انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

همکاری با «انسان شناسی و فرهنگ»

انسان شناسی و فرهنگ، آماده دریافت مطالب خوانندگان خود است. طیف افرادی که ما مایلیم بیش از همه در کنار هم گرد آوریم، اساتید دانشگاهی، روشنفکران، دانشجویان و علاقمندان به فرهنگ در همه ابعاد آن هستند. از این رو سایت انسان شناسی و فرهنگ، خود را در حد فاصل میان یک مجله فرهنگی و یک مجله علمی قرار می دهد و تعمدا این امکان را فراهم می کند که این افراد بتوانند جایگاهی برای با هم بودن و با هم نوشتن داشته باشند.

برای همکاری با سایت ما لطفا به نکات زیر توجه کنید.

راهنمای همکاری با «انسان شناسی و فرهنگ»
مطالب ارسالی به زبان علمی و برای مخاطبان تحصیلکرده؛ دانشگاهی، اساتید و دانشجویان نوشته می شوند؛ مخاطبانی که هر چند خود ممکن است متخصص باشند ولی در حوزه دیگران لزوما تخصص ندارند.
۱- حجم مطالب ارسالی حداقل ۱۰۰۰ کلمه و حداکثر ۶۰۰۰ کلمه باشد( جز در مورد رساله های دانشگاهی که در مورد این موارد موافقت مکتوب استاد راهنما به صورت نامه یا ایمیل ضروری است).
۲- مطالب به هیچ عنوان شخصی نبوده و در حد امکان از نام بردن از اشخاص به خصوص به صورت منفی یا وارد شدن در مسائل خصوصی حتی به صورت غیر مستقیم درباره فرد یا افراد اجتناب شود.
۳- هر مطلب دارای یک ساختار علمی حداقل باشد یعنی مسئله مطروح در آن، استدلال ها و روش های نویسنده برای تحقیق خود، نتیجه گیری و منابع کار او معلوم باشد.
۴- اگر نوشته، پیشتر در جایی منتشر شده است حتما رفرانس این انتشار به صورت دقیق در انتهای نوشته به صورت زیر بیاید. نمونه:
« این نوشته پیش از این در مجله جامعه شناسی ایران شماره ۱۵ تابستان ۱۳۸۷، صص. ۱۰۵-۱۱۷ منتشر شده و برای تجدید انتشار در اختیار تارنمای «انسان شناسی و فرهنگ» قرار گرفته است.
۵- از رسم الخط واحد و متعارفی استفاده کنید از مسائل ساده ای همچون نچسباندن «ها» جمع در اسامی و «می» در افعال، «به» به کلمه تبعیت کنید و از استفاده از افعالی چون «می باشد»( به جای است یا هست)، «می گردد»(به جای می شود)، «می نماید»(به جای می کند) در اشکال غیر متعارف و غیر اصولی پرهیز کنید.
۶- از «ادبی» نویسی، آوردن بی ربط شعر و ضرب المثل و شعار های ادبی و غیره که در نثر علمی مرسوم نیست خودداری کنید.
۷- از آوردن عکس به عنوان تزئین خودداری کند و در صورت آوردن عکس، عکس ها را شماره گذاری و عنوان گذاری کرده و نام عکاس و تاریخ و محل را ذکر کنید.
۸- مطالب دارای منبع باشند. در آوردن رفرانس ها امانتداری مطلق را رعایت کنید. رفرانس های مستقیم را در گیومه بگذارید و در صورتی که بیش از ۳ خط هستند از متن اصلی جدا کرده و مارژ صفحه و خط را تعییر دهید. استفاده زیاد و طولانی از نقل قول های مستقیم بدون دلیل (مثلا در مورد کار روی یک متن) اصولا ارزش علمی کار را پایین آورده و آن را به یک متن «مونتاژ» شده شبیه می کند. رفرانس ها را داخل متن به صورت زیر بیاورید: (احمدی، ۱۳۸۸، ۱۵) و در انتها مجموع رفرانس ها به صورت الفبایی و در ترتیب زیر بیاید:
نام نویسنده؛ نام کوچک نویسنده، سال انتشار کتاب مورد استناد؛ داخل پرانتز سال انتشار کتاب در چاپ نخست، عنوان کتاب، نام مترجم، محل انتشار، نام ناشر. در صورت نبود هر کدام از اطلاعات از واژه بی نا (بی نام)، بی تا (بی تاریخ) و غیره استفاده می کنیم. مثال:
ریچاردز، جان، ۱۳۸۸، جهانی شدن، ترجمه محمد محمدی، تهران، نشر مروارید.
این رفرانس در متن به این صورت می آید : (ریچاردز، ۱۳۸۸: ۱۵-۲۱) که منظور صفحه ۱۵ تا ۲۱ متن کتاب مزبور است.
در مورد کتاب های به زبان ها دیگر نیز به همین صورت عمل می کنیم.
