انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

رازهای هفتگانه کلیسای شرق آشوری ( قسمت سوم)

آشوری‌ها معتقدند خداوند همه را می بخشاید و از آن رو که هیچ کس نمی‌تواند بخشش گناهان توسط خداوند را مشاهده کند باید روزه بگیرد و در مراسم عشای ربانی با ندامت و توبه شرکت کند. این حضور خود نشانه بخشایش گناهان فرد است. به طور کلی در مسیحیت سه دسته گناه وجود دارد؛ گناه نسبت به خداوند. گناه نسبت به هم نوع و گناه نسبت به خود .

راز توبه

راز توبه یا خوس یا اخدی یات /xousaya exdiyat / فیض رها شدن از گناهان و مبارزه با وسوسه‌های جهان را به فرد پذیرنده عطا می‌کند. در کلیسای کاتولیک مراسم توبه با اعتراف خصوصی فرد به کشیش صورت می‌گیرد و کشیش با ادای عبارت آمرزش“ من تو را از گناهانت آزاد می‌کنم به نام پدرو پسرو روح القدس، آمین” شخص را از گناهانش رهایی می‌بخشد (زیبایی نژاد، ۱۲۷ :۱۳۷۵). اما درکلیسای شرق آشوری دعای توبه در طی مراسم عشای ربانی برای همه افراد قرائت می‌شود. در کلیسای کاتولیک کشیش واسطه بین فرد و روح القدس است و پس از اعتراف فرد برای او نماز بخشایش را می‌خواند (اطلاع رسانان ش: ۳ و۴).

آشوری‌ها معتقدند خداوند همه را می بخشاید و از آن رو که هیچ کس نمی‌تواند بخشش گناهان توسط خداوند را مشاهده کند باید روزه بگیرد و در مراسم عشای ربانی با ندامت و توبه شرکت کند. این حضور خود نشانه بخشایش گناهان فرد است. به طور کلی در مسیحیت سه دسته گناه وجود دارد؛ گناه نسبت به خداوند. گناه نسبت به هم نوع و گناه نسبت به خود .

در مورد نخست فرد با انکار مسیح (ع) یا انکار پیروی و ایمان داری به وی دچار آن می‌شود.در نوع دوم، شدید ترین حالت قتل هم نوع محسوب می‌شود اما در سطوح مختلف آزار رساندن به دیگران، نفرت از آن ها، عدم رعایت حقوق دیگران و۰۰۰ گناه محسوب می‌شود. آخرین نوع گناه ناظر بر ظلم به نفس است. یعنی فرد به دنبال کسب لذت های دنیوی و شهوت پرستی است. چنین افرادی در صورت پشیمانی واقعی در مراسم عشاء ربانی شرکت می کنند. کشیش درطی مراسم اعلام می کند که حال زمان توبه است. فرد در این لحظه به طور شخصی به خداوند اعتراف می‌کند و از او بخشایش می طلبد. سپس کشیش دعای توبه را برای همه قرائت می‌کند. یک مسیحی فقط از این طریق می تواند نان و شراب مقدس را تناول کند(اطلاع رسانان ش: ۲ و۴).

راز روغن مقدس

مشقت مشی خوتا/ mesqat mesi xouta/ راز حضور روح القدس است. این راز به تدهین نیز شهرت دارد. معمولاً از روغن مقدس برای مسح افراد مریض استفاده می‌شود،همچنین در غسل تعمید. کشیشان کلیسای شرق آشوری معتقدند این روغن دست به دست از شاگردان مسیح (ع) به آن ها رسیده و خود نشانه‌ای از نزول روح القدس به شخص است.در واقع نماد بیرونی این نزول با روغن مشخص می‌شود. جنس این روغن زیتون است که تقدیس گردیده و هر سال روغن پیشین با روغن جدیدی در می‌آمیزد و این قدسیت را تداوم می‌بخشد(اطلاع رسانان ش: ۲ و۴).

معمولاً فردی که به شدت مریض است یا از او قطع امید شده توسط کشیش ملاقات می‌شود. وی ابتدا سخنان و اعترافات فرد را می‌شنوند و سپس هفت دعای ویژه برای برکت دادن به روغن را قرائت می‌کند سپس با انگشت خود آن را بر پیشانی، کف دست و پشت دست، پاها ، گوش، سینه، ران، شقیقه، بینی و کتف فرد می‌مالد و سپس به قرائت هفت متن از کتاب مقدس می‌پردازد که موضوع آن ها بیشتر در مورد شفا یافتن افراد توسط مسیح (ع) یا زندگی جاودانه است. در اثر این فیض یا فرد به شفای جسمانی دست می‌یابد یا به فیض زندگی جاودانی(اطلاع رسانان ش: ۲،۳ ،۴).

راز خمیر مقدس

خمیرا قدیشا /xemira qedisa/ راز مشارکت در بدن مسیح است. مراسم عشاء ربانی با نان مقدس صورت می‌گیرد که خمیر مایه آن دست به دست از مسیح (ع) و شاگردانش به کلیسا رسیده است. آشوری‌ها معتقدند نانی که هر یکشنبه در مراسم مصرف می‌کنند، خمیرمایه مشترکی با نانی دارد که مسیح در شام آخر تناول کرد. هر سال این خمیر مقدس را با باز خوانی از کتاب مقدس خصوصاً پیرامون عشاء ربانی و سایر دعاها، تقدیس می‌کنند و بعد با آرد آن را تزاید می‌بخشند بی آنکه به اصل و سلاله آن صدمه ای وارد شود.

راز صلیب

روش مدسلی و امخیا /rousa madseliva maxya/ راز نجات است. مسیحیان معتقدند اعمال و رفتار مسیح(ع) همان صلیب او است. خود مسیح (ع) نیز اذعان می دارد که هر کس مرا دوست دارد صلیب مرا بر دوش بگیرد و دنبال من بیاید پس اعمال و کردار و رفتار مسیح که به نجات بخشی انسان ها منجر گردید در صلیب تجلی می‌یابد. راز صلیب با عید پیدا شدن صلیب مسیح (ع)مرتبط است.