انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

گزارش نشست‌های یکشنبه‌های انسان‌شناسی و فرهنگ در سال ۱۳۹۷

سلسله نشست‌های یکشنبه‌های انسان‌شناسی و فرهنگ، در ششمین سال برگزاری خود به سر می‌برد. این نشست‌ها از ۲۱ مهرماه ۱۳۹۲ تا کنون، هرسال مقارن با سالی تحصیلی، هر یکشنبه ساعت ۱۶ تا ۱۹ برگزار می‌شود. هر نشست شامل نمایش فیلم مستند و برگزاری سخنرانی‎های علمی و پنل پرسش و پاسخ در چارچوب یک موضوع کلی است. نشست‌ها طیف متنوعی از موضوعات را دربرمی‌گیرند و وجه مشترکشان نگاه میان رشته‌ای و پرداختن به ابعاد اجتماعی و فرهنگی موضوعات منتخب است. در ذیل خلاصه ای از برگزاری این نشست ها در سال ۱۳۹۷ را می خوانید:

 

نشست صد و سی و هشتم: مدیریت تنوع فرهنگی با نگاهی به موقعیت جهان و ایران
این نشست در تاریخ یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. دکتر ناصر فکوهی (استاد دانشگاه تهران و مدیر موسسه انسان شناسی و فرهنگ) درباره «مدیریت تنوع فرهنگی در مدرنیته متاخر: خطرات و تهدید‌ها» سخنرانی کرد و فیلم «نوروز به وقت تهران» اثر هادی آفریده نمایش داده خواهد شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

 

نشست صد و سی و نهم: آسیب شناسی نظام دانشگاه ایرانی
این نشست در تاریخ یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. دکتر مقصود فراستخواه (جامعه شناس، پژوهشگر و استاد دانشگاه) درباره «نظام دانشگاه ایرانی و چشم اندازهای آن» و حسین سمیعی (دانشجوی دکتری جامعه شناسی) درباره «میز آینده پژوهشی آموزش عالی: مطالعه موردی درباره یک تجربه ایرانی» سخنرانی کردند و فیلم مستند «ابوریحان بیرونی» اثر محمدرضا اصلانی نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و چهلم: دانش و فرزانگی
این نشست در تاریخ یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. دکتر فضل الله پاکزاد درباره «دانش و فرزانگی» سخنرانی کرد، و فیلم کوتاه «من هم می توانم» از آثار عباس کیارستمی در کانون پرورش فکری نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و چهل و یکم: نگاهی به موسیقی در پهنه فرهنگی ایران
این نشست در تاریخ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. خانم دکتر آمنه یوسف زاده (دکتری موسیقی شناسى قومى از دانشگاه ناتر فرانسه) درباره «موسیقی بخشی های خراسان» و آقای بهرنگ نیک آیین (کارشناس ارشد قوم موسیقی شناسی) درباره «عاشیق و مخاطبانش در توی های زنجان» سخنرانی کردند و فیلم مستند «پیدای ناپیدا» محمد احسانی نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و چهل و دوم: پروبلماتیک هنر در دانشگاه
این نشست در تاریخ یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. دکتر محمدرضا مریدی (عضو هیات علمی دانشگاه هنر) درباره «پروبلماتیک هنر در دانشگاه» سخنرانی کرد و قسمت دوازدهم مستند «بسوی سیمرغ» با عنوان «آخر قصه» اثر حمید سهیلی نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و چهل و سوم: نقالی شاهنامه
این نشست در تاریخ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. دکتر ابوالفصل خطیبی (نویسنده، شاهنامه پژوه و عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی) درباره «نقالی در شاهنامه» سخنرانی کرد و مستند «شاهنامه خوانی در ایل قشقایی» اثر پوریا خلیلی نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و چهل و چهارم: تحلیل آسیب شناسانه زیرگذر چهارراه ولیعصر
این نشست در تاریخ یکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. آقای مجید ابراهیم پور (کارشناس ارشد مطالعات شهری) درباره «مساله زیرگذر چهارراه ولیعصر: فنی یا سیاسی» و خانم زهره دودانگه (کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری) درباره «خوانایی نشانه شناختی در زیرگذر چهارراه ولیعصر» سخنرانی کردند و فیلم «چنارستان» اثر هادی آفریده نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید

