انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

پرخاشگری معلمان؛ از زاویه­ ای دیگر

از آغاز سال تحصیلی جدید تاکنون که قریب شش ماهی می­گذرد بارها در رسانه­ ها و مطبوعات شاهد اخبار مربوط به تنبیه شدید دانش ­آموزان توسط اولیاء امور آموزشگاهی، اعم از معلم یا معاون مدرسه بودیم. هرچند در لابه­ لای اخبار نیز مواردی از برخورد خشن برخی دانش­ آموزان با معلمان نیز اطلاع رسانی شد که خود موضوع جداگانه­ ای است و چرایی آن یادداشت دیگری را می ­طلبد.

ایده نگارش این یادداشت از جملات یک پزشک فوق تخصص غدد داخلی گرفته شد که هنگام معاینه غده تیروئید نگارنده بیان کردند که یکی از مهمترین نشانه­ های کم­کاری تیروئید «پرخاشگری و عصبانیت» است.

اگر پای صحبت­های معلمان بنشینیم، آنها که باسابقه­ تر هستند، کیفیت ادب و احترام دانش ­آموزان نسبت به معلمان را در حال حاضر بسیار پایین ارزیابی می­کنند. در کنار این موضوع، کیفیت معیشت معلمان است که از قرار معلوم با رضایت قشر معلمان همراه نیست. این دو عامل در کنار ده­ها موضوع پیرامونی، مثل امکانات آموزشگاه، مسیر طولانی و پر ترافیک ایاب و ذهاب معلمان و دانش­ آموزان از خانه به مدرسه، اختلافات موجود میان معلمان و مسئولان آموزشگاه، کلاس­های غیر­استاندارد از نظر تعداد دانش ­آموز و امکانات کمک آموزشی، توقع اولیای دانش­آموزان از نقش تربیتی مدرسه، انتظارات معلمان از مسئولان آموزش و پرورش در مورد مسائل رفاهی و بیمه­ ای و … همه دست­ به­ دست هم می­دهند تا طاقت یک معلم را در یک کلاس ۳۵ نفره به یک چالش روزمره بکشاند. از این رو ست که شاید به جرأت بتوان گفت که یک معلم در طول یک سال تحصیلی ممکن است بارها در مرز این چالش­ها قرار گیرد و با نصیحت، گذشت و خویشتن­داری و یا عصبانیت، نهیب، پرخاشگری و جملات امری و یا اخراج دانش­ آموز از کلاس و معرفی آن به دفتر و در نهایت خواستن اولیاء دانش­ آموز، کنترل کلاس را حفظ کند.

حال اگر به بیماری کم­کاری تیروئید توجه کنیم می­بینیم که کم­کاری غده تیروئید یک اختلال شایع است که اکثر افراد جامعه از علایم آن آگاه نیستند. معلمان نیز با نوع کار پر­مسئولیت خود بخشی از افراد جامعه هستند که ممکن است نسبت به این اختلال شایع آگاهی نداشته باشند، به­خصوص همان­طور که در ابتدای یادداشت بیان شد، یکی از مهمترین نشانه­های کم­کاری تیروئید «پرخاشگری و عصبانیت» است. حال برای معلمی که احتمالاً با اختلال کم­کاری غده تیروئید مواجه است و نسبت به آن آگاهی ندارد، چالش هر روزه مواجهه با ۳۵ دانش­آموز در کنار معضلات گفته شده ممکن است منجر به پرخاشگری­هایی شود که نمونه­ هایی از آن را در خبرهای رسانه­ای و مطبوعاتی امسال شاهد بودیم.

غده تیروئید که در ناحیه گردن قرار دارد، مسئول ترشح دو هورمون مهم T3 و T4 است. هورمون­های ترشح شده توسط تیروئید توسط جریان خون در سراسر بدن حرکت می­کنند و وظایف مهمی چون متابولیسم بدن را کنترل می­کنند. ضمن آن­که اختلالات مربوط به غده تیرویید با یک آزمایش ساده خون قابل تشخیص است و با داروهای هورمونی درمان می­شود.

حاصل این یادداشت این پیشنهاد است که لازم است مشاغلی که با کودکان، نوجوانان و جوانان در محیط ­های آموزشگاهی سروکار دارند، به ­خصوص معلمان و معاونین آموزشی(ناظم­ ها)­ که بیش از ۱۵ سال سابقه اینگونه مشاغل را دارند با توجه به سن خود سالی یک­ بار موظف به انجام این آزمایش خون ساده و بایگانی نتایج آن در پرونده ­اداری­شان گردند تا با همین یک آزمایش ساده احتمال بروز پرخاشگری در این مشاغل حساس پیشگیری شود. از آنجا که انجام این آزمایش نیاز به ناشتا بودن ندارد ذی­نفعان می­ توانند در هر زمان برای انجام این آزمایش اقدام کنند. ضمن آن­که اگر آموزش و پرورش با همه مشکلات خود به این مسایل نیز نیم ­نگاهی واقع بینانه داشته باشد، می­تواند از طریق مراکز درمانی خود این آزمایش مختصر و مفید را برای اولیاء آموزشی به رایگان انجام دهد تا یک بُعد از سلامت جسمی معلمان خود را با رفتن به کلاس­ های درس و محیط­ های آموزشی در کنترل داشته باشد.