انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

پنجشنبه‌های پرسش و پاسخ، جلسۀ سی و هشتم: دین مردمی (نگاهی انسان‌شناختی به حیات دینی مردم در ایران)

✍️ جلسۀ سی و هشتم مؤسسۀ انسان‌شناسی و فرهنگ با موضوع « دین مردمی (نگاهی انسان‌شناختی به حیات دینی مردم در ایران)» برگزار خواهد شد. در این نشست آقای دکتر جبار رحمانی (عضو هیئت علمی پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی، عضو شورای مرکزی انسان‌شناسی و فرهنگ) حضور خواهد داشت و به پرسش‌های مخاطبان پاسخ خواهد داد.
دربارۀ جلسه:
این جلسه به مناسبت انتشار کتاب «دین مردمی (رویکردی انسان‌شناختی به حیات دینی مردم در ایران)» به قلم دکتر جبار رحمانی، انتشارات فرهامه، ۱۴۰۰، برگزار می‌شود. در این کتاب بر وجوهی از منطق دینداری عامه تأکید شده که تأثیری مبنایی برای شکل‌گیری درک مردم از امر قدسی دارند. نکتۀ مهمی که در این منطق گفتمانی وجود دارد، این است که تجربه و تجلی امر قدسی مردمی گاه با روایت و معیارهای نخبگان سنتی دین و آنچه معقول و مقبول می‌دانند، تفاوت دارد. چنار خونبار الموت که در روز عاشورا از آن خون می‌چکد، ماجرای معجزۀ تنور مبارکه در اطراف اصفهان، خون مهرهای کربلا که در دست خانواده‌ای در تربت جام هستند و ظهر عاشورا از آنها چند قطره خون می‌آید، یا مجموعۀ عظیمی از درختان مقدس در شهر و روستاهای ایران و حتی امامزاده‌های مستند و غیرمستندی که مردم به آنها باور دارند و از آنها حاجت گرفته‌اند، بیان‌کنندۀ اشکالی هستند که برای مردم صادقند و برای علما خرافه به شمار می‌آیند. با این تفاوت که هرکس دارایی خودش را درست می‌داند. اما تفاوت آدم‌ها بر تحمیل صحت و حقیقت باورهای خودشان با دیگران متفاوت است.

زمان: ۸ اردیبهشت ساعت ۱۵ به وقت تهران، در صفحه‌ی رسمی اینستاگرام انسان‌شناسی و فرهنگ
❓این برنامه بر اساس پرسش و پاسخ انجام می‌گیرد. پرسش‌های خود را به ایمیل زیر ارسال کنید، یا در طول برنامه در بخش سوالات لایو قرار دهید.

✉️zohreh.dodangeh@gmail.com
آدرس صفحۀ رسمی انسان شناسی و فرهنگ در اینستاگرام
Anthropology_iran