الهه پنجه باشی
چکیده
مطالعه گفتگو یکی از رویکردهای مطالعه تصاویر در زمان معاصر است و از جمله موضوعاتی است که به طور عمده مورد مطالعه و بازاندیشی انتقادی واقع شده است. حضور انسان در آثار هنری در همه دورهها از موضوعات هنری بوده است. مطالعه انسان و نقش انسان در تقابل با گفتمان زیباییشناسی در آغاز قرن بیستم از نظریههای میخاییل باختین است. او شیوه مطالعاتی خود را بر مبنای انسان، خود و دیگری و گفتگوی مابین آنها قرار داده است. هدف از پژوهش حاضر مطالعه گفتگومندی و بررسی زمینه فکری گفتگو در آرا باختین به صورت زیرساخت نظری و در پیوند با نقاشیهای فتحعلی شاه قاجار است. فرض پژوهش حاضر تحول معانی و جایگاه گفتگو در پیوند با هنر نقاشی قاجار است که انسانمدار است. ابتدا حوزه نظری باختین و مطالعه گفتگومندی و جایگاه تکصدایی و چندصدایی مورد بررسی قرار گرفته است و بر این مبنا جایگاه آن در نقاشی قاجار با مطالعه موردی نقاشی از فتحعلی شاه قاجار تحلیل و بررسی شده است. پرسش اصلی این پژوهش این است که گفتگومندی در آثار نقاشی دوره ابتدایی قاجار چگونه است؟ روش پژوهش حاضر کیفی و بر اساس روششناسی تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانهای بوده است. نتایج یافتهها حاکی از آن است گفتگوگرایی در هنر نقاشی دوران قاجار وجود داشته و به صورت عاملیتی فعال و پویا در تعامل با مخاطب به صورت تکصدایی و چندصدایی با محوریت انسان نمایان میشود. تکصدایی بیشتر از چندصدایی در نقاشیهای ابتدایی قاجار وجود داشته است.
نوشتههای مرتبط
متن کامل مقاله را در لینک زیر مطالعه کنید:
https://ijar.ut.ac.ir/article_69635.html
نشریه علمی پژوهشی پژوهشهای انسان شناسی ایران، دوره ۷، شماره ۲ – شماره پیاپی ۱۴، پاییز و زمستان ۱۳۹۶، صفحه ۱۳۵-۱۵۱