انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

شهر خلاق جهان در سال ۲۰۱۶

خلاق‌ترین شهر حال حاضر جهان کدام است؟ عجیب نیست که جواب این سوال به طور مرتب تغییر می‌کند، ولی ما برای یافتن مکان‌هایی که افراد خلاق گرد هم می‌آیند همه جا را زیر و رو کرده‌ایم.

۱. ناگویا، ژاپن

«ناگویا»، زادگاه بازی پینبال مشهور پاچینکو، با تعداد زیادی از موزه‌ها، معابد و معماری شاخص معاصرش تبدیل به مرکز فرهنگ و خلاقیت در عصر حاضر شده است. زمانی که آن‌جا هستید، حتما از یکی از غیر معمول‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های شهر، یعنی کافه «Usagito» بازدید کنید. باور کنید یا نه، این‌جا یکی از کافه‌های خرگوشی در ژاپن است. بخشی از ورودیه این مکان شامل بازی با یک خرگوش، هم قبل و هم بعد از میل قهوه‌تان است. اگر دوست دارید که خوردن غذای اصیل ژاپنی را تجربه کنید، سری به «Kawabun» بزنید. این رستوران با طراحی جذاب و ساده و حجم غذای کم، به خوبی با سنت‌های ژاپنی هماهنگ است. در این رستوران، ظاهر و عملکرد به یک اندازه مهم هستند.

 

۲. بیلبائو، اسپانیا

«بیلبائو» در ایالت باسک و در مرز فرانسه واقع شده است. این شهر محل قرارگیری یکی از شاهکارهای معماری «فرانک گهری» یعنی موزه «Guggenheim» است که با درخشندگی خاص در کنار ساحل قرار دارد. در تمام شهر بیلبائو تاثیر آثار او مشهود است، به طوری که با وجود تغییر در ظاهر، حتی سیستم حمل و نقل و فرودگاه شهر نیز به خوبی با طراحی زیبای او مرتبط هستند.
در بیلبائو هر وقت که گرسنه‌تان شد، خود را به «Yandiola» که از بهترین رستوران‌های محلی این شهر است برسانید و سریع به کافه فضای باز آن بروید تا غرق در چشم‌انداز تاریخی عصر صنعتی این شهر شوید. سپس به کافه «Kubrik» رفته و روی یکی از نیمکت‌های مشرف به خیابان و رودخانه آن، «Pintxos» میل کنید. البته که هیچ سفری به بیلبائو بدون رفتن به کافه «IRUÑA» کامل نیست. کافه رستورانی با کاشی‌کاری‌های سنتی باسک که با اجراهای منظم موسیقی سنتی، مرکزی برای فعالیت‌های فرهنگی به حساب می‌آید.

 

۳. هلسینکی، فنلاند

شهر ساحلی «هلسینکی»، به مانند بسیاری از شهرهای اروپایی احساس نیمه قدیمی نیمه جدیدی را القا می‌کند. ساختمان‌هایی با طراحی مدرن که در کنار ساختمان‌هایی با نمای گل و بوته بجای مانده از قرن نوزدهم قرار گرفته‌اند. موزه ملی و موزه هنرهای معاصر در لب ساحل، بناهای شاخص فرهنگی این شهر به شمار می‌آیند که البته هر دو زیر سایه بنای شاخص و نئوکلاسیک کلیسای جامع هلسینکی واقع شده‌اند.
به طور قطع یکی از بهترین خلاقیت‌ها را در شهر می‌توان در غذاهای آن یافت. سعی کنید یکی از شب‌های خود را به رستوران «Ravintola Olo», جایی که به باور بسیاری بهترین رستوران هلسینکی محسوب می‌شود، اختصاص دهید.رستورانی که شهرت خود را مدیون غذاهای شاهکارش است. برای نوشیدن قهوه نیز می‌توانید به کافه «Good Life» بروید. کافه‌ای کوچک و در عین حال زیبا با کالاهایی که به بهترین شکل طراحی شده و برای خرید در دسترس هستند.

