انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

درگذشت مرتضی احمدی

هنرپیشه و بازیگر پیشکسوت
۱۳۰۳-۱۳۹۳

مرتضی احمدی، هنرمند پیشکسوت که بازی های او در سینما و تلویزیون برای بسیاری از ما پر خاطره و یادآور لحظاتی شیرین است، دیروز ۳۰ آذر ۱۳۹۳، در گذشت. احمدی در سال های اخیر با تجربه وسیعی که از بیش از ۷۰ سال کار در صحنه های هنری مردمی، نمایش ها و تصنیف و پیش پرده خوانی و … داشت، مجموعه های مختلفی از این قطعات را ضبط و ثبت کرده و میراث قابل توجهی از هنر مردمی را که بدون این کار شاید از دست می رفت بر جای گذاشت. انسان شناسی وفرهنگ با ادای احترام نسبت به فعالیت های هنری و همچنین کار مهمی که احمدی با گردآوری ها و اجرای این آثار انجام داد، فقدان این هنرمند محبوب مردمی را به خانواده محترم ایشان و به همه علاقمندان به فرهنگ تسلیت می گوید.

یادش پایدار و خاطرش همیشه شیرین باد

 

در زیر بخشی از خبرهای مربوط به درگذشت وی از رسانه ها نقل می شود.

 

مرتضی احمدی – هنرمند پیشکسوت – ساعاتی قبل در منزلش از دنیا رفت.

ناشر آلبوم‌های مرتضی احمدی با تأیید این خبر به خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، گفت: این هنرمند پیشکسوت دو ساعت پیش، یکشنبه – ۳۰ آذر ماه – به دلیل مشکل ریوی در منزلش درگذشت.

خبرنگار ایسنا پس از تماس با منزل مرتضی احمدی موفق به گفت‌وگو با نوه‌ی این هنرمند پیشکسوت – بهرنگ بقایی – شد که وی نیز خبر درگذشت پدربزرگش را تایید کرده است.

او که حال چندان مساعدی نداشت، ارائه‌ی اطلاعات بیشتر در این خصوص را به ساعاتی بعد موکول کرد.

مرتضی احمدی در آخرین گفت‌وگویش با ایسنا، از حال و روزش سخن گفته بود و امیدوار بود که زودتر حالش خوب شود.

مرتضی احمدی که حدود سه هفته پیش، به سختی می‌توانست، صحبت کند، درد پاهایش او را بیشتر اذیت می‌کرد و می‌خواست، برای درمان درد پاهایش روزانه فیزیوتراپی می‌شود.

 

 

 

 

گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این هنرمند پیشکسوت از سه سال پیش دلیل مشکلات ریوی تحت درمان قرار داشت تا اینکه در روز پایانی پاییز ۹۳ از دنیا رفت.

ناشر آلبوم‌های مرتضی احمدی درباره درگذشت این هنرمند به ایسنا گفت: این هنرمند پیشکسوت یک ساعت پیش ۳۰ آذرماه در منزلش درگذشت.

مرتضی احمدی متولد ۱۳۰۳ از بازیگران سینما و تلویزیون و گوینده رادیو و خواننده ایرانی است. از ماندگارترین آثار احمدی می‌توان به کار صدایی (نوعی دوبله) او در مجموعه «پینوکیو» اشاره کرد که در آن در نقش «روباه مکار» صداپیشگی کرده است.

«آرایشگاه زیبا»، «کت‌و‌شلوار خواستگاری»، «دانی‌و‌من» و… از کارهای تلویزیونی مرتضی احمدی است. او در انیمیشن «شکرستان» هم صداپیشگی کرده است.

احمدی در ۱۳۰۳ در جنوب تهران به دنیا آمد. پدرش سَقط‌فروش بود. او برای تحصیل ابتدا به مکتب و سپس به دبستان منوچهری در میدان گمرک رفت و بعد از آن به دبیرستان شرف و دبیرستان روشن رفت.

او در نهم مرداد ۱۳۳۴ با یکی از هـمکارانش در راه آهن به نام زهرا جوانشیر ازدواج کرد که در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۰ بر اثر سرطان درگذشت. احـمدی از این ازدواج یک فرزند دختر به نام آزیتا (متولد ۱۳۳۷) و یک فرزند پسر به نام مازیار (متولد ۱۳۴۰) دارد.

