انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

وضعیت خطرناک جمهوری خواهان آمریکا

لوموند برگردان آریا نوری

وضعیت بسیار خطرناک و اسفباری حزب جمهوری‌خواه آمریکا را در انتخابات اولیه به‌منظور تعیین نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری، تهدید می‌کند. این انتخابات که از همان ابتدا با ورود دونالد ترامپ به صحنه، شکل جدیدی به خود گرفته بود، خیلی زود تبدیل گشت به صحنه‌ی جدال‌های سهمگین و حرف‌های بی‌ملاحظه. در حال حاضر سه نامزد در عرصه باقی‌مانده‌اند: دونالد ترامپ، جان کیسیک و تد کروز؛ اما هر سه‌ی ایشان را یک خطر تهدید می‌کند، هر نامزد برای آنکه بتواند برنده شود، باید حداقل ۱۲۷۳ نماینده را به دست آورد.

پیروزی بزرگ تد کروز در ایالت ویسکانسین، سبب شده تا وی بار دیگر بتواند خود را در عرصه مطرح کرده و به باقی‌مانده‌ی رقابت امیدوار باشد. این امر هم درنهایت باعث خواهد شد دونالد ترامپ موفق به کسب نمایندگان لازم نشود. ایالت‌هایی که در روزهای آتی رأی‌گیری در آن‌ها انجام خواهد شد –نیویورک، کانکتیکات، دلور، مریلند و پنسیلوانیا- به‌احتمال خیلی زیاد به ترامپ رأی خواهند داد اما حتی این امر هم وی را از خطری که در انتظارش است دور نخواهد کرد.

بدون شک صحبت‌هایی که خودش در طول چند هفته‌ی گذشته داشته، یکی از دلایل اصلی بازگشتن تد کروز به صحنه‌ی انتخاباتی است. بیش از هر چیز، چند هفته‌ی قبل، او حملات شخصی‌ای را علیه همسر سناتور کروز تدارک دید، پس‌ازآن در یک مناظره‌ی انتخاباتی که مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد، به یک مجری زن توهین کرد و درنهایت عنوان کرد دستگاه قضایی آمریکا باید برای زنانی که سقط‌جنین می‌کند، مجازات تعیین کند. هرچند وی چند ساعت بعد این حرف را پس گرفته و گفت منظورش این بوده که پزشکانی که عمل سقط‌جنین را انجام می‌دهند باید مجازات شوند، اما ظرف چند ساعت، ضربه‌ی مهلکی به کمپین انتخاباتی وی وارد شد.

اما در مورد سیاست خارجی هم ترامپ اظهارات جالبی داشته است. از یک‌سو معتقد است بهتر است آمریکا نیروهایش را از کره و ژاپن خارج کرده و این دو کشور را مجهز به سلاح هسته‌ای کند، عنوان کرده که کشورش باید در برابر داعش از سلاح هسته‌ای استفاده کند و درنهایت اینکه در صورت انتخاب شدن، کشورش را از ناتو خارج خواهد کرد. همه‌ی این‌ها باعث شده که مسئولان اصلی جمهوری‌خواه ایالات‌متحده، دونالد ترامپ را به چشم یک تهدید نگاه کنند، نه یک فرصت، تی پارتی در حال حاضر در رأس مخالفان او قرارگرفته است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اگر ترامپ به‌عنوان نامزد جمهوری خواهان انتخاب شود، هم در برابر برنی ساندرز و هم در برابر هیلاری کلینتون، شکست سختی خواهد خورد. از طرفی بدون شک اگر ترامپ انتخاب شود، این حزب به‌احتمال بسیار زیاد هم مجلس سنا را از دست خواهد داد و هم مجلس نمایندگان را.

دونالد ترامپ برای آنکه بتواند به‌عنوان نامزد جمهوری خواهان انتخاب شود، باید بیش از ۶۰ درصد آرای نمایندگان باقی‌مانده را کسب کند. تد کروز، حریف وی، در تازه‌ترین ادعای خود مدعی شده می‌تواند آرای نود درصد نمایندگان باقی‌مانده را به دست آورد، چیزی که البته خودش هم به غیرممکن بودن آن واقف است.

بنابراین هم سناتور کروز و هم جان کیسیک تا الآن در رقابت باقی‌مانده‌اند تا شاید بتوانند ترامپ را از کسب تعداد نمایندگانی که نیاز دارد، بازدارند. در آن صورت راهکار دیگری برای تعیین نامزد جمهوری خواهان انتخاب خواهد شد. برای نیل به این منظور، ایشان معادله‌ی بسیار ساده‌ای را در ذهن خود انجام داده‌اند. اگر ترامپ نتواند در همین دوره از انتخابات آرای ۱۲۳۷ نماینده‌ای که به آن‌ها نیاز دارد را کسب کند، رأی‌گیری برای جلب نمایندگان باید مجدداً صورت بگیرد و این مسئله می‌تواند ورق را به نفع آن‌ها برگرداند. این رأی‌گیری همین حالا هم در برخی از ایالاتی که رأی‌گیری اولیه در آن‌ها صورت گرفته بود، آغازشده است.

ترامپ اما اذعان کرده که حتی اگر به‌عنوان نامزد جمهوری‌خواهان انتخاب نشود، قصد دارد به‌عنوان نامزد مستقل شرکت کند، امری که شانس جمهوری خواهان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را به‌طور کامل از میان خواهد برد. رنس پریباس، رئیس این حزب، روز جمعه، در مصاحبه‌ای با شبکه‌ی خبری فاکس نیوز، اذعان داشت که دیگر حتی این احتمال هم وجود دارد که شخص جدیدی به‌عنوان نامزد جمهوری خواهان انتخاب شود. همین الآن هم نام‌هایی مثل پول رایان و یا میت رامنی بر سر زبان‌ها افتاده است. جمهوری خواهان باید به این مسئله توجه کنند که کنار گذاشتن ترامپ ایشان را با خطراتی مواجه خواهد کرد. تازه‌ترین نظرسنجی نشان داده که بیش از ۵۷ درصد جمهوری خواهان معتقدند حتی اگر ترامپ موفق به کسب آرای تعداد نمایندگان لازم نشود، حزبشان باید از او حمایت کند. بخشی از طرفداران تد کروز و جان کیسیک هم اذعان داشته‌اند که در صورت برنده شدن عادلانه‌ی ترامپ در انتخابات، از او حمایت خواهند کرد؛ بنابراین رأی‌گیری جدید ممکن است شکاف شکل‌گرفته در حزب جمهوری‌خواه را تشدید بخشد. ایشان هنوز هم خاطره‌ی تلخ اتفاقی که سال ۱۹۷۶ بین جرالد فورد و رونالد ریگان افتاد را از میان نبرده‌اند، اتفاقی که منجر به شکست نامزد ایشان در انتخابات شد.

پرونده ی لوموند در انسان شناسی و فرهنگ:

http://www.anthropology.ir/cooperation/936