انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

شماره جدید «جهان کتاب»

شمارهٔ جدید «جهان کتاب» منتشر شد: سال بیست و چهارم. شمارهٔ ۱۱-۱۲، بهمن- اسفند ۱۳۹۸، ۱۰۰صفحه. ۲۵۰۰۰ تومان.

این شماره نیز با نامه‌ای‌ از پراگ  آغاز می‌شود: «نیایش!» نوشتۀ پرویز دوائی. سپس داستان کوتاهی می‌خوانیم با عنوان «کُنده‌ها» نوشتۀ یان مانس و ترجمۀ پرتو شریعتمداری.

برخی از مقاله‌های نقد و بررسی کتاب این شماره:

«زیبای جامعه‌ای فروپاشیده» از فرّخ امیرفریار نگاهی تازه دارد به رمان معروف محمد حجازی: زیبا. در این نوشته آمده است: « زیبای حجازی رُمانی است که از هر نظر با بوف‌کور متفاوت است و شخصیت و جهان‌بینی نویسندگان این دو رمان نیز قابل‌مقایسه نیست. امّا من با خواندن زیبا احساس کردم که حجازی هم به‌نوعی از انحطاط فراگیر و درمان ناشدنی ما می‌گوید و جالب‌توجه است که فاصلهٔ انتشار این دو رمان چند سال بیشتر نیست.»

«روایت زرّین‌تاج و دیگران از یوم‌التوپ » از زری نعیمی نقد نقدی مفصلی است بر رمان شکوفه‌های عنّاب نوشتهٔ رضا جولایی. رویدادهای این رمان در دورهٔ قاجار و فضای نهضت مشروطیت اتفاق می‌افتد. در این نقد هم از تازگی و ساختار محکم و تودرتوی رمان گفته شده است و هم از لغزش‌هایی که در آن دیده می‌شود.

« جمال‌زاده، متجدد سنّت‌گرا» از سپیده افشاری در بررسی کتاب شهروند شهرهای داستانی تألیف حسن میرعابدینی.

« یادمانده‌های حادثه‌نگار» از سیّد فرید قاسمی در نقد خاطرات محمد بلوری، از روزنامه‌نگاران باسابقه و صاحب‌نظر در گزارش‌نویسی حوادث.

«آینهٔ دل من» نوشتهٔ سایه اقتصادی‌نیا در بررسی و نقد کتاب آینۀ دل من (هزار سال شعر زنان پارسی‌گو) اثر دیک دیویس که به زبان انگلیسی و در آمریکا منتشر شده است.

«حرف‌هایی دربارهٔ زبان زنده» از ایرج پارسی‌نژاد که نقدی است بر کتاب زبان زنده اثر منوچهر انور.

« ریشه‌ها و اندیشه‌ها» نوشتهٔ ثریا پناهی به بررسی کتابی به همین نام اختصاص دارد که مجموعه‌ای است از ۲۳ مقالهٔ برگزیدهٔ علی‌نقی منزوی در موضوع تاریخ و اندیشهٔ ایرانیان.

«چاپی دیگر از طومار نقّالیِ نسخهٔ کتابخانهٔ مجلس» از سجّاد آیدنلو نقدی است بر کتاب رستم‌نامهٔ نقالان با تصحیح و مقدمهٔ محمدجعفر یاحقی و فاطمه ماه‌وان.

کتابِ هزارصفحه‌ایِ  فرهنگ مردم گناباد (لغات، اصطلاحات، ضرب‌المثل‌ها و…) تألیف حسین پورابراهیم و … (همکاران) را محمدحسین عزیزی بررسی کرده است.

نادر انتخابی در مقالهٔ «تاریخ اجتماعی اندیشه» به بررسی اثری به همین نام پرداخته است. این کتاب به زبان فرانسه و شامل مجموعه‌ای از مقاله‌ها و پژوهش‌هایی است که به همایش بین‌المللی تاریخ اجتماعی اندیشه‌های سیاسی (۲۰۱۵) ارائه شده‌اند.

«الگویی برای زیستن یا مرگ» عنوان بررسی و نقد معصومه علی‌اکبری است بر کتاب فلسفه برای مبارزان از آلن بدیو، ترجمهٔ فؤاد حبیبی و کمال خالق‌پناه.

کاوه بیات و مجید رهبانی در دو مقالهٔ جداگانه، دو کتاب از مجموعهٔ «تاریخ شفاهی نشرایران» (مؤسسهٔ خانهٔ کتاب) را بررسی و نقد کرده‌اند: تاریخ شفاهی کتاب، گفت‌وگو با ناشران و کتاب‌فروشان/ به کوشش نصرالله حدادی؛ و پخش کتاب: گفت‌وگو با پخش‌کنندگان کتاب‌های عمومی و دانشگاهی/ تهیه و تنظیم محمدهاشم اکبریانی.

برخی از مقاله‌های متنوع این شماره چنین است:

« میمنت میرصادقی: شاعر، و پژوهشگر ادبی»/ کامیار عابدی

«نقد ادبی در دوازدهمین دورهٔ جایزهٔ ادبی جلال آل‌احمد»/ آرزو شهبازی

« تئودور نولدکه»/ ای. ای. بیوان

«فراسوی آب‌های مرگ: تدوین گیل‌گمش» / جوآن آکوچلّا، ترجمهٔ سعید پزشک

«پدرم که می‌نوشت»/ آرش اخوّت

«چند شعر از اتیکاس فینچ»/ ترجمهٔ پیمان دوستدار

«چه شد که صفحه سفید ماند؟»/ کریستوفر رُز، ترجمهٔ پرتو شریعتمداری

زری نعیمی در صفحهٔ «هزار و یک داستان» این شماره پنج اثر را نقد و بررسی کرده است: دو پله گودتر/ مهیار رشیدیان؛ فکرهای خصوصی/ یاسمین خلیلی‌فرد؛  قم رو بیشتر دوست داری یا نیویورک؟/ راضیه مهدی‌زاده؛ لیلی که بود؟/ معصومه نیکویی‌تبار؛ و معسومیت/ مصطفی مستور.

معرفی کوتاه ده کتاب، «تازه‌های بازار کتاب» از فرّخ امیرفریار و «درگذشتگان» در ادامه آمده است.

و «نمایه سال بیست‌و‌چهارم» پایان‌بخش این شماره است.

در صفحهٔ نخست جهان کتاب آمده است:
«سخت سالی را پشت سر می‌گذاریم؛ به قول حافظ: صعب‌روزی، بوالعجب کاری، پریشان‌عالمی. با این‌همه، از سپهر تیزرو چشم آسایش داریم.»