او در شانزده سالگی ورزش باستانی و فوتبال را شروع کرد و به هـمراه تیم فوتبال دبیرستانش در مسابقات آموزشگاه های تهران رتبه‌هایی به دست آورد. بعدها در تیم فوتبال راه آهن تهران و پس از آن در باشگاه راه آهن بازیکن و مربی (تا سال ۱۳۲۵) شد.

پس از چند تلاش آماتوری در تئاتر در ۱۳۲۱ با کمک عده ای از دوستانش «تـماشاخانه ماه» را روبه روی باغ فردوس دایر کرد، ولی پس از چند هفته مـجبور به ترک آنـجا شد. او در اوایل پاییز ۱۳۲۲ در تئاتر فرهنگ برای اولین بار پیش پرده خوانی کرد و در نتیجه آن بازیگر تئاتر هم شد. احـمدی در ۱۳۲۳ به رادیو تهران مشغول به فعالیت شد. او در ۱۳۲۶ گوینده فیلم‌های خارجی شد و از اعضای اولیه انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم (تأسیس در ۱۳۴۲) بود.

پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ احمدی بازیگری را کنار گذاشت و به مدت هفت سال به اهواز رفت اما پس از بازگشت به تهران از نو کار بازیگری را در سریالی تلویزیونی به نام «تک‌مضراب» از سر گرفت. از سریال‌های تلویزیونی دیگری که بازی کرده است می‌توان از «سلطان صاحبقران»، «هفت شهر عشق» (۱۳۵۶)، «آئینه و زیر بازارچه (۱۳۷۷، رضا ژیان)» نام برد.

احمدی در فروردین ۱۳۴۹ نیز احمدی به دعوت علی حاتمی ترانه عنوان‌بندی فیلم «حسن کچل» را، ضربی‌خوانی کرد (که به نام روحوضی نیز شناخته می‌شود). در همین سبک در ۱۳۲۸ پنج صفحه موسیقی برای یک شرکت انگلیسی ضبط کرد. مرتضی احمدی بیش از چهارصد ترانه ضربی و صد و پنجاه ترانه فکاهی خوانده است، این ترانه هااز نوشته‌های نصیری‌فر، نویسنده کتابی است به نام مردان موسیقی سنتی و نوین ایران که بیشتر کارهای موزیکال مرتضی احمدی از آن کتاب گرفته شده است.

 

 

 

 

مرتضی احمدی درگذشت

در ۱۵ بهمن ۱۳۲۷ به دعوت فخرآرایی به مراسم سالگرد افتتاح دانشگاه تهران رفت و در آن جا شاهد ترور محمدرضا شاه به دست فخرآرایی بود که به کشته شدن فخرآرایی و دستگیر شدن احمدی انجامید که پس از بازجویی و اثبات بی‌اطلاعی‌اش از ماجرا، آزاد شد.

مرتضی احمدی ، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون درگذشت.
به گزارش عصرایران، وی که نام کاملش “مرتضی حاج سید احمدی” بود، علاوه بر بازیگری به تلاش برای احیای سنن ایرانی مشهور بود، در سال ۱۳۰۳ تهران متولد شد، از ۱۳۲۱ به کارآموزی تئاتر پرداخت و در ۱۳۲۲ پیش پرده خوانی را در اجراهای نمایشی بر عهده گرفت. سپس به رادیو تهران رفت و بعد از آن فعالیت در فیلم های تلویزیونی ، سریال ها و سینما را به عنوان گوینده، دوبلور و هنرپیشه آغاز کرد.

هنرمند مردمی و پرشور

مرتضی احمـدی جوان، ترانه‌ای به نام «کارگرم من» را اجرا کرد که به استقبال کارگران راه‌آهن و پس از آن منجر به اعتصاب کارگران راه آهن گردید که در نتیجه، مرتضی احمدی به بخش حسابداری راه‌آهن منتقل شد و پس از پایان اعتصاب دستگیر شد و در کلانتری تعهد کرد از آن به بعد ازاجرای آن پیش پرده خوداری کند.