نشست صد و چهل و پنجم: از پیکان تا پراید، فراز و فرود طبقه متوسط
این نشست در تاریخ یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. آقای دکتر ناصر فکوهی ((استاد دانشگاه تهران ومدیر انسان شناسی و فرهنگ) درباره «از پیکان تا پراید، فراز و فرود طبقه متوسط» سخنرانی کرد و فیلم «پیکان» اثر کامران شیردل نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و چهل و ششم: اسطوره شناسی به عنوان تاریخ فهم و فرهنگ
این نشست در تاریخ یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. متاسفانه در این نشست خانم دکتر بهار مختاریان به علت کسالت امکان حضور نیافتند و دکتر ناصر فکوهی درباره «اسطوره شناسی سیاسی» سخنرانی کردند. همچنین فیلم فیلم «مشی و مشیانه» اثر حسن نقاشی نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و چهل و هفتم: آسیب شناسی نشر و ویرایش
این نشست در تاریخ یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. آقای هومن عباسپور (نایب رییس انجمن صنفی ویراستاران) درباره «افول ویرایش در نشر ناسالم» و خانم مهناز مقدسی (دبیر انجمن صنفی ویراستاران) درباره «ویرایش مطلوب» سخنرانی کردند. انجمن صنفی ویراستاران فیلم کوتاهی را در معرفی اولین ویراستاران ایران نمایش داد. همچنین مستند «دیدار از کارگاه صحافی سنتی» اثر حمید سهیلی نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و چهل و هشتم: آسیب شناسی مدیریت اجتماعی و فرهنگی شهر تهران
این نشست در تاریخ یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات و با حمایت اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد. آقای دکتر روح اله نصرتی (عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و عضو شورای مرکزی انسان شناسی وفرهنگ) درباره «جایگاه سازمان های مردم نهاد در حکمرانی و مدیریت شهری در تهران» و آقای مهدی یسری (دانشجوی دکتری مدیریت، گرایش برنامه ریزی فرهنگی) درباره « نقش شهرداری در مدیریت اجتماعی و فرهنگی شهر تهران» سخنرانی کردند و فیلم «آقای مدیر» اثر علی نیکبخت نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و چهل و نهم: نقد اقتصاد سیاسی شهر تهران
این نشست در تاریخ یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات و با حمایت اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد. آقای دکتر عباس کاظمی (جامعه شناس و عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی) درباره «سیاست مال‌سازی و اقتصاد سیاسی شهر» و آقای هادی آقاجانزاده (کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی) درباره « پروبلماتیک مستغلات شهری در تهران: مواجهه ای تاریخی» سخنرانی کردند و قسمت هفتم از مستند بلند «پای‌تخت» اثر علی نیکبخت نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و پنجاهم: ژنتیک و فرهنگ
این نشست در تاریخ یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. آقای دکتر رضا عمانی سامانی (پزشک و مدیر گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری پژوهشگاه رویان) درباره «ورود پزشکی به ژنوم انسانی و دست ورزی های ژنتیکی» و خانم دکتر زهره انواری (عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران) درباره « مسائل اخلاقی مداخلات ژنتیکی» سخنرانی کردند و فیلم مستند « Cracking Your Genetic Code» از کانال PBS نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و پنجاه و یکم: مطالعات تطبیقی و شاهنامه، از شناخت تا اجرا
این نشست در تاریخ یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. خانم دکتر بهار مختاریان (اسطوره شناس، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان و عضو شورای عالی موسسه انسان شناسی و فرهنگ) درباره «مطالعات تطبیقی و شاهنامه، از شناخت تا اجرا» سخنرانی کرد و فیلم «نقل گردآفرید» اثر هادی آفریده نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و پنجاه و دوم: صد و ده سال فراز و فرود یک بنگاه خانوادگی
این نشست در تاریخ یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. آقای دکتر علی اصغر سعیدی (جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) و آقای علی لاجوردی (بزرگترین فرزند نسل چهارم خاندان لاجوردی) درباره پیشینه فعالیتهای خاندان لاجوردی در ایران سخنرانی کردند. این سخنرانی همراه با نمایش تکه هایی از فیلمی در همین باره بود. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و پنجاه و سوم: جوانان و شهر تهران
این نشست در تاریخ یکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات و با حمایت اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد آقای دکتر فردین علیخواه (جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان) درباره «جوانان و شخصی سازی فضای عمومی: گشت و گذاری در پیاده راه برادران مظفر» سخنرانی کردند. همچنین فیلم مستند «والسی برای تهران» اثر زینب تبریزی نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و پنجاه و چهارم: اسطوره و نماد در ادبیات و هنر
این نشست در تاریخ یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. آقای دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور (اسطوره شناس، استاد دانشگاه شهید بهشتی در رشتهٔ فرهنگ و زبان‌های باستانی و عضو شورای عالی انسان شناسی و فرهنگ) -که به همراه خانم فروغ اولاد (دانشجوی دکتری رشته ادبیات و زبان فارسی و پژوهشگر ادبی) گفتگوی خود با دکتر جلال ستاری را در قالب کتابی با عنوان « اسطوره و نماد در ادبیات و هنر» منتشر کرده اند- در همین باره سخنرانی کرد. همچنین فیلم «درخت سخنگو» اثر آقای علیرضا قاسم خان نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و پنجاه و پنجم: سیاست و فرهنگ در بلوچستان
این نشست در تاریخ یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. آقای محسن شهرنازدار (پژوهشگر، نویسنده و مستندساز در حوزۀ موسیقی،) درباره «جغرافیای فرهنگی موسیقی بلوچستان: بررسی روند تغییرات» و آقای دکتر عبدالوهاب شهلی‌بر (جامعه شناس و پژوهشگر فرهنگی) درباره «فرهنگ بلوچی در کشاکش میان هویت های ملی و قومی» سخنرانی کردند و مستند «لیلو» اثر آقای محمدرضا خوش فرمان نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و پنجاه و ششم: زنان و دانشگاه
این نشست در تاریخ یکشنبه ۲۳دی ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. خانم دکتر خدیجه کشاورز (عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی) درباره «تجربۀ زیسته دختران در دانشگاه‌های ایران» و خانم دکتر مهری طیبی نیا (دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی) درباره «تجربۀ دانشگاه و هویت زنانه» سخنرانی کردند. همچنین در این نشست فیلم «با زبان خاموش» اثر آقای منوچهر مشیری نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و پنجاه و هفتم: چالش‌های اتانازی در جهان سرمایه
این نشست در تاریخ یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. آقای دکتر مزدک دانشور (پزشک و پژوهشگر) درباره «از مرگ خوب تا به‌مرگی: چالش های اتانازی در جهان سرمایه» سخنرانی کردند. همچنین فیلم «دو راهی» اثر خانم زهرا محسن‌زاده نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و چهلم: دانش و فرزانگی
این نشست در تاریخ یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. دکتر فضل الله پاکزاد درباره «دانش و فرزانگی» سخنرانی کرد، و فیلم کوتاه «من هم می توانم» از آثار عباس کیارستمی در کانون پرورش فکری نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و چهل و یکم: نگاهی به موسیقی در پهنه فرهنگی ایران
این نشست در تاریخ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. خانم دکتر آمنه یوسف زاده (دکتری موسیقی شناسى قومى از دانشگاه ناتر فرانسه) درباره «موسیقی بخشی های خراسان» و آقای بهرنگ نیک آیین (کارشناس ارشد قوم موسیقی شناسی) درباره «عاشیق و مخاطبانش در توی های زنجان» سخنرانی کردند و فیلم مستند «پیدای ناپیدا» محمد احسانی نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و چهل و دوم: پروبلماتیک هنر در دانشگاه
این نشست در تاریخ یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. دکتر محمدرضا مریدی (عضو هیات علمی دانشگاه هنر) درباره «پروبلماتیک هنر در دانشگاه» سخنرانی کرد و قسمت دوازدهم مستند «بسوی سیمرغ» با عنوان «آخر قصه» اثر حمید سهیلی نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و چهل و سوم: نقالی شاهنامه
این نشست در تاریخ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. دکتر ابوالفصل خطیبی (نویسنده، شاهنامه پژوه و عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی) درباره «نقالی در شاهنامه» سخنرانی کرد و مستند «شاهنامه خوانی در ایل قشقایی» اثر پوریا خلیلی نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و چهل و چهارم: تحلیل آسیب شناسانه زیرگذر چهارراه ولیعصر
این نشست در تاریخ یکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. آقای مجید ابراهیم پور (کارشناس ارشد مطالعات شهری) درباره «مساله زیرگذر چهارراه ولیعصر: فنی یا سیاسی» و خانم زهره دودانگه (کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری) درباره «خوانایی نشانه شناختی در زیرگذر چهارراه ولیعصر» سخنرانی کردند و فیلم «چنارستان» اثر هادی آفریده نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و چهل و پنجم: از پیکان تا پراید، فراز و فرود طبقه متوسط
این نشست در تاریخ یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. آقای دکتر ناصر فکوهی ((استاد دانشگاه تهران ومدیر انسان شناسی و فرهنگ) درباره «از پیکان تا پراید، فراز و فرود طبقه متوسط» سخنرانی کرد و فیلم «پیکان» اثر کامران شیردل نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و چهل و ششم: اسطوره شناسی به عنوان تاریخ فهم و فرهنگ
این نشست در تاریخ یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. متاسفانه در این نشست خانم دکتر بهار مختاریان به علت کسالت امکان حضور نیافتند و دکتر ناصر فکوهی درباره «اسطوره شناسی سیاسی» سخنرانی کردند. همچنین فیلم فیلم «مشی و مشیانه» اثر حسن نقاشی نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و چهل و هفتم: آسیب شناسی نشر و ویرایش
این نشست در تاریخ یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. آقای هومن عباسپور (نایب رییس انجمن صنفی ویراستاران) درباره «افول ویرایش در نشر ناسالم» و خانم مهناز مقدسی (دبیر انجمن صنفی ویراستاران) درباره «ویرایش مطلوب» سخنرانی کردند. انجمن صنفی ویراستاران فیلم کوتاهی را در معرفی اولین ویراستاران ایران نمایش داد. همچنین مستند «دیدار از کارگاه صحافی سنتی» اثر حمید سهیلی نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و چهل و هشتم: آسیب شناسی مدیریت اجتماعی و فرهنگی شهر تهران
