انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

شهرهای مهم سوئیس/ شهربرن

سعیده بوغیری

شهر برن، چهارمین شهر سوئیس و پایتخت کانتون برن است. این شهر از سال ۱۸۴۸ شهر فدرال و مقر دولت فدرال سوئیس است.

 

برن، شهری آلمانی زبان است و جمعیت حدود ۳۵۴۰۰۰ نفری آن، این مجموعه شهری را تشکیل می دهند. البته جمعیت کلانشهر برن به ۶۶۰۰۰۰ نفر می رسد. رود آر از دل شهر برن می گذرد و در حدود ۳۰ کیلومتری شمال کوه های آلپ جاریست. این رود به لطف وجود میراث فرهنگی قرون وسطایی شهری خود که در طی قرن ها دوام آورده، در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو ثبت شده است. برن عضو سازمان شهرهای میراث فرهنگی جهانی و چند سازمان جهانی دیگر است.

 

برن در فلات سوئیس واقع در کانتون برن، کمی به سمت مرکز غربی سوئیس و ۲۰ کیلومتری شمال کوه های آلپ برن قرار دارد. چشم انداز پیرامون آن را یخچال های باقیمانده از آخرین دوران یخبندان تشکیل داده اند. دو کوهستان نزدیک برن، گورتن به بلندی ۸۵۸ متر و بانتیگر به بلندی ۹۴۷ متر هستند. شهر برن ابتدا بر روی شبه جزیره ای متشکل از پیچ و خم های رود آر شکل گرفته بود، اما تا قرن نوزدهم از این مرزهای طبیعی فراتر نمی رفت. بنابراین تعدادی پل بر روی آن ساخته شد تا امکان توسعه در آن سوی رود به شهر داده شود.

 

سطح شهر برن بسیار ناهموار است و بین کم ارتفاع ترین محله های آن- نزدیک به رود آر، مانند ماته و مارتزیلی- و بلندترین آنها – کیرشن فلد و لنگ گاسه- چندین ده متر تفاوت ارتفاع وجود دارد. مساحت شهر بر به بیش از ۵۱ کیلومتر مربع می رسد. ۲۰.۲% این سطح، کشاورزی، ۳۳.۵% جنگل، ۴۴.۲% فضای مسکونی {ساختمان یا راه} و ۲.۱% جزو نواحی غیرمولد است. فضای شهری برن به شش ناحیه اداری تقسیم شده که هر یک دارای چندین محله است.

 

برن دارای اقلیمی نیمه قاره ای است که از موقعیت آن واقع در فلات سوئیس در مجاورت آلپ تاثیر می پذیرد. به این ترتیب، زمستان های سرد و برف منظم و تابستان های نسبتا گرم و مرطوب را تجربه می کند.

 

شهر برن در قرن ۱۲ در مسیر رود آر ایجاد شد. بنیانگذار آن، برتولد پنجم، دوک زرینگن بود که احتمالا نام آن را به خاطر خرسی که به دست خود کشته بود، انتخاب کرد. {در زبان آلمانی، Bär به معنای خرس است.} برن در قرن چهاردهم به کنفدراسیون جوان سوئیس پیوست و به یکی از اعضای اصلی دولت جدید بدل شد. پس از آتش سوزی سال ۱۴۰۵، این شهر به کلی از ماسه سنگ بازسازی شد و امروز هنوز رد آن در بسیاری از نواحی شهر قابل مشاهده است. پس از فرازونشیب های متعدد، در قرن شانزدهم کانتون وو و چند ناحیه کوچک دیگر ضمیمه برن شد و به این ترتیب، برن به بزرگترین دولت- شهر شمال کوهستان آلپ تبدیل شد.

 

مرزهای این شهر، به سمت غرب تا شبه جزیره رود آر گسترده شده اند. ابتدا زیت گلوگه {برج ساعت} محدوده غربی این شهر را مشخص می کرد. اما بعدها این محدوده با بناهایی دیگر مشخص شد. در قرن نوزدهم نیز حفاظت از شهر توسط این محدوده ها افزایش یافت تا به رشد شکوفایی شهر برن تبدیل کمک کند.

 

در سال ۱۸۳۱ شهر برن به عنوان مرکز کانتون برن و در سال ۱۸۴۸ به عنوان پایتخت سوئیس – به بیان دقیق تر، شهر فدرال- انتخاب شد. در سال۱۸۸۴ این شهر پس از ژنو، بازل، لوزان و زوریخ، چهارمین بورس سوئیس را بازگشایی کرد. همین طور بین سال های ۱۸۸۵ و ۱۸۸۶، برن محل برگزاری کنفرانسی با هدف تعیین توافقی بین المللی درباره حقوق پدیدآورندگان آثار بود. این توافق امروز همچنان به نام “کنوانسیون برن” خوانده می شود. علاوه بر اینها، شماری از کنگره های سوسیالیستی انجمن بین المللی کارگران {IWA} و بین الملل دوم نیز به خصوص حین جنگ جهانی اول، با توجه به بیطرفی سوئیس، در برن برگزار شد.

 

از میان سکنه فعلی برن، ۲۲.۵% از ملیت های خارجی هستند. در طول ۱۰ سال اخیر رشد جمعیت برن آن منفی بوده و به ۱.۴%- رسیده است. اکثریت این جمعیت به زبان های آلمانی (۸۱.۲%)، ایتالیایی (۳.۹%) و فرانسوی (۳.۶%) صحبت می کنند. ۱۵.۱% سکنه شهر برن را کودکان و نوجوانان، ۶۵% آن را افراد بزرگسال تا میانسال و ۱۹.۹% آن را سالخوردگان تشکیل می دهند. رویهمرفته، سوئیس از جمعیت مناسبی برخوردار است. نرخ بیکاری در برن ۳.۲۲% اعلام شده است.