۹- نام نویسند، مترجم، سمت و شغل یا تحصیلات آنها، ادرس ایمیل شان داخل متن فایل بیاید. نمونه:
نویسند: جان ریجاردز استاد گروه جامعه شناسی دانشگاه جان هاپکینز است.
ایمیل: Richards@yahoo.com
مترجم: احمد احمدی ، استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کرمان است.
ایمیل: ahmadi@yahoo.com
۱۰- با هر نامه فقط یک متن بفرستید. هیچ قایلی را بدون یک نامه ولو کوتاه نفرستید. مطالب به صورت word حداکثر با نمونه ۲۰۰۳ باشند. در متن از دستور زیر نویس یا پانویس استفاده نکنید. در صورت امکان از جدول یا نمودار در متن استفاده نکنید. در این موارد مطالب به صورت پیوست در خواهند آمد و گوگل نمی تواند در جستجوی خود آنها را پیدا کند. برای گذاشتن کلمات خارجی داخل متن صرفا پرانتز باز کنید و مطلب را درون آن تایپ کنید. برای رفرانس دادن یا یادداشت از شیوه گفته شده در بالا و یا از گذاشتن اعداد ساده با همان حروف متن و ذکر اعداد در پایان متن بدون تغییر متن استفاده کنید.
۱۱- اگر برای صفحه خاصی مطلب می نویسید از پیشوند آن صفحه و بخشی از نام مطلب برای نام گذاری آن استفاده کنید مثلا :
Mostanad- yek filmsaz estesnaii برای صفحه میل و عکس مستند مطلبی با عنوان «یک فیلم ساز استثنایی». اگر برای صفحه خاصی مطلب نمی نویسید و یا نمی دانید در کجا باید طبقه بندی شود از پیشوند سایر (sayer) استفاده کنید. نام فایل ها را حتما به فارسی ثبت کنید.
۱۲- از فایل خود حتما یک نمونه حفظ کنید که در صورت بروز اشکال بتوان آن را دوباره در سایت وارد کرد. این نمونه را با تاریخی که در سایت منتشر شده است ثبت کنید.
۱۳- به فاصله حداکثر ۳ تا ۴ روز کاری بعد از ارسال نامه همراه مطلب پاسخی مبنی بر دریافت نامه و متن دریافت خواهید کرد. اگر این اعلام وصول را دریافت نکردید لطفا یادآوری کنید. مدت زمان انتشار در حال حاضر بین یک هقته تا سه هفته است اما اگر بعد از این مدت مطلب منتشر نشود دو حالت وجود دارد : الف) نامه ای دریافت می کنید که دلایل عدم انتشار و احتمالا اصلاحات خواسته شده در آن ذکر شده است. ب) اگر نامه ای دریافت نکردید، درباره عدم چاپ ما را مطلع کنید.
۱۴- در نهایت همواره در نظر داشته باشد که علمی بودن و پایدار بودن مطالب مهم ترین معیار برای انتخاب آنها هستند.
۱۵- انسان شناسی و فرهنگ آماده دریافت پیشنهادات شما برای ایجاد صفحات جدید از جمله در موارد زیر است:
فرهنگ های منطقه ای ایران ( نمونه: فرهنگ آذربایجان، گیلان، مازنداران، تهران، شیراز…)
فرهنگ های جهانی (فرهنگ اقیانوسیه، آفریقا، …)
رشته های جدید در علوم اجتماعی
مدیران صفحه باید در زمینه پیشنهادی خود دارای تجربه علمی و عملی و تخصصی باشند و جز در موارد استثنایی در سطح دانشجوی دکترا و یا استادیاری به بالا قرار داشته باشند.
تمام نامه های خود را به آدرس ایمیل مدیر سایت (fakouhi@yahoo.com) یا مدیران یکی از صفخات با فرستادن یک کپی برای مدیر سایت ارسال کنید.
سایت «انسان شناسی و فرهنگ» بزودی گروهی از فعالیت های فرهنگی را در فضای واقعی با همکاری موسسات گوناگون انتشاراتی، فرهنگی و دانشگاهی آغاز خواهد کرد که متعاقبا به اطلاع همکاران خواهد رسید. برای مشارکت و اطلاع از این برنامه ها بزودی سیستمی برای عضویت در سایت ویژه همکاران راه اندازی خوهد شد که از علاقمندان درخواست می شود در آن ثبت نام کنند. عدم ثبت نام در این سیستم دستیابی به هیچ یک از صفحات سایت را مانع نمی شود اما عدم برخورداری از امتیارات ویژه همکاران را به دنبال خواهد داشت.

با تشکر از اعتماد و زحمات شما
مدیریت «انسان شناسی و فرهنگ»