۴. استکهلم، سوئد
پایتخت سوئد و چهارده جزیره اطراف آن، مرکزی برای علاقه‌مندان به تکنولوژی، موسیقی یا طراحی سنتی اسکاندیناویایی به شمار می‌آیند؛ بنابراین، تعجبی نیست که «Södermalm»، به عنوان منحصر به فردترین و رو به رشدترین محله استکهلم، در لیست بهترین محله‌های سال ۲۰۱۶ در جهان قرار می‌گیرد.
سوئدی‌ها به طور میانگین روزانه چهار تا پنج لیوان قهوه می‌نوشند که البته شما نیز احتمالا با چشیدن طعم قهوه‌هایی که کافی‌شاپ‌های استکهلم ارائه می‌‌دهند، همین کار را خواهید کرد. «Mälarpaviljongen» روی یک اسکله ساخته شده و بهترین نقطه برای شروع است. همچنین در زمان گرسنگی، به رستوران «Oaxen Krog and Slip» بروید که در یک ساختمان با عمر کم در جزیره «Djurgården» قرار دارد. هر وقت از غذا و کافئین سیر شدید، وقت آن است که به کافه رستوران ارزان و موسیقایی «Debaser» بروید. این کافه رستوران در یک کارخانه نوشیدنی قدیمی قرار دارد و از همه ویژگی‌های یک کلاب شبانه اصیل سوئدی برخوردار است.

۵. آستن، آمریکا
«آستن» خانه موسیقی زنده و یکی از خلاق‌ترین و هنری‌ترین شهرهای جهان است. آستن شرقی نیز به عنوان مرکز خلاقیت و مد این شهر، در سال‌های اخیر به عنوان یکی از پانزده محله جذاب جهان شناخته شده است.
در این شهر برای دیدن یک نمایش قدیمی احیا شده، می‌توانید به تئاتر مشهور «Paramount» بروید و یا اگر به فیلم علاقه‌مند هستید، به سینمای مشهور «Alamo Drafthouse» رفته و از فضای قدیمی آن لذت ببرید.
اگر بخت یارتان باشد، در این سینما یکی از جلسات پرسش و پاسخ با ستارگان را نیز خواهید دید.
شما همچنین می‌توانید رستوران محلی معروف «Cenote in the evening» را با گزینه‌های جذاب از غذاهای خوشمزه امتحان کنید. فضای رنگارنگ و جذاب این رستوران، مسافران خسته را هم سرحال خواهد آورد.
اگر تا به حال به هیچ کافه‌ای به خاطر صندلی‌هایش نرفته‌اید، «Patika» نظر شما را عوض خواهد کرد. صندلی‌های این کافه با پشتی‌های سفت و مسی و با طراحی ارگونومیک، قلب شما را به دست خواهند آورد.
شما می‌توانید خودتان را با یک بعد از ظهر پر از غذاهای خلاقانه در رستوران «Juliet» میهمان کنید. غذای ایتالیایی و دکور مدیترانه‌ای این رستوران بعد از ظهر زیبایی را برای شما رقم خواهند زد و نوشیدنی‌هایشان شما را به سفری در زمان به دهه ۱۹۲۰ خواهند برد.

۶. کریست چرچ، نیوزیلند
داستان «کریست چرچ» متفاوت‌تر از همه شهرهای دیگر در این لیست است. این شهر در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ توسط چند زلزله مهیب به لرزه درآمد و بخش مرکزی آن به طور کامل ویران شد، اما از این ویرانه‌ها، نوآوری و خلاقیت سر بر آوردند و زندگی را به باغ – شهر نیوزیلند برگرداندند.
امروزه شما می‌توانید در مرکز شهر قدم بزنید و با استفاده از برنامه اندرویدی واقعیت مجازی «Cityview AR» به تماشای ساختمان‌هایی که زمانی در آن مکان بودند، بنشینید. اگر هم به دنبال کمی هوای تازه هستید، ما به شما کوه «Cook»، در فاصله چند ساعتی از شهر را پیشنهاد می‌کنیم.
شما همچنین می‌توانید از موج نو رسیده جوانان خلاق که در حال احیای صنعت غذا و نوشیدنی در کریست چرچ هستند، لذت ببرید. بهترین نقطه برای نوشیدن کافئین، کافه «Black and White Coffee Cartel» است. اگر هم قصد خوردن غذا را دارید، می‌توانید به «Pot Sticker Dumpling Bar» رفته و از پودینگ‌های آن که یکی از بهترین پودینگ‌ها در خارج از آسیا است، لذت ببرید.

