انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

درگذشت دکتر سید محسن حبیبی

استاد دکتر سید محسن حبیبی سومین عضو  شورای عالی انسان‌شناسی و فرهنگ است  که در سال ۱۳۹۹ درگذشت. امسال برای ما سالی پر از غم و اندوه است. در کنار فوت هموطنان‌مان بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و نیز ابتلای جهانی و درگذشت نزدیک به یک میلیون نفر در جهان که به خودی خود شرایطی اندوه‌بار را رقم می‌زند، این خبر خود برای ما شوک بزرگی است. ما هنوز از سوگ فوت خسرