انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

سفرنامه جنوب هند (۳۲)

روز دهم در قلعه کوچی

امروز روغن ها را از روی موهایم شسته و واقعا احساس سبکی خاصی در سرم کردم حالم خیلی خوب بود تصمیم گرفتم دوباره به جاده بزنم و به دنبال کشف مکان جدیدی بروم همیشه دوست داشتم قصر ماتانچری Mattancherry Palace را ببینم از قلعه کوچی تا شهر ماتانچری با اتوبوس فقط ده دقیقه است اما پیاده نیم ساعت بهتر دیدم پیاده بروم و کمی پیاده روی هم بکنم به راه افتادم از قلعه کوچی بیرون رفته و پای در جاده ماتانچری گذاردم جاده بسیار باریکی بود که همه چیز بیخ گوشم رد می شد ماشین ,موتور, دوچرخه حتی گاری دستی خانه ها و مغازه های کوچک بسیاری در اطراف جاده بودند در نهایت به قصر رسیدم جاده باریک آسفالتی تا خود قصر ادامه داشت این قصر را پرتغالی ها در سال ۱۵۴۵ میلادی برای پادشاه وقت کوچی به عنوان هدیه ساختند اما خاندان پادشاهی کرلا طراحی داخلی آن را تغییر داده و دیوارها و سقف ها را با هنر نقاشی معابد هندو به زیبایی تزیین کردند پس از پرتغالی ها هلندی ها در سال ۱۶۶۳ میلادی بر مساحت قصر افزودند و چند ساختمان دیگر در کنار آن بنا نهادند و از این پس به قصر هلندی Dutch Palace معروف شد اما پس از استقلال هند به آن نام قصر ماتانچری را دادند.

 

قصر ماتانجری ایالت کرلا جنوب هند

 

معماری آن به سبک نالوکتو Nalukettu است این نوع معماری درواقع نوعی خانه سنتی بزرگ در منطقه کرلا است که به سبک تهراوادا Tharavada ساخته شده تهراوادا نوعی خانه اجدادی است که اربابان بزرگ منطقه چندین نسل به ترتیب در آن زندگی می کنند چیزی مانند خانه اربابی در ایران, هم چنین این گونه منازل وابسته به نوعی سیستم مادرسالاری به نام ماروماکاتیام Marumakkathyam است که در منطقه کرلا رایج بوده و اکنون نیز آثاری کمی از آن بر جای مانده است در این سیستم میراث خانواده فقط به زنان و دختران می رسیده و مردان را از آن نصیبی نبوده است درواقع کلمه ماروماکال Marumakkal در زبان مالایالام به معنی خواهر زاده و برادرزاده می باشد و دقیقا اشاره به خواهرزادگان می کند ,درواقع معماری نالوکتو به شکل مستطیل بوده که چهار تالار را به یکدیگر وصل می کند یک حیاط بزرگ در جلوی این چهار تالار قرار گرفته و هر کدام از این چهار تالار در چهار جهت جغرافیایی ساخته شده است وارد حیاط بزرگ قصر شدم و شروع به چرخیدن در آن کردم قصر دارای سه معبد بود نخستین معبد متعلق به شیوا یکی از خدایان سه گانه در هندویسم دومی به کریشنا یکی از خدایان هندو و سومی به پازایا نور بگاواتی Pazhayannur Bhagavati الهه محافظ خانواده سلطنتی کرلا بود دیوارها همه به رنگ سفید و سقف ها پوشیده شده با سفال های قهوه ای رنگ قیمت بلیط این قصر تنها پنج روپیه است وارد قصر شده و بلیط خریدم دیوارهای طبقه اول و دوم هر دو پر بود از نقاشی های رنگ و روغن از خدایان و الهه های هندو و هم چنین داستان های حماسه های ماهابهارت و رامایانا این حجم از هنر واقعا شگفت انگیز بود این نقاشی ها صحنه های جنگ ها ,نبردها و تمامی وقایع این دو کتب حماسی را بوضوح تمام نشان می داد و به مانند فیلمی بود که می شد به تماشای آن نشست در اتاق دیگر چندین نقاشی تمام قد از خاندان پادشاهی منطقه کرلا به ترتیب چیده شده بود چقدر همه چیز در هند محسور کننده و شگفت انگیز است حدود دو ساعت در قصر مشغول تماشای این آثار کم نظیر بودم که متوجه شدم اصلا صبحانه نخورده ام از قصر بیرون آمده و به دنبال چیزی برای خوردن رفتم نزدیک قصر در جاده بازار Bazaar Raod رستوران های زیادی وجود داشت یکی را انتخاب کرده و دستور چاچ , پلو و خورش دال دادم سبک و خوشمزه تصمیم گرفتم پس از ناهار دوباره به همان مرکز ماساژ بروم و کمی پاهایم را مشت و مال دهم البته فقط پاها که در این سفر از آنها بسیار کار کشیده بودم ناهار تمام شد و سی روپیه پرداخت کردم به همان مرکز رفته و درباره قیمت ماساژ پا پرسیدم خانم مدیر با خوش اخلاقی گفت صد روپیه گفتم بسیار عالی و وارد اتاق ماساژ شدم.

بخشی از قصر ماتانجری ایالت کرلا جنوب هند

 

 

روز یازدهم در قلعه کوچی

امروز نمی خواستم کار خاصی انجام دهم پس فقط استراحت و خواب.