تحت تعقیب

پیش‌پردهٔ دیگری نیز با اجرای احمدی به نام «قدس شاهین» (دربارهٔ ماجرای تجاوز جنسی عده‌ای از سربازان آمریکایی به یک زن ایرانی) توقیف شد. ولی پس از اجرای مجدد آن در پاییز ۱۳۲۳ در جمعی خصوصی، محکوم شد شش ماه به کرمان تبعید شود که با پیگیری محمد مسعود، مدیر روزنامهٔ مرد امروز که تصادفاً به تئاتر فرهنگ آمده بود ملغی شد. چندتا از پیش‌پرده‌های دیگر با اجرای احمدی نیز توقیف شده است، از جمله پیش‌پرده‌ای به نام «پیرهن زرده» که دربارهٔ گروه‌های فشار حزب دموکرات ایران که پیراهن زرد می‌پوشیدند بود و به کتک خوردن مرتضی احمدی و بازداشت او انجامید و پیش‌پرده‌ای به نام «کارمند دولت» که منجر به انفصال موقت او از خدمت در راه‌آهن شد ولی با اعتراض احمدی به دیوان عالی کشور لغو شد.

مرتضی احمدی در بهار ۱۳۲۴ از طریق مسابقات فوتبال با ناصر فخرآرایی که در تیم «آفتاب شرق» بازیکن و مربی بود آشنا شد. در ۱۵ بهمن ۱۳۲۷ به دعوت فخرآرایی به مراسم سالگرد افتتاح دانشگاه تهران رفت و در آن جا شاهد ترور محمدرضا شاه به دست فخرآرایی بود که به کشته شدن فخرآرایی و دستگیر شدن احمدی انجامید که پس از بازجویی و اثبات بی‌اطلاعی‌اش از ماجرا، آزاد شد.

محبوب ترین هنرپیشه رادیو

احمدی در ۱۳۲۳ به رادیو تهران (چندی بعد در رادیو ایران و بعد از آن در رادیو و تلویزیون ایران)به کار کردن اشتغال گزید، تا برنامه‌های کمدی اجرا کند. در دوره‌های مختلفی در رادیو کار کرد و از جمله تیپی به نام «بابا جاهل گریان» اجرا کرد و به سبک‌های مختلف ترانه و آواز خواند. در فروردین ۱۳۵۳ نقش اول سریال پربینندهٔ هردمبیل، نوشتهٔ پرویز خطیبی را بازی کرد در نظرخواهی‌از مردم در سال ۱۳۵۶ به‌عنوان محبوب‌ترین هنرپیشهٔ رادیو انتخاب شد.

وی در ۱۳۲۶ گویندهٔ فیلم‌های خارجی شد و از اعضای اولیهٔ انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم (تأسیس در ۱۳۴۲) بود.

بعد از کودتای ۲۸ مرداد

پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ احمدی بازیگری را کنار گذاشت و به مدت هفت سال به اهواز رفت. ولی پس از بازگشت به تهران از نو کار بازیگری را در سریالی تلویزیونی به نام تک‌مضراب از سر گرفت. از سریال‌های تلویزیونی دیگری که بازی کرده است می‌توان از سلطان صاحبقران، هفت شهر عشق (۱۳۵۶)، آئینه و زیر بازارچه (۱۳۷۷، رضا ژیان) نام برد.

راوی خوش صدای شکرستان

در سریال انیمیشنی شکرستان (۸۷ تا ۹۲) که جزو محبوب ترین کارهای تلویزیون شد، مرتضی احمدی نقش راوی را به عهده گرفت تا سهم بسزایی از موفقیت این سریال را به خود اختصاص دهد.

این هنرمند محبوب کشورمان ، سرانجام روز یکشنبه، در آخرین روز پاییز ۹۳ در ۹۰ سالگی به دلیل مشکلات ریوی، دار فانی را وداع گفت. او از هنرمندانی بود که تا آخر عمر ، اصالت خود و هنر را حفظ کرد و با خوشنامی از دنیا رفت.

از وی علاوه بر نقش آفرینی در دهها اثر سینمایی و تلویزیونی، کتاب های “من و زندگی” ، ” کهنه‌های همیشه نو (ترانه‌های تخت حوضی)” ،” پرسه در احوالات ترون و ترونیا” و “فرهنگ بر و بچه‌های ترون” به یادگار مانده است.

عصرایران، درگذشت این هنرمند مردمی را به خانواده ایشان، جامعه هنری و مردم ایران تسلیت می گوید.

 

گزارش شب مرتضی احمدی در مجله بخارا

شب « مرتضی احمدی» برگزار شد.

 

احمدی در ویکیپدیا
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B6%DB%8C_%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C