 

در مقیاس اداری و حکومتی، برن توسط شورای قانونگذاری با ۸۰ عضو و شورای اجرایی با ۵ عضو اداره می شود. در سال ۲۰۰۵ نمایندگان حزب سوسیالیست و نیز احزاب سبز، اکثریت آرای این دو شورا را به دست آوردند. به همین جهت، آنان در کنار یکدیگر، حزب سرخ- سبز- میانه نام گرفتند و این، تعیین کننده سیاست نهایی شهر برن شد. البته هیچ ائتلافی بین آنان شکل نگرفته و در چارچوب سیستم دموکراسی مستقیم سوئیس، بیشتر مسائل مهم توسط رفراندوم حل می شود. در زمان انتخابات ۲۰۰۷ نیز مردمی ترین حزب آن حزب سوسیالیست سوئیس بود که ۲۹.۱% آرا را بدست آورد. سه حزب محبوب دیگر آن عبارتند از حزب سبز، اتحاد دموکرات میانه و حزب لیبرال- رادیکال.

 

در شهر برن، ۳۶% گردش شهری توسط خودروهای شخصی، ۴۳% توسط وسایل حمل و نقل عمومی، ۲۱% با پای پیاده یا دوچرخه و …. انجام می شود. برای مقایسه می توان گفت این ارقام به ترتیب در لوزان ۴۹%، ۳۶%، و ۱۷% و در بازل ۳۴%، ۴۰% و ۲۶% هستند. همچنین فرودگاه این شهر، برن- آلپ {بلپ موس} در نزدیکی ۱۰ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. برن با خط آهن به شهرهای زیادی متصل می شود که از میان آنها می توان شهر های زیر را نام برد: فرودگاه و شهر ژنو، لوزان، فرایبورگ، زوریخ، سنت گال، بی ین، نوشاتل، لوسرن، اینترلاکن غربی، بازل، فرانکفورت ام ماین، برلین، میلان و پاریس.

 

از بخش های فرهنگی شهر برن می توان به برج ساعت، بخش قدیمی شهر با طاق قوسی و چشمه هایش، کولژیال{کلیسای پروتستان} برن، شاهکار معماری آن، کاخ فدرال، میدان فدرال و گودال خرس اشاره کرد. حضور خرس زنده در برن به اوایل قرن شانزدهم بازمی گردد. این خرس ها تا نیمه قرن نوزدهم در بخش قدیمی شهر باقی ماندند و سپس به گودال خرس منتقل شدند. در سال ۲۰۰۹ پارکی مخصوص خرس ها در امتداد رود آر ساخته و به گودال خرس ها افزوده شد. در حال حاضر، دو خرس در آن وجود دارد، خرس نر به نام فین{Finn} و خرس ماده به نام بیورک {Björk} نامیده می شود.

 

موزه تاریخ، موزه تاریخ طبیعی، موزه خانه اینشتین، موزه ارتباطات، موزه هنرهای زیبای برن، موزه روانکاوی، موزه آلپ سوئیس، مرکز پل کلی {Paul Klee}، موزه هنر، آرشیو ادبیات سوئیس، سینماتک برن و موزه کودکان کرآویوا {Creaviva} در زمره مکان های فرهنگی شهر برن قرار دارند. به این مجموعه باید کتابخانه مرکزی برن، کتابخانه ملی سوئیس و کتابخانه بورژوازی برن را نیز افزود.

 

همچنین از میان افرادی که زندگیشان به نوعی به تاریخ شهر برن پیوند خورده، می توان به موارد زیر اشاره کرد: نقاش عهد نوزایی، نیکلاوس مانوئل، معمار گوستاو شارل فردینان دو بونش تتن، آلبرشت فون هالر دانشمند، یرمیاس گوت هلف شاعر، برنارد لوگین بول تندیس تراش، کورت بلوم عکاس، آلبرت آنکر نقاش، فردیناند هودلر نقاش، فیلیپ فورر هاکی باز، لئون ساواری نویسنده و روزنامه نگار و نماینده مجلس، پل کلی نقاش، ایو رنیه هنرپیشه، آلبرت اینشتین که نظریه نسبیت خود را در برن مطرح کرد، میشل باکونین نظریه پرداز و فیلسوف.

 

فستیوال جاز، فستیوال موزیک خیابانی، جشن پیاز، نمایشگاه برن، مسابقه دوی زنان سوئیس، کارناوال برن، جایزه بزرگ {مسابقه دو} برن، جایزه بزرگ سوئیس {مسابقه اتومبیل سواری که امروز به نوعی نمایش اتومبیل های قدیمی تبدیل شده است} نیز از جمله برنامه های فرهنگی و سنتی هستند که در برن برگزار می شوند.

 

http://anthropology.ir/article/30725

http://anthropology.ir/article/30591

http://anthropology.ir/article/30326

http://anthropology.ir/article/30297

http://anthropology.ir/article/30222

http://anthropology.ir/article/30178

http://anthropology.ir/article/30113

http://anthropology.ir/article/30029

http://anthropology.ir/article/30003

http://anthropology.ir/article/29930

http://anthropology.ir/article/29871