انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

فنلاند

ترجمه: سعیده بو غیری

فنلاند، کشوری در شمال غربی اروپا در ساحل دریای بالتیک و یکی از شمالی ترین کشورهای اروپاست که یک سوم مساحت آن درون دایره قطب شمال واقع شده است. فنلاند کشوری با جنگل های سبز وسیع و دریاچه های درخشان فراوان، ساختمان های فوق مدرن و قدیمی و قلعه های محصور است. درختستان های آن که مهم ترین منبع طبیعی این کشور به شمار می روند، اغلب به نام “طلای سبز” فنلاند خوانده می شوند. هلسینکی پایتخت و بزرگ ترین شهر این کشور است.

فنلاند کشوری کم ارتفاع است. ورقه های وسیع یخ تا چندهزار سال پیش فنلاند را پوشانده بود. حرکت این صفحه ها سبب نشست زمین شد، و چشم اندازی سرشار از هزاران دریاچه خلق کرد. نام رسمی این کشور جمهوری فنلاند است، اما فنلاندی ها کشور خود را “سوومی” (Suomi) به معنای “سرزمین دریاچه ها و مرداب ها” می نامند.
فنلاند از شمال به خشکی محصور می شود و با نروژ هم مرز است، از شرق نیز با روسیه همسایه است. مرزهای جنوبی آن در مجاورت خلیج فنلاند و مرزهای غربی آن مجاور خلیج بوتنیا قرار دارند. هزاران جزیره کوچک و سنگلاخی، مرز ساحل جنوب غربی فنلاند را مشخص می کنند که تعداد اندکی از این جزیره ها غیرمسکونی هستند. مهم ترین گروه این جزیره ها مجمع الجزایری به نام آدونانما (Advenanmaa) (جزایر آیلند) هستند که در دهانه خلیج بوتنیا واقع هستند.

در منطقه قطبی فنلاند از ماه می تا جولای تقریبا همواره روز است. در این ماه های “نیمه شب های آفتابی” نواحی ساحلی خوش منظر فنلاند، هزاران قایق سوار را به خود می خوانند. گستردگی دشت های دست نخورده فنلاند، دوستداران قدم زدن را از سرتاسر دنیا به این سو می کشد.

فنلاند گاه در میان گروه کشورهای اسکاندیناوی قرار می گیرد و البته با این کشورها ارتباطی تنگاتنگ دارد. با اینهمه از نظر این کشورها فنلاند ناحیه ای مرزی میان قدرت های رقیب سوئد و روسیه به شمار می رفت. پس از ۷۰۰ سال سلطه سوئد، فنلاند در سال ۱۸۰۹ به روسیه واگذار شد. در سال ۱۹۱۷ پس از انقلاب روسیه نیز به دولتی مستقل تبدیل شد. از پایان جنگ جهانی دوم تا سال ۱۹۹۱ فنلاند به دلیل رابطه اقتصادی استوار و نیز یک پیمان دوستی و همکاری که در سال ۱۹۴۸ به امضا رسید، به جماهیر شوروی پیوست. پس از سال ۱۹۹۱ فنلاند روابط نزدیک تری با اروپا برقرار کرد و در سال ۱۹۹۵عضو دایم اتحادیه اروپا شد.

بااینکه فنلاند یکی از جوان ترین ملل اروپاست، به خاطر سنت های متمایز فرهنگی خود مشهور است. فنلاند به خصوص به دلیل کمک های خود به معماری مدرن و طراحی صنعتی مورد توجه است. سونا یا حمام بخار فنلاندی شهرت جهانی دارد و سهم شیوه فنلاندی زندگی است.