انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

مرکز مطالعات چین در اروپا: دانشکده زبان های چینی درلندن

ترجمه سعیده بوغیری – گروه بین المللی و ترجمه

مرکز آموزش زبان های چینی در ملبورن، سیدنی و لندن که بیش از ۱۸ سال از تاسیس آن می گذرد، با استفاده از شیوه یادگیری سریع به تدریس دروسی به زبان های چینی ماندارین و کانتونی به بزرگسالان و کودکان پرداخته است. دانشجویان در کلاس هایی که در آن ها دروس مربوط به کسب و کار در چین برای دوره های مبتدی تا پیشرفته تدارک دیده شده، به یادگیری عملی زبان چینی به سریع ترین و آسان ترین شیوه ممکن و به همراه جنبه های سرگرم کننده می پردازند. این دانشکده همچنین با ارائه کلاس های کوتاه مدت منحصربفرد به زبان چینی برای مسافران و گردشگران حرفه ای، دوره هایی خصوصی و نیز برای مشتریان حقوقی تدارک دیده و شاخه ای از استراتژی های جهانی کسب و کار به شمار می رود، به بیان دیگر یک کمپانی ارائه دهنده مدیریت پیشتاز در چهارراهی از فرهنگ های گوناگون که به تربیت کارشناسان تخصصی در شاخه زبان ها و فرهنگ های حوزه آسیای اقیانوس آرام می پردازد.

مرکز مطالعات چین در اروپا شاخه ای از مرکز مطالعات چین در استرالیاست که در سال ۲۰۰۴ توسط والی لی (Valli Lai) در لندن شروع به کار کرد. این شاخه نتیجه کار بسیار موفق مرکز اصلی بود که ده سال قبل در ملبورن راه اندازی شده بود. در آن زمان دکتر مونی لی استورز (Moni Lai Storz) – که در آن زمان استاد دانشگاه موناش (Monash) بود- آموزش زبان چینی ماندارین با استفاده از روش انقلابی یادگیری سریع را به جامعه استرالیا آورد. سپس به همراه استادی چینی به نام جیان گولو (Jian-guo Luo)، این روش را گسترش داد. آنان در سال ۱۹۹۴ نخستین تجربه خود را با یک گروه ۲۹ نفره از دانشجویان به دست آوردند. این کلاس ها به تجربه ای بسیار موفق تبدیل شدند، زیرا دانشجویان در آن ها با روشی کاملا ساده و نیز سپری کردن اوقاتی بسیار خوش زبان چینی ماندارین می آموختند! مرکز استرالیایی- آسیایی مطالعات چین متولد شده بود.

از آن پس بیش از چندهزار دانشجو در طول سال هایی کوتاه با این روش به یادگیری زبان چینی پرداختند و کمپانی های بزرگ تجاری امور اجرایی خود در زمینه زبان چینی ماندارین، ارتباطات و مدیریت چند فرهنگی را به کمک این مرکز به انجام می رساندند.

اهداف این مرکز، ارتقای آموزش مطالعات چین با استفاده از روش های یادگیری سریع، واردساختن مطالعات چین به جامعه اروپا و آموزش علاقمندان به زبان ها، گویش ها، فلسفه، تاریخ، هنر، مهارت و دیگر زمینه های مربوط و نیز همراهی استادان برای ادامه کار پژوهش در زمینه مطالعات چین است.

شیوه آموزش سریع

در این روش، دروس به شیوه های جالب و سرگرم کننده به همراه موزیک به دانشجویان تدریس می شود تا آنان را تشویق کند نیمکره راست مغز خود را نیز برای یادگیری با نیمکره چپ همراه سازند. به این ترتیب، آنان از قوه درک و فهم خود به همراه احساسات، به بیان دیگر از بخش های خودآگاه و ناخودآگاه ذهن خود به مثابه یک تیم برای یادگیری استفاده می کنند. یادگیری بر ایجاد شرایط آرامش بخش استوار است و مدرس، درس مربوط را به همراه داستانی به زبان انگلیسی به صورت نمایش درمی آورد تا ویژگی های پایه ای آن را در قالب دسته ای گرد هم بیاورد و به این ترتیب به دانشجویان در امر به خاطرسپردن آن ها کمک کند. این بخش با گفتگوهای دانشجویان با استفاده از واژگانی که در بخش نخست آموخته اند، دنبال می شود.
کلاس های فوق به صورت ده هفته ای و در قالب دروس دو ساعتی در هر هفته با روش های سرگرم کننده و مبتنی بر آموزش سریع برگزار می شود. در این دروس، دانشجویان نخست طرز نوشتن ریشه ساده شده کلمات چینی را می آموزند که اساس نوشتار چینی مدرن است. سپس با اشراف بر این نوشتار ساده، می توانند دیگر کلمات را آسان تر بنویسند و با سرعت بیشتری از یک فرهنگ واژگان چینی/ انگلیسی استفاده کنند. آنان همچنین گفتگو در شرایط روزمره را می آموزند. جنبه فوق با استفاده از اصول یادگیری سریع و به منظور آموزش نوشتن متون و گفتگو مورد استفاده قرار می گیرد.
نوشتار چینی حروف الفبا ندارد، بنابراین به خاطر آوردن نمایه های آن از طریق به خاطرسپاری امری دشوار است، زیرا پیوندی در میان آن ها وجود ندارد. نوشتار فوق از ۲۱۴ نمایه اصلی تشکیل شده که اساس نوشتار چینی را تشکیل می دهند. این نمایه ها ابتدا تصویرهایی بودند که از اشیا، حیوانات، پدیده های طبیعی و غیره کشیده می شد. سپس در طول سال های متمادی تغییر شکل دادند، اما بسیاری از آن ها را می توان از شکل اولیه شان تشخیص داد. حسن شیوه یادگیری سریع در اینست که به حفظ و به خاطر آوردن بهتر این نمایه ها کمک می کند. نیز اعتماد به نفس دانشجویان به همراه یادگیری آنان افزایش می یابد.
این مرکز دارای بخش انتشاراتی نیز هست، همچنین مشخصات اساتید آن بر روی سایت قابل دسترسی است.

آدرس اینترنتی مرکز مطالعات چین در اروپا :
http://www.easylearning-chinese.co.uk
منبع : سایت مرکز