انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

یازدهمین سالگرد تاسیس انسان شناسی و فرهنگ

یازدهمین سالگرد تاسیس مجموعه «انسان شناسی و فرهنگ» در اسفند ماه ۱۳۹۵ در تهران برگزار می شود. موسسه انسان شناسی و فرهنگ، به مثابه مهم ترین موسسه مطالعات پژوهشی آموزشی مردم محور فرهنگی ایران، امروز، نخستین سال دهه دوم فعالیت های خود را پشت سر می گذارد. در طول سال های گذشته این مجموعه توانسته است با حضور فعال از طریق وبگاه خود با بیش از ۱۵ میلیون بازدید تا امروز، و کانال های تلگرام، اینستا گرام و سایر اشکال حضور در شبکه، علاقمندان، اساتید، اندیشمندان و روشنفکران و دانشجویانی را که به روابط و مطالعات بین رشته ای با محوریت فرهنگ دلبستگی داشته اند را به گرد هم بیاورد. انسان شناسی و فرهنگ، همچنین از حدود ۸ سال پیش فعالیت های خود در جهان واقعی را در قالب برگزاری برنامه های نمایش فیلم مستند، رونمایی و نفد کتاب، میزگرد های علمی، و سخنرانی هایی تخصصی و بین رشته ای، در قالب بیش از ۳۰۰ برنامه متفاوت به اجرا در آورده است. انتشارات انسان شناسی و فرهنگ در طول سال های اخیر در همکاری با برخی از معتبرترین ناشران تاکنون ده ها کتاب را به مرحله انتشار رسانده است و مراخل برای کسب مجوز مستقل ادامه دارد. بخش دیداری شنیداری موسسه نیز فعالیت خود را از سال گذشته آغاز کرده است و افزون بر منابعی که تاکنون در اختیار همگان قرار داده در دوره ای دو یا سه ساله تمام مطالب و سخنرانی ها و برنامه های مجموعه را به قالب های دیداری و شنیداری در خواهد آورد. انتشار فایل های دیداری و شنیداری و تاسیس رادیو انسان شناسی وفرهنگ در کانال تلگرام از برنامه هایی است که در حال حاضر در دستور کار ما قرار دارد. همان گونه که تاسیس سایت های بین المللی و فراهم آوردن امکان کاربردی شدن آنها همچنان ادامه دارد. دو پروژه بزرگ «انسان شناسی تاریخی فرهنگ مدرن ایران » و «انسان شناسی و بازنمایی شهری ایران مدرن» مبنای تعداد قابل توجهی از پروژه های پژوهشی قرار گرفته است که نتایج آنها به صورت پیوسته منتشر می شوند. انسان شناسی و فرهنگ همچنین در چارچوب برنامه همکاری خود با مطبوعات و رسانه های دیگر با بیش از بیست رسانه دیگر فعالیت های مشترک دارد و در چارچوب همکاری های مشترک خود با نهادها با حدود بیست موسسه مهم در سطخ ملی (شهرداری تهران، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، انجمن های علوم علوم انسانی و اجتماعی ، محیط زیست و …) تفاهم نامه همکاری امضا کرده است و فعالیت های پژوهشی و آموزشی دارد. شورایعالی انسان شناسی و فرهنگ امروز در برگیرنده نزدیک به ۵۰ تن از پیشکسوتان و برجسته ترین اندیشمندان و دانشگاهیان و بزرگان فرهنگ در ایران و جهان است و همه این موفقیت ها را ما مدیون همکاری و همگامی صدها تن از دوستانی هستیم که از سراسر ایران و جهان از سنین و رده های تحصیلی و علمی بسیار متفاوت که به صورت پیوسته در این سال ها بدون هیچ چشم داشتی، در کنار ما و در کنار یکدیگر بدون آنکه اجازه دهند خستگی و نومیدی و فضاهای مایوس کننده خللی در اراده آنها ایجاد کنند، به کار داوطلبانه و سخت خود برای تداوم یافتن مجموعه ادامه داده اند.

 

مراسم یازدهمین سالگرد فرصتی است که هر چند نمی توان همه این خانواده بزرگ و پراکنده درسراسر جهان از خلال شبکه های مجازی را در جهان واقعی گردهم آورد، دستکم گروهی کوچک و نمادین از آنها را بتوان با یکدیگر جمع کرد. در این مراسم که در اسفند ماه برگزار خواهد شد. دو سخنران کلیدی درباره مجموعه و فرایندهای و فرهنگ کار داوطلبانه در ایران سخنرانی خواهند کرد و چندین فیلم درباره فعالیت های مجموعه و بزرگداشت اندیشمندان به نمایش در خواهد آمد. همچنین مسئولان انسان شناسی و فرهنگ گزارش دقیق فعالیت های سالانه خود را در همه حوزه ها (پژوهش، آموزش، انتشارات، بین المللی، مالی و حقوقی) ارائه خواهند داد. بزودی اطلاعات بیشتری درباره این جلسه به علاقمندان اعلام خواهد شد. اما از هم اکنون همه دوستان را به این گردهم آیی سالانه دعوت می کنیم.

 

به مناسبت یازدهمین سالگرد و همچنین نوروز ۱۳۹۶، همچون سال های گذشته ویژه نامه ای نیز منتشر می شود که از هم اکنون از همه دوستان و همراهان انسان شناسی و فرهنگ تقاضا می کنیم یادداشت ها و مقالات خود را برای انتشار در آن برای ما ارسال کنند. این ویژه نامه در خبر دیگری در روزهای آینده معرفی خواهد شد و سردبیر آن، بزودی تماس های خود را با همه عزیزان برای دریافت مطالب آغاز خواهد کرد.

 

دبیر علمی یازدهمین سالگرد تاسیس انسان شناسی و فرهنگ، سرکار خانم مهسا شیخان هستند که معاونت بین المللی مجموعه را نیز برعهده دارند، اما همکاری تک تک دوستان از همین امروز نقشی اساسی در برگزاری مناسب و شایسته این برنامه خواهدداشت. در انتظار دیدن و خواندن مطالب شما خواهیم بود.

 

روابط عمومی انسان شناسی و فرهنگ