درک نیروهای کلان تاریخی در تاریخ با تحلیل رویدادهای به ظاهراتفاقی و بی اهمیت انجام می دهد. همان طور که پیشتر ذکر شد ، گینزبرگ به عنوان یک مورخ دو ویژگی برجسته دارد ؛ یکی بررسی تاریخ خرد و دیگری کارآگاه بودن. هر دو این خصوصیات در کتاب مشهور وی پنیر و کرم ها(۱۹۷۶) خود رابه روشنی نشان می دهد. این کتاب ، داستان یک آسیابان اهل شمال ایتالیا است که درسال ۱۵۹۹ از طریق سوزاندن اعدام شده است. گینزبرگ از خلال بایگانی های انگزیسیون (تفتیش عقاید) در منطقه فریولی ، به پرونده آسیابانی به نام دومنیکو اسکاندلا[۴۲] رسید که او را به نام منوچیو[۴۳] می شناختند. در این کتاب، وی تصویر یک مرد صنعتگر عادی را نشان می دهد که در جریان زندگی خود در روستای کوهستانی مونترئال، نگرشی استثنایی نسبت به جهان پیدا می کند. انتخاب عنوان کتاب ناشی ازاعتقاد منوچیو دال براین است که جهان از یک هرج و مرج[۴۴] آفریده شده است : “من گفته ام ؛ به نظر من ،همه جهان هرج و مرج بود … و از آن حجم بی شکل ، یک توده شکل گرفت – درست مثل پنیر که از شیر ساخته می شود – و بعد کرم ها در آن پنیر ظاهر شدند. آن کرم ها، فرشتگان بودند ودر میان آن فرشتگان ، خدا هم حضور داشت که او نیز در همان زمان از آن توده خلق شده بود. ” این دیدگاه شخصی منوچیو نسبت به راز تکوین بود که درنخستین بازجویی خود ، آن را دوباره شرح داد. منوچیو بیش از آن که اندیشه مستقلی داشته باشد ، روح یاغی و ماجراجویی داشت ، منتقد سرسخت کلیسا و روحانیت ، و برای بیان عقایدش ، مصمم بود. آموخته های او آش شله قلمکارجالبی بود از خرافه[۴۵] ، سنت شفاهی[۴۶]، ایده های قاطع [۴۷]، خوانش توام با بدفهمی[۴۸]، رادیکالیسم دهقانی[۴۹] والحاد[۵۰]. منوچیوتحت تاثیر کتابی قرار داشت که پیش ازآن از” جیوردانو برونو”[۵۱] خوانده بود ، که او را نیز به اتهام بدعت گذاری در دین، در زمستان ۱۶۰۰ درکامپو دی فیوری[۵۲] سوزانده بودند ؛ اما مشکل آنجا بود که این آسیابان ۶۷ ساله در درک کتاب برونو دچاربدفهمی شده بود . کتاب گینزبرگ، به شرح ساز و کار بیمارگونه نهاد انگزیسیون در جنبش ضد اصلاحات دینی ایتالیا می پردازد. “پنیر و کرم ها” به عنوان یک شرح حال فکری درباره یک بدعت گذارفراموش شده ، نوشته شده است. با دنبال کردن داستان منوچیو، می توانیم به شرحی بر جریان های فکری که او راتحت تاثیر قرار داده است ، پی بریم و یکی از این رویدادهای مهم ، مطالعه دقیق کتاب هایی است که منوچیو ادعا می کند آنها را خوانده است؛ و نیز بازنمایی که او از این کتاب ها دارد. کتاب پنیرو کرم ها، به یکی از پرفروش ترین کتاب ها در سطح بین المللی تبدیل شده است. از هنگام انتشار ترجمه انگلیسی آن در ۱۹۸۰، داستان منوچیو به زبان های آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، دانمارکی،سوئدی، ژاپنی، پرتغالی، صرب و کروات، لهستانی، مجاری، یونانی و ترکی ترجمه شده است. این کتاب، اساس حرفه گینزبرگ را به کلی دگرگون کرده است – واو است که به داستان زندگی این آسیابان ، فصلی جدید و پیش بینی ناشده را اضافه می کند ؛ تقریبا چهار قرن بعد از مرگ او. در سطور زیر برخی از مهم ترین آثار به چاپ رسیده کارلو گینزبرگ از نظر می گذرد: ۱) پنیر و کرم ها؛ دنیای یک آسیابان قرن شانزدهمی ، انتشارات دانشگاه جانزهاپکینز، بالتیمور، ۱۹۸۰ ۲) نبردهای شبانه : جادوگری و فرقه های کشاورزی(زمین کشاورزی) در قرون شانزدهم و هفدهم ، انتشارات دانشگاه جانزهاپکینز،بالتیمور،۱۹۸۳ ۳) معمای پییرو، لندن ، ۱۹۸۵ (ویرایش اصلاح شده :۲۰۰۰) ۴) سرنخ ها، اسطوره ها و روش تاریخی ، انتشارات دانشگاه جانزهاپکینز، بالتیمور، ۱۹۸۹ ۵) خلسه ها (اکستاسی)، رمزگشایی شنبه مقدس جادوگران ، نیویورک ، ۱۹۹۱ ۶) چشم های چوبی، میلان ،۱۹۹۸ ۷) قاضی و مورخ ، یادداشت های حاشیه ای و شکست عدالت در اواخر قرن بیستم ، لندن ،۱۹۹۱ ۸) تاریخ ، بیان و گواه ، لندن و هانوور ،۱۹۹۹ ۹) هیچ جزیره ای جزیره نیست؛ چهار اشاره به ادبیات انگلیسی در دورنمای جهانی ، نیویورک ، ۲۰۰۰ ۱۰) یک گفتگو ، میلانو، ۲۰۰۳ ۱۱) رهایی ازاسارت، بردگان و انجیل : تجربه ای در تاریخ خرد (PDF ) مقاله آن لاین از کارلو گینزبرگ · مروری بر منابع : ۱. ۲۰۰۹ Carlo Ginzburg , Wikipedia ; the free encyclopedia , February 15, electronic documents , http://en.wikipedia.org/wiki/carlo_ginzburg accessed February 18 2. 2003 on the dark side of history : Carlo Ginzburg talks to Trygve Riiser http://www.eurozine.com/articles/2003-07-11-ginzburg-en.html accessed 18 February 2009 3. 2007 the cheese and the worms ; book reviews , February 7, Electronic document , http://www.readysteadybook.com/bookreview.aspx?isbn=0801843871 accessed 18 February 2009 4. Ginzburg , Carlo , 1989 , Clues ; Myths and the Historical Methods , Baltimore : Johns Hopkins University Press
۱. Turin 2. Leone Ginzburg 3. Natalia Ginzburg 4. microhistorian 5. detective 6. sign – reading 7. micro history 8. micro-level 9. the cheese and the worms 10. Menocchio 11. Montereale Valcellina 12. University of Pisa 13. University of Bologna 14. University of California – Los Angeles 15. Scuola Normale Superiore di Pisa 16. Italian renaissance 17. European history 18. Pope John Paul II 19. Cardinal Ratzinger 20. Pope Benedict XVI 21. Paul Ginsborg 22. Marcello Flores 23. Sergio Luzzato 24. Claudio Pavone 25. Enzo Traverso 26. Clemente Mastella 27. Holocaust denial 28. The night battles 29. Ecstasies 30. The Benandanti 31. The Judge and the Historian 32. Adriano Sofri 33. Evenmential history 34. Lucien Febvre 35. Marc Bloch 36. Annales d’histoire economique et sociale 37. Ecstasies : Deciphering the witches’ sabbath 38. Easter Week 39. Conspiracy theories 40. power 41. authority 42. Domenico Scandella 43. Menocchio 44. chaos 45. superstition 46. oral tradition 47. strong ideas 48. misunderstood reading 49. peasant radicalism 50. paganism 51. Giordano Bruno 52:Campo di Fiori