این نشست در تاریخ یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات و با حمایت اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد. آقای دکتر روح اله نصرتی (عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و عضو شورای مرکزی انسان شناسی وفرهنگ) درباره «جایگاه سازمان های مردم نهاد در حکمرانی و مدیریت شهری در تهران» و آقای مهدی یسری (دانشجوی دکتری مدیریت، گرایش برنامه ریزی فرهنگی) درباره « نقش شهرداری در مدیریت اجتماعی و فرهنگی شهر تهران» سخنرانی کردند و فیلم «آقای مدیر» اثر علی نیکبخت نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و چهل و نهم: نقد اقتصاد سیاسی شهر تهران
این نشست در تاریخ یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات و با حمایت اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد. آقای دکتر عباس کاظمی (جامعه شناس و عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی) درباره «سیاست مال‌سازی و اقتصاد سیاسی شهر» و آقای هادی آقاجانزاده (کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی) درباره « پروبلماتیک مستغلات شهری در تهران: مواجهه ای تاریخی» سخنرانی کردند و قسمت هفتم از مستند بلند «پای‌تخت» اثر علی نیکبخت نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و پنجاهم: ژنتیک و فرهنگ
این نشست در تاریخ یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. آقای دکتر رضا عمانی سامانی (پزشک و مدیر گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری پژوهشگاه رویان) درباره «ورود پزشکی به ژنوم انسانی و دست ورزی های ژنتیکی» و خانم دکتر زهره انواری (عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران) درباره « مسائل اخلاقی مداخلات ژنتیکی» سخنرانی کردند و فیلم مستند « Cracking Your Genetic Code» از کانال PBS نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و پنجاه و یکم: مطالعات تطبیقی و شاهنامه، از شناخت تا اجرا
این نشست در تاریخ یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. خانم دکتر بهار مختاریان (اسطوره شناس، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان و عضو شورای عالی موسسه انسان شناسی و فرهنگ) درباره «مطالعات تطبیقی و شاهنامه، از شناخت تا اجرا» سخنرانی کرد و فیلم «نقل گردآفرید» اثر هادی آفریده نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و پنجاه و دوم: صد و ده سال فراز و فرود یک بنگاه خانوادگی
این نشست در تاریخ یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. آقای دکتر علی اصغر سعیدی (جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) و آقای علی لاجوردی (بزرگترین فرزند نسل چهارم خاندان لاجوردی) درباره پیشینه فعالیتهای خاندان لاجوردی در ایران سخنرانی کردند. این سخنرانی همراه با نمایش تکه هایی از فیلمی در همین باره بود. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و پنجاه و سوم: جوانان و شهر تهران
این نشست در تاریخ یکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات و با حمایت اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد آقای دکتر فردین علیخواه (جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان) درباره «جوانان و شخصی سازی فضای عمومی: گشت و گذاری در پیاده راه برادران مظفر» سخنرانی کردند. همچنین فیلم مستند «والسی برای تهران» اثر زینب تبریزی نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و پنجاه و چهارم: اسطوره و نماد در ادبیات و هنر
این نشست در تاریخ یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. آقای دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور (اسطوره شناس، استاد دانشگاه شهید بهشتی در رشتهٔ فرهنگ و زبان‌های باستانی و عضو شورای عالی انسان شناسی و فرهنگ) -که به همراه خانم فروغ اولاد (دانشجوی دکتری رشته ادبیات و زبان فارسی و پژوهشگر ادبی) گفتگوی خود با دکتر جلال ستاری را در قالب کتابی با عنوان « اسطوره و نماد در ادبیات و هنر» منتشر کرده اند- در همین باره سخنرانی کرد. همچنین فیلم «درخت سخنگو» اثر آقای علیرضا قاسم خان نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و پنجاه و پنجم: سیاست و فرهنگ در بلوچستان
این نشست در تاریخ یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. آقای محسن شهرنازدار (پژوهشگر، نویسنده و مستندساز در حوزۀ موسیقی،) درباره «جغرافیای فرهنگی موسیقی بلوچستان: بررسی روند تغییرات» و آقای دکتر عبدالوهاب شهلی‌بر (جامعه شناس و پژوهشگر فرهنگی) درباره «فرهنگ بلوچی در کشاکش میان هویت های ملی و قومی» سخنرانی کردند و مستند «لیلو» اثر آقای محمدرضا خوش فرمان نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و پنجاه و ششم: زنان و دانشگاه
این نشست در تاریخ یکشنبه ۲۳دی ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. خانم دکتر خدیجه کشاورز (عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی) درباره «تجربۀ زیسته دختران در دانشگاه‌های ایران» و خانم دکتر مهری طیبی نیا (دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی) درباره «تجربۀ دانشگاه و هویت زنانه» سخنرانی کردند. همچنین در این نشست فیلم «با زبان خاموش» اثر آقای منوچهر مشیری نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و پنجاه و هفتم: چالش‌های اتانازی در جهان سرمایه
این نشست در تاریخ یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. آقای دکتر مزدک دانشور (پزشک و پژوهشگر) درباره «از مرگ خوب تا به‌مرگی: چالش های اتانازی در جهان سرمایه» سخنرانی کردند. همچنین فیلم «دو راهی» اثر خانم زهرا محسن‌زاده نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

