انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

ویژه نامه نوروز ۱۳۹۶ و یازدهمین سالگرد تأسیس موسسه انسان شناسی و فرهنگ

همچون سال‌های گذشته، ویژه‌نامه نوروزی از مجموعه ویژه‌نامه‌های «انسان و فرهنگ»، آخرین مطلبی است که پیش از تعطیلات نوروز بر روی سایت قرار می‌‌گیرد. این ویژه‌نامه حدود ۲۴۴ صفجه است و می‌توانید آن را در قالب چهار بخش دنباله دار و از پایان همین پست دانلود کنید. در اینجا، بار دیگر، وظیفه خود می‌دانیم از تمامی حامیان و همکاران «انسان‌شناسی و فرهنگ» که در روزهای آخر سال، ما را موفق به انجام این کار بزرگ کردند، صمیمانه تشکر کنیم به خصوص آنکه همه دوستان همچون همیشه تمام کارهای این ویژه نامه، از نوشتن تا حتی کارهای فنی و صفحه بندی آن را داوطلبانه انجام داده اند.

ایامتان به کام

نوروزتان سرسبز

 

ویژه نامه نوروز ۱۳۹۶ و یازدهمین سالگرد تأسیس موسسه انسان شناسی و فرهنگ

سردبیر: ناصر فکوهی

معاون انتشارات: فاطمه سیارپور

دستیاران سردبیر: نگار شیخان و زینب لطفعلی خانی

طراح ویژه نامه: علیرضا لطفعلی خانی

طراح جلد: مرضیه جعفری

 

سخن سردبیر

ویژه نامه های انسان شناسی و فرهنگ در انتهای هر سال فرصتی گرانقدر است تا هم به ارائه و معرفی نتایجش کار یک ساله موسسه بپردازیم و مخاطبان گسترده آن را که اغلب شناختی کامل از فعالیت های موسسه ندارند، با این فعالیت‌ها آشنا کنیم، و هم فرصتی است برای آنکه جمع دوستانهmای که گردهم آمدنشان در جهان واقعی شاید هرگز ممکن نباشد، در فضای مجازی و درون یک ویژه نامه ممکن شود. این ویژه نامه ها، البته همواره پیش از انتشارخود، با مراسم سالگردی نیز همراه هستند که این مراسم امسال با کمک موزه –کتابخانه ملک در ۴ اسفند ماه ۱۳۹۵ تشکیل شد و مهمانان افتخاری و شخصیت‌های کلیدی در آن امسال دکتر علی بلوکباشی، آقای خسرو سینایی و دکتر ابولقاسم اسماعیل پور بودند. دو تن از این عزیزان (دکتر بلوکباشی و دکتر اسماعیل پور) عضو شورای عالی انسان شناسی و فرهنگ هستند؛ و آقای سینایی نیز از همکاران قدیمی ما. امسال شاهد سخنرانی این بزرگان در مراسم خود بودیم. در این همایش همچنین بسیاری دیگر از اعضای شورای عالی ومیهمانان گرامی حضور داشتند که در گزارش مربوط به آن در این ویژه نامه شاهدش خواهید بود.

افزون بر این، امسال همچون هر سال، ویژه نامه ما، آکنده از مهر و محبت اعضا و دوستانی است که با مقاله ها، یادداشت های بلند و کوتاه و بهاریه های خود بر ارزش آن افزودند و جای آن هست که از تک تک آن ها تشکر کنیم اما در این میان بسیاری از دوستان نیز نتوانستند در این ویژه نامه حضور داشته باشند، که این امر به هیچ رو بدان معنا نیست که حضورشان در میان ما وجود نداشته باشد و احساس نشود. این یک میهمانی بزرگ است که ما همه را دعوت می‌کنیم اما میدانیم که گرفتاری ها زیاد است و همیشه همه نمی‌توانند در آن حضور داشته باشند، هر چند همه در قلب و درعشق مشترک ما به فرهنگ و گسترش آن حضور دارند.

