انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

کنکور با طعم ریتالین

طی دو روز پنجشنبه و جمعه یعنی ۲۱ و ۲۲ خردادماه، بیش از ۸۸۰ هزار داوطلب زن و مرد در کنکور سراسری سازمان سنجش و آموزش کشور شرکت کرده و برای ورود به دانشگاه­ها رقابت می­کنند. موضوعی که ذهن نگارنده را مشغول نموده است؛ هشدارهایی است که برخی رسانه­ه ی مکتوب به درستی و با جدیت و برای آگاهی بخشی و پیشگیری به اولیاء، نسبت به مصرف­ قرص­های ریتالین در میان دانش آموزان داده اند؛ چرا که این قرص­ها در رده مواد مخدر از جمله کوکائین و قرص­های روانگردان هستند و عوارض جسمی و روانی خطرناکی در دانش­آموزان بر جای می گذارد.

متاسفانه دیده شده که مصرف قرص ریتالین در حالی همزمان با فصل امتحانات و کنکور میان دانش آموزان گسترش یافته که این قرص خطرناکتر از مواد مخدر شیشه و کراک است و آثار سویی برای مصرف­ ننده به دنبال دارد. این قرص که برای درمان عدم تمرکز حواس و پیش فعالی درکودکان مورد استفاده قرار می­گیرد، متأسفانه در کشور ما بر اساس تبلیغات غلط، بین برخی دانش آموزان و داوطلبان کنکور برای بیدار ماندن در شب و برای مطالعه و افزایش تمرکز، به جای استفاده از قهوه و یا چای رواج یافته است که این امر آثار سویی برای آنان به­ دبال دارد. در حالی که تأثیرات به ظاهر مثبت ریتالین در افزایش تمرکز و دقت، کوتاه مدت است و شخص مصرف­کننده هنگامی که به حالت عادی بازگردد، عملکرد معقول سابق خود را از دست داده و دچار اختلالات یادگیری نیز می­شود. ضمن آنکه در محیط امتحان نیز رفتارهای سرخوشانه و گاه نابهنجاری از خود نشان می­دهد.

مصداق این رفتارها در سال گذشته و در هنگام امتحانات مرحله سوم المپیاد دانش آموزی به تجربه مشاهده شده است. بنا به گفته برخی از اولیاء که فرزندانشان جزء شرکت­کنندگان در این مرحله المپیاد کامپیوتر بودند به واسطه رفتارهای سرخوشانه یکی از داوطلبین در جلسه آزمون، فرزندانشان نتوانستند در محیطی آرام که لازمه این نوع امتحان است از جلسه آزمون راضی بیرون آیند.

حال به نظر می­آید متولیان برگزاری آزمون سراسری کنکور لازم است تمهیداتی بیندیشند تا در صورت احتمال بروز این گونه رفتارهای نابهنجار در جلسه آزمون و از سوی انگشت شمار داوطلبان، هوشیارانه عمل نموده و فضا را برای سایر داوطلبانی که با مطالعه و تلاش و امید به موفقیت در آزمون حاضر هستند، به محیطی قابل قبول برای یک رقابت سالم و به دور از تنش و استرس تبدیل نمایند.

ایمیل نویسنده:۴۰۰hashemi@gmail.com

وبلاگ نویسنده: http://400hashemi.blogfa.com