انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

هیلاری کلینتون، پیروز انتخابات مقدماتی در نوادا

دارسی پادیلا برگردان معصومه خطیبی بایگی

آمریکا: هیلاری کلینتون با پشت سر گذاشتن رقیبش، برنی ساندرز، در انتخابات درون‌حزبی نوادا گامی مهم در جهت موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری برداشت.

خانم کلینتون، نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در تاریخ جمعه ۲۰ فوریه، بعد از پیروزی در انتخابات ایالت نوادا به طرفدارانش گفت:« بعضی‌ها به ما شک داشتند، ولی ما هرگز به خودمان تردید راه‌ نداده‌ایم.»

در ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون آرامش نسبی حاکم است. وزیر امور خارجه سابق آمریکا در سومین مرحله از رقابت‌های درون‌حزبی انتخابات ریاست جمهوری، روز شنبه در انجمن‌های حزبی ایالت نوادا به پیروزی دست‌یافت. رقیب او، برنی ساندرز، با اختلاف اندکی همچنان سایه به سایه او حرکت می‌کند اما، خانم کلینتون با این موفقیت گامی مهم در جهت پیروزی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۸ نوامبر برداشت.

هیلاری کلینتون بعد از موفقیتش، طی یک سخن‌رانی به طرفدارانش گفت:« بعضی‌ها به ما شک داشتند، ولی ما هرگز به خودمان تردید راه‌ نداده‌ایم .»

درحالی‌که رقیب کلینتون، برنی ساندرز، سناتور ایالت ورمونت، جوانان را به سمت شورش ضد وال‌استریتی فرامی‌خواند، کلینتون باید به همه ثابت می‌کرد که صلاحیت لازم برای موفقیت در انتخابات را دارد. تلاش‌های بی‌وقفه ستاد انتخاباتی او باعث شد که وی بتواند ۵۲.۷ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. گفتنی است رابی موک (Robby Mook)، مدیر ستاد انتخاباتی او از سال ۲۰۰۸ تاکنون، ریاست ستاد ایالت نوادا را نیز بر عهده دارد.

خانم کلینتون در این مرحله از حمایت چند حزب بهره برد و به مدد تبلیغات فراوان توانست پیشتاز انتخاباتی باشد که در کازینوهای لاس‌وگاس که اکثر کارکنان آن جز اقلیت‌ها هستند، برگزار شد. این نامزد دموکرات هم‌چنین توانست حداکثر آرای زنان را نیز به دست آورد ( ۵۷ درصد در مقابل ۴۱ درصد). این درحالی‌که است که در انتخابات ایالت نیوهامپشیر به چنین موفقیتی دست‌ نیافته بود.

ناکامی جزئی ساندرز

برنی ساندرز که به طرز معجزه‌آسایی در نظرسنجی‌ها پیشتاز شده بود – در ابتدای ژانویه، ۲۵ امتیاز کمتر از کلینتون داشت- اعلام کرده است که در رقابت «سه‌شنبه بی‌نظیر» اول مارس پیروز میدان خواهد شد. وی خاطرنشان کرده است که این ناکامی اندک به او امکان می‌دهد تعداد «قابل‌ملاحظه‌ای» از نمایندگان را به سمت خود جذب کند. نظرسنجی‌هایی که در آغاز رأی‌گیری انجام‌شده بود، نشان داد که برنی ساندرز اکثریت آرای مردم آمریکا را به خود اختصاص داده است. نتیجه‌ای که بعضی از کارشناسان به آن به دیده تردید می‌نگرند. به عقیده این افراد، خانم کلینتون در منطقه کلارک (Clark) و در بین رأی‌دهندگان اسپانیایی بیشترین طرفدار را دارد.

مرحله بعدی که حزب دموکرات باید آن را پشت سر بگذارد، رقابت ۲۷ فوریه در کارولینای جنوبی است . خانم کلینتون به لطف محبوبیتی که در میان رأی‌دهندگان سیاه‌پوست دارد، شانس زیادی برای موفقیت در این انتخابات خواهد داشت. گفتنی است که وی حمایت بی‌قیدوشرط دو چهره مهم آمریکا را نیز به دست آورده است: جان لویس، دوست سابق مارتین لوتر کینگ، و سناتور جیمز کلیبرن. از بین ۱۱ ایالتی که یکم مارس نمایندگان خود را مشخص خواهندکرد، ۵ ایالت در جنوب قرار دارند، منطقه‌ای که آرای اقلیت سیاه‌پوست آن نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخابات خواهد داشت. هیلاری کلینتون که دغدغه «نزدیک کردن» خود به باراک اوباما را دارد، ۹۵ درصد آرای را در پنج حوزه انتخاباتی نوادا، که اکثریت آن‌ها سیاه‌پوست هستند، از آن خودکرده است.

رقابت همچنان ادامه دارد اما پیروزی هیلاری کلینتون تأثیر روانی بسزایی در حزب دموکرات بر جای گذاشته است. این در حالی است که تا چندی پیش موفقیت این حزب موردتردید قرارگرفته بود.

روزنامه لوموند ۲۱ فوریه ۲۰۱۶