انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

«شنبه های سینما و فرهنگ»: برنامه جدید انسان‌شناسی و فرهنگ با همکاری «پلک تهران» و «موسسه بهاران»

برنامه «شنبه های سینما و فرهنگ»: برنامه جدید انسان‌شناسی و فرهنگ با همکاری «پلک تهران» و «موسسه بهاران» از ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۶ هرشنبه در قالب نمایش یک فیلم و ارائه یک سخنرانی تحلیلی درباره آن برگزار می شود.

سینما امروزه بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما است. سالهاست که یا به خواست خود سینما را همدم لحظات خاص و حساس زندگیمان کرده‌ایم و یا بی‌آنکه بدانیم سینما خود را همدم ما دانسته و به اعماق ناپیدای ذهنمان راه پیدا کرده‌است و در لحظاتی که هیچ انسان و هیچ چیز در جهان واقع، یارای همراهی ما را نداشته، تصاویر روی پرده‌ی نقره‌ای همراهِ همدل ما بوده‌اند. تماشای فیلم‌ها در شرایط مختلف سنی، در مکان‌های مختلف و با تفکرات غالب متفاوت در هر دوره‌ی زندگیمان، تجربه‌ای نو را پدید آورده‌است؛ این تجربه به جایی رسیده‌است که آنقدر به قهرمان روی پرده نزدیک شده‌ایم که ساعت‌ها بعد از تیتراژ پایانی هم با او زندگی کرده‌ایم و گاه در موقعیتی دیگر، همان قهرمان را از خود دور دانسته‌ایم و به سراغ فیلمی دیگر رفته‌ایم که با حال و هوای لحظه‌یمان همسو بوده‌است. این گره خوردن عمیق زندگی ما و زندگی سینما در طول سال‌ها موجب شده است که آگاه یا ناآگاه، پستی و بلندی‌های زندگیمان را با راهِ بی‌نهایت این هنر به اشتراک بگذاریم. از این رو شناخت این یارِ دیرینِ لحظات سخت و عمیق زندگیمان، ما را نه تنها در بهره بردن بیشتر از تماشای فیلم‌ها، بلکه در شناخت خودمان نیز یاری می‌نماید. این شناخت در جهان امروز، بی‌نهایت جنبه دارد که یکی از آنها، شناخت بینامتنی این رسانه است. شناخت آنچه فیلم‌ها در جهان و در ذهن ما انجام می‌دهند و چگونگی انجام آن با نگاه کردن به سینما از دریچه‌های مختلف همچون نگاه‌های اجتماعی، نمادشناسی، اسطوره‌ای، زبان‌شناسی، روانشناسی، تاریخی و … میسر می‌شود؛ شناخت خود و رابطه‌مان با سینما از طریق شناخت عناصری که به فیلم‌ها هویتی فراگیر داده‌اند.

“شنبه‌های سینما و فرهنگ” قصد دارد با نگاهی ژرف به فیلم‌ها از دریچه‌های مختلف نظری و با بهره‌گیری از دانشِ اندیشمندان و هنرمندان عرصه‌های مختلف، از سینما به عنوان ابزاری برای ارتقاء فرهنگ جامعه بهره ببرد و همزمان با آن، تجربه‌ی ناب تماشای جمعی و تحلیل فیلم را نیز برای مخاطبانش فراهم آورد. این خواست بزرگ میسر نمی‌شود مگر با قدم نهادن در مسیر آن، با داشتن پشتوانه‌ی غنیِ همراهی و همدلی دوستداران سینما و فرهنگ. در این مسیر، “نگاه” مهمترین عنصری است که بین مخاطبان و تحلیلگران مشترک است. می‌خواهیم “نگاه کردن” را تمرین کنیم؛ به فیلم‌ها نگاه کنیم؛ به نگاه‌های شخصیت‌های فیلم نگاه کنیم؛ به علت‌ها و معلول‌های ناشی از آنها نگاه کنیم و در نهایت به “خودمان” نگاه کنیم. در این مسیر، برای آن که این نگاه را جهت بخشیم از نقطه نظرات صاحب نظران عرصه‌های مختلق نیز در جلسات بهره خواهیم برد.

موسسه انسان‌شناسی و فرهنگ، پس از تجربه چندین ساله برگزاری نشست‌های «‌یکشنبه‌های انسان‌شناسی و فرهنگ» که به نمایش فیلم های مستند و پخش و تحلیل آنها با نگاه علمی تخصص دارند و فصل چهارم آنها از مهر ماه ۱۳۹۶ آغاز می شود، فصل نخست برنامه جدید نشست‌های خود را که با همکاری موسسه بهاران به انجام می رسد، با عنوان «شنبه‌های سینما و فرهنگ» از مهر ماه ۱۳۹۶ به صورت هفتگی،آغاز می کند. در هر برنامه یک فیلم داستانی (و هر چند هفته یک بار یک مستند بلند) به نمایش در می‌آیند و پس از آن یکی از متخصصان علمی و دانشگاهی به بحث درباره موضوع فیلم خواهد پرداخت.

“شنبه‌های سینما و فرهنگ” با هدف ارتقای نظری نگاه به سینما، هر شنبه ساعت ۱۷:۳۰ ابتدا به پخش فیلم‌های منتخب خود می‌پردازد و تجربه‌ی تماشای جمعی فیلم‌های ناب سینما را فراهم می‌آورد و پس از آن با حضور اندیشمندان و هنرمندان در عرصه‌های مختلف نظری از جمله اجتماعی، تاریخی، سینمایی، نمادشناسی، زبان‌شناسی، روانشناسی و … به تحلیل فیلم پخش‌شده خواهد پرداخت تا به تجربه‌ی تماشای فیلم، اندیشه و شناخت در صورتِ اجتماعی‌اش را نیز بیفزاید.
پویا عاقلی زاده
مدیر جلسات شنبه‌های سینما و فرهنگ

فصل اول این برنامه در مهر و آبان ۱۳۹۶ با نمایش چهار فیلم

«زندگی دیگران» (با سخنرانی ناصر فکوهی)

«ورود» (با سخنرانی رامتین شهبازی)

«محاکمه» (با سخنرانی محمد‌رضا اصلانی)

«صادق هدایت» (با سخنرانی محسن شهرنازدار)

با ما همراه باشید