 

 

نشست صد و پنجاه و هشتم: نقد جلوه‌های بصری تهران

این نشست در تاریخ یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. آقای دکتر ابوالفضل طغرایی (پژوهشگر دکتری شهرسازی از دانشگاه تربیت مدرس) درباره «گفتار انتقادی در نسبت تهران با پست مدرنیته شهری» و آقای دکتر علی اکبری (دکتری معماری و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری) درباره «تهران فریب مدرن یا پست مدرن» سخنرانی کردند. همچنین فیلم «مرگ روشن» اثر آقای مسعود دهنوی نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و پنجاه و نهم: پژوهش مردم‌شناختی و فیلم مستند

این نشست در تاریخ یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. در این نشست فیلم طالب آباد اثر آقای فرهاد ورهرام، که قسمتی از مجموعه ۱۳ قسمتی خاطرات روستاست، با حضور و سخنرانی کارگردان نمایش داده شد. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و شصتم: رویکرد باستان‌شناسی به منظر فرهنگی، منابع طبیعی و شواهد تاریخی

این نشست در تاریخ یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. در این نشست فیلم‌هایی در زمینۀ باستان‌شناسی نمایش داده شد، و دکتر هایده لاله (عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران)، دکتر زهرا لُرزاده (پژوهشگر حوزۀ باستان‌شناسی منظر، دانش آموخته دانشگاه گوتۀ فرانکفورت) و دکتر حسین داودی (پژوهشگر حوزه باستان‌شناسی جانورشناسی، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تهران، آزمایشگاه بیوباستان‌شناسی ، بخش باستان‌جانورشناسی) سخنرانی کردند. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و شصت و یکم: آیین‌های دینی و شهر تهران

این نشست در تاریخ یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. در این نشست فیلم «تکیۀ نفرآباد» اثر علی نیکبخت نمایش داده شد. دکتر جبار رحمانی (عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و عضو شورای مرکزی انسان شناسی و فرهنگ) دربارۀ «دینداری در فضاهای شهر تهران» و دکتر محمدرضا پویافر (دکتری جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین) درباره «شهر، دین و خشونت» سخنرانی کردند. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.

نشست صد و شصت و دوم: تهران و سینما

این نشست در تاریخ یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد. در این نشست فیلم «تازه نفس ها» اثر کیانوش عیاری نمایش داده شد و آقای نوید پورمحمدرضا (دکتری شهرسازی و مدرس و پژوهشگر حوزه سینما و شهر) درباره «شهر، پیش از بازنمایی» سخنرانی کردند. نشست با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و سپس پذیرایی از میهمانان به پایان رسید.