در ویژه نامه امسال تلاش ما آن بوده است که در صفحه بندی در حد توانمان به سوی سادگی برویم و بتوانیم به موقع آن را به انتشار برسانیم و همچنین گزارش ها را هر چه کامل تر در اختیار خوانندگان بگذاریم روح و شکل حاکم بر ویژه‌نامه همچون هر سال بر پایه همکاری و همدلی میان اعضا و همه دوستداران فرهنگ است و مثل همیشه بخشی را به ارائه گزارش فعالیت های موسسه اختصاص داده‌ایم. این بخش از آن رو اهمیت دارد که برای بسیاری از دوستان ما، هنوز مهم ترین فعالیت ما در سایت انسان شناسی و فرهنگ خلاصه می‌شود در حالی که سایت برغم اهمیتش امروز تنها یکی از فعالیت های ما است. در زمینه رسانه ای فعالیت های موسسه در انتشار کتاب و همکاری با مطبوعات و رسانه ها و ایجاد کانال های متعدد تلگرامی، اینستاگرامی و راه اندازی رادیو انسان شناسی و فرهنگ در کانال تلگرام تداوم یافته است. ولی در کنار این فعالیت ها بخش پژوهش های ما امروز بسیار فعال چندین پروژه که مدیریت آن بر عهده اعضای اصلی این مجموعه است را بر عهده دارد.

سرانجام باید به بخشی اشاره کنیم که همواره برای ما اهمیتی ویژه داشته است و آن تقدیر از درگذشتگان، است: کسانی که همه ما به فعالیت ها و پیشینه پر بار آنها مدیون هستیم؛ کسانی که هر لحظه و هر روز و هر سال باید یادمان باشد که اگر می‌توانیم بنویسیم، اگر از این فرهنگ و توانایی برخورداریم که کارعلمی و هنری بکنیم، این را مدیون کسانی هستیم که ده ها سال به صورتی خستگی ناپذیر و برغم همه ناملایماتی که میشناسیم به کار در زمینه فرهنگ ادامه دادند و هیچ چیز نتوانست آنها را از این تلاش سختکوشانه منصرف کند. و خوب میدانیم که در این پهنه همه کس و همه چیز گویی کمر همت بدان بسته اند که افراد را از کار کردن در این زمینه‌ها باز دارند و صرفا مشغول درگیری های لفظی و خرده گرفتن بر کار یکدیگر کنند بی آنکه حاصلی از این درگیری‌ها انتظار رود. بنابراین هر سال فرصتی تازه برای ما است که از این پیشکسوتان و همچنین
از بزرگان و دانشمندان و هنرمندان جهانی که ما را ترک کرده اند، قدردانی کنیم. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که دراین فهرست از درگذشتگان هموراه جای برخی از نام ها، خالی است که باید از این بابت از همگان پوزش بخواهیم، اما بهر تقدیر امکان گردآوردن همه نام ها وجود ندارد و این فهرست و نام ها و تقدیرها را باید صرفا بخشی از همه کسانی دانست که گاه آشنا و گاه کاملاً ناشنای هستند، اما ثمره کارهایشان بسیار بزرگ و روشن بوده است. انسان شناسی و فرهنگ برای همه مخاطبان و همکاران خود آرزوی سالی خوش و پر بار و آکنده از کار و فعالیت‌های علمی و فرهنگی و هنری می‌کند. و امیدوار است که این ویژه نامه مورد پسندشان واقع شود.
ناصر فکوهی

مدیر موسسه
سردبیر ویژه‌نامه نوروز ۱۳۹۶
و یازدهمین سالگرد انسان شناسی و فرهنگ

 

PART-1-Nowrooz.pdf

PART-2–Nowrooz.pdf

PART-3-Nowrooz.pdf

PART-4-Nowrooz.pdf