انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

چهره شاهدان (۲): اتاق کارگردان ها

تصویر: اتاق کارگردان ها، بهار ۱۳۷۰

یادش بخیر دهه شصت سینمای مستند ایران، یادش به خیر اتاق کارگردان ها . این اتاق کارگردان هاست با دو دست صندلی چوبی ی قرمز رنگ و استیل ، اتاقی که کف اش مکالئوم بود وبرق می زد . میزی چوبی و قهوه ای سوخته با پایه استیل و تعدادی فایل یا کمد آهنی داشت . این عکس در یک روز بزرگداشت یا بهتر است بگویم در یک جلسه تودیع گرفته شده است . اتاقی در نیم طبقه دوم ساختمان دوازده طبقه تلویزیون که در این عکس دیوار شمالی و بخشی از دیواره شرقی اش دیده می شود . در آن زمان ، حسین مختاری مسئول گروه کارگردانها بود و ورقه انجام کار برخی از کارگردان ها را حسین آقا امضاء می کرد . در این اتاق ، هرکس موقعیت و جایگاهی داشت . حسین دلیر وقتی وارد اتاق می شد یکسر می رفت سراغ گلدان ها و گیاه ها . برخی کمتر می آمدند و برخی غالبأ در اتاق بودند . هسته های اولیۀ تفکر شورایی و سندیکایی در همین اتاق ها ریخته شد . البته در هنگام گرفتن این عکس، سندیکای کارگردان ها از بین رفته و از آن همه شوق وشور برای اتحادیه وانجمن فقط همین اتاق مانده بود . حسین مختاری وجاهت کارگردانها را حفظ می کرد .جمع آوری و چسباندن پوستر ها هم کار او بود . اگر کمی به آنها دقت کنید . می بینید تمامأ مربوط به فیلم هایی است که بچه ها ی اتاق ساخته اند . از چپ : قسمتی از پوستر زرد قناری ( رخشان بنی اعتماد)، کشتی آنجلیکا ( بزرگ نیا) ، رابطه ( پوران درخشنده) ، هی جو( عسکری نسب) ، سفیر( فریبرز صالح) ، آقای حق دوست (محمود سمیعی) ، کشتی آنجلیکا ، پرنده کوچک خوشبختی ( درخشنده ) . مستند های ما در تلویزیون هیچگاه پوستر نداشت . پل آزادی ساختۀ مهدی مدنی ، یک استثنا واز نخستین و مهمترین فیلم های دهه شصت است که در سینما ها بنمایش در آمد و برایش تبلیغ شد .
الواح برنجی و زیبای تقدیر، کار استاد علی نائینی بود . در این عکس ، یکیش دست آقای کیانی دیده می شود که آورده گرفته بین علی نائینی و حسین دلیر .این عکس منعلق به بهار ۱۳۷۰ است .

نشسته از راست : مرحوم نصیب نصیبی ، شهلا بهاری ، رضا زهتابی ، فریده شفایی ، علی برزگر ( دستیار) حسین مختاری ، پوران درخشنده ، هوشنگ آزادی ور ، مسعود نوابی ، سعید نادری و ارد زند .

ایستاده از راست : مرحوم حمید نبوی ، شهید محمد کربلایی احمد ، غلامرضا جنت خواه دوست ، محمد تهامی نژاد ، محمد رضا فرهومند ، حسین دلیر ، علی نائینی ، کیوان علی زاده کیانی ، مرحوم جواد میرمیران ، مهرابی ، محمود سمیعی ، ابوالحسن داودی ، مرحوم مهرداد فخیمی ( فیلمبردار ) . محمد کربلای احمد ( متولد ۱۳۳۶) همان جوان محجوب مستند ساز که عکاس خبری روزنامه همشهری شده بود در سقوط هواپیمای سی ۱۳۰ خبرنگاران در سال ۱۳۸۴ شهید شد .
( عکس ازرضا جلالی با دوربین ارد زند)