انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

معرفی کتاب توسعه فرهنگی تهران

با گذشت زمان و گسترش اجتماعات توسعه یافته، مشکلات و ابعاد مخرب توسعه یافته هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم آشکارتر شد. ویرانی طبیعت، افزایش آلودگی های زیست محیطی، تداوم فقر و نابرابری های اجتماعی، شیوع فساد و ….از کارکردهای پنهان توسعه در کشورهای توسعه یافته به شمار آمده است. اما در کشورهای در حال توسعه، بعد از تلاش ها و صرف میلیاردها واحد پول ملی، گذشت زمان نشان داد که بسیاری از این کشورها نه تنها به توسعه دست نیافتند بلکه در وضعیت نابسامانی و پریشانی فرهنگی و سردرگمی سیاسی قرار گرفتند.البته فرایند شکست توسعه در کشورهای مختلف می تواند متفاوت باشد، مانند فقدان دولت کارآمد، عدم انباشت سرمایه ، عدم وجود نیروی انسانی و…اما آنچه به عنوان وجه مشترک در اکثر قریب به اتفاق این کشورها به عنوان عامل و دلیل اساسی می تواند مطرح باشد، این است که این کشورها به جای توسعه درون زا ، به توسعه ی بیرون زا روی آورند. به عبارت دیگر توسعه را مطابق فرهنگ، تاریخ و سنت های خود آغاز نکرده بلکه هر آنچه را که در غرب اتفاق افتاده بود، کاملاً الگو قرار دادند.کشورهای غربی بر ویرانه های سنت، مدرنیته و توسعه شکوفا شدند. به عبارت دیگرآنها با دستکاری در فرهنگ و سنت خودشان، توانستند مسیر تجدد را باز کنند و به توسعه دست یابند اما کشورهای دیگر از آنجا که فرهنگ و سنت شان با فرهنگ و سنت مغرب زمین متفاوت است، نمی‌توانند گام به گام مانند آنها عمل نمایند. تقلید و پیروی از الگو و شاخص های توسعه ای که در غرب اتفاق افتاده به دلیل خاستگاه بیرونی و ماهیت طبقاتی نظام سرمایه داری و ناهماهنگی با ارزش های فرهنگ خودی ، در کشورهای توسعه نیافته موجب بروز تعارض روانی و بحران هویت فرهنگی شد.
شهر تهران علاوه بر این‌که مرکز سیاسی کشور ایران است، مرکز استان تهران و شهرستان تهران نیز به‌شمار می‌رود. مهمترین نهادهای دولتی و قضایی شامل وزارتخانه‌ها، مجلس شورای اسلامی و… در آن واقع شده‌است و تاثیرگذارترین مقام‌های کشور ایران شامل رهبر، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، رئیس دستگاه قضایی، رئیس و بعضی از اعضای مجلس خبرگان رهبری، رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای شورای نگهبان، وزرای کابینه و اعضای شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در آن زندگی می‌کنند.

مردم این شهر در ۲۰۰ سال گذشته همیشه از تاثیرگذارترین‌ها در سیاست کشور ایران بوده‌اند. این تأثیرگذاری شامل حضور آن‌ها در ساختار سیاسی کشور، جریان‌های تغییردهنده سیاست کشور شامل انقلاب‌ها )انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی( و جنگ‌ها می‌شود به طوری‌که درصد شهدا در برخی محله‌های تهران از این درصد در همه نقاط دیگر کشور بیشتر است.

این شهر ۳۰ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد. اداره شهر توسط شهرداری تهران انجام می‌شود. شهردار تهران توسط شورای شهر تهران انتخاب شده و این شورا بر عملکرد شهرداری نظارت و برای اداره شهر قانونگذاری می‌کند. شهر تهران به لحاظ اداری به ۲۲ منطقه شهرداری و ۱۲۳ ناحیه تقسیم شده و قسمت های تجریش و ری را نیز دربرگرفته‌است.

کتاب توسعه فرهنگی تهران ازجمله پژوهش‌های تهران‌شناسی است که بر الویت‌های اخیر شهرداری تهران در باره محله‌گرایی و محله‌مداری متمرکز شده است. در این کتاب تلاش شده است با لحاظ نیازهای سیاست فرهنگی شهرداری تهران در زمینه توسعه فرهنگی در سطح محله‌های تهران همزمان شناختی چند جانبه از سه نوع محله سنتی، نیمه مدرن و مدرن و نیز سه شکل‌بندی از محله‌های بیش توسعه‌یافته، کم توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته در کلان‌شهر تهران فراهم شود. به این منظور نویسندگان کتاب،که از جمله پژوهشگران با سابقه در این حوزه هستند، با استفاده از تکنیک جامعه‌شناختی چند روشی (مشتمل بر جامعه‌شناسی تاریخی، مردم‌نگاری و پیمایش) به تحلیل تاریخی اجتماعی از شکل‌گیری محله‌های تهران، نحوۀ توسعه اجتماعی فرهنگی محله‌ای در تهران معاصر، وضعیت کنونی توسعه فرهنگی محله‌ای تهران در یک دهه اخیر، وضعیت فرهنگی ۶ محله نمونه موردی (ازمناطق ۲، ۵، ۱۱، ۱۲ و ۱۴ شهر تهران) و نیز وضعیت توسعه اجتماعی محلات پرداخته‌اند. انتظار می‌رود نتایج و یافته‌های جالب توجه و کاربردی این کتاب در فرایند سیاستگذاری برای توسعه فرهنگی این نوع محله‌ها مورد استفاده مدیریت‌های مرتبط شهرداری تهران قرار گیرد.
کتاب توسعه فرهنگی تهران تالیف؛ مسعود کوثری، سید محمود نجاتی حسینی، حسین ایمانی جاجرمی و علی گلی، توسط در ۲۰۰۰ نسخه توسط مرکز مطالعات فرهنگی تهران -سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، (۱۹۵ صفحه) منتشر شده است.