۷. پکن، چین
سطح بالای فرهنگ و میراث فرهنگی در این شهر به همراه رشد سریع نوآوری در کل کشور چین، باعث قرار گرفتن پکن در این لیست شده است. پکن میزبان صدها موزه، تئاتر و حتی کالج‌های طراحی است که به پرورش نسل بعدی طراحان در چین کمک می‌کنند. این شهر پر است از غذاهای خوشمزه و معماری منحصر به فرد و محله شمالی «Nan Luo Gu Xiang» بهترین مکان برای کشف این‌ها به شمار می‌روند. در بسیاری از شهرها، محله‌هایی که از نمای سنگی برخوردارند، تبدیل به بهشت هنرمندان و طراحان شده‌اند. این امر در ناحیه ۷۹۸ پکن نیز صادق است. شما می‌توانید در آن‌جا قدم بزنید و از گالری مورد علاقه‌تان مثل گالری هنرهای معاصر «Ullens» بازدید کنید.
همچنین شما می‌توانید به کافه «Modernista» که یک کافه با سبک قدیمی اروپایی در قلب کوچه‌های تنگ پکن است بروید و بعد از ظهر خود را نیز با یکی از نمایش‌های رقص نور در کافه «Lantern» به پایان برسانید.

۸. آمستردام, هلند
طبقه خلاق جامعه آمستردام جهش و شکوفایی بسیار سریعی را تجربه می‌کند، به گونه‌ای که تعداد کارگران با دانش و خلاق، به خصوص در برخی محله‌های این شهر در حال افزایش است. امروزه تعداد زیادی از ساختمان‌های خالی و مناطق صنعتی متروکه در اطراف آمستردام تبدیل به بهشت طراحان جوان و نام‌های تجاری شده‌اند که طراحی‌های خود را به معرض نمایش می‌گذارند. همان‌طور که در این شهر قدم می‌زنید، به اهمیت معماری آن در اروپا به خاطر کانال‌ها و ساختمان‌های تاریخی‌اش که مربوط به قرن چهاردهم هستند، پی خواهید برد. برای تجربه بخش‌هایی از طراحی‌های مدرن‌تر شهر نیز می‌توانید به کافه «Envy» که یک کافه پر از محصولات مرغوب با نورپردازی هوشمندانه و غذاهای خوش طعم است رفته و یا در آمستردام، وقتی زمان نوشیدن فرا برسد، می‌توانید به کافه «Brouwerij ‘t IJ» که در زیر بلندترین آسیاب بادی آمستردام قرار دارد، بروید. همچنین کافه «Delirium» با بیش از ۷۰۰ نوع نوشیدنی از سراسر نقاط جهان، انتخاب مناسب دیگری محسوب می‌شود.

۹. کیپ تاون، آفریقای جنوبی
«کیپ تاون» پایتخت طراحی در سال ۲۰۱۴ میلادی است. این‌جا، شهر مقدس همه کسانی است که حتی کمی خلاقیت در وجودشان داشته باشند. کیپ تاون با هدف تبدیل شدن به مکانی بهتر، یک برنامه منسجم را آغاز کرده است.
پیش از رسیدن به مقصد، زمان را برای نمایش هنرمندان محلی یعنی فستیوال شگفت‌انگیز طراحی «Inbaba» به عنوان مهم‌ترین رخداد شهر بررسی کنید. شما همچنین می‌توانید سری به سرامیک‌کاران محلی در «Imiso Cera Mics» بزنید. پیشنهاد ما به شما در هنگام گرسنگی نیز، لذت بردن از طعم نان برشته فرانسوی در «Clarke›s» و موز برگر در «The Dogs Bollocks» است.
کیپ تاون همچنین پر از کافه‌های جالب و فضاهای خلاقانه همچون «Department of Coffee» است؛ کافه‌ای پر از دکوراسیون‌های مربوط به فیلم‌های تخیلی دهه هشتاد که تا نبینید، باور نمی‌کنید.

این مطلب در همکاری با نشریه گیلگمش منتشر میشود

www.instagram.com/gilgamesh.magazine
gilgameshmag@gmail.com