انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

نمایش و خوانش فیلم مستند «علف» در خانه هنرمندان

سی و یکمین نشست پلک تهران به نمایش و نقد مستند بلند «علف» به کارگردانی مریان کوپر و ارنست شودساک (۱۹۲۵-۷۱ دقیقه( و نیز بررسی کتاب «مستند علف: سه روایت و یک مقدمه» اختصاص دارد. این نشست چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴، ساعت ۱۷:۳۰ در سالن ناصریِ خانه ی هنرمندان برگزار خواهد شد.

در این جلسه محمدرضا اصلانی،مستند ساز ، دکتر احمد الستی، مدرس سینما، دکتر ناصر فکوهی، استاد انسان شناسی دانشگاه تهران و مدیر موسسه انسان شناسی و فرهنگ و دکتر مسعود شفیق جامعه شناس و فرهاد ورهرام فیلم ساز، حضور و سخنرانی خواهند داشت.

«علف» از جمله ی نخستین فیلم‌های مردم‌نگارانه و مستندی صامت و سیاه‌ و سفید به کارگردانی مریان کوپر و ارنست بومونت شودساک، روایتگر یک دوره کوچ طایفه بامدی از طوایف عشایر بختیاری ایران در سال ۱۳۰۴ خورشیدی است که در تاریخ ۲۰ مارس ۱۹۲۵، توسط کمپانی پارامونت پیکچرز تولید شد.

 

همچنین بخشی دیگر از این نشست به نقد و بررسی کتاب «مستند علف: سه روایت و یک مقدمه» (نوشته مریان کالدول‌کوپر، مارگریت التون هریسون و ارنست بومونت شودساک) که چندی پیش با گردآوری و ترجمه دکتر احمد الستی، از سوی انتشارات آوند دانش عرضه شد، اختصاص خواهد داشت.

علاقمندان شرکت در این جلسه، چهارشنبه ۵ اسفند ماه ۱۳۹۴ به خانه هنرمندان، تالار استاد ناصری مراجعه نمایند.

 

فیلم ۷۱ دقیقه‌ای علف، فیلمی صامت و سیاه‌ وسفید، محصول ۱۹۲۵ (۱۳۰۴) ایالات متحده آمریکاست که توسط پارامونت پیکچرز پخش شد.

این فیلم از نخستین فیلم‌های مردم‌نگارانه بشمار می‌آید که توسط مریان‌سی‌کوپر و ارنست بی‌شودزاک کارگردانی شده و به کوچ طایفه بابااحمدی از طوایف ایل بختیاری می‌پردازد و دوربین همراه با عشایر بختیاری از گذرگاه‌ها و ارتفاعات سخت‌گذر عبور کرده، تا از سردسیر، در استان چهارمحال و بختیاری، برای دستیابی به چراگاه، به گرمسیر این طایفه، در استان خوزستان، منتقل شوند.

مریان‌سی‌کوپر، ارنست بی‌شودزاک و مارگرت هریسون اولین مسافرانی هستند که چهل و شش روز در این راه همراه ایل بختیاری بوده و از زردکوه بختیاری عبور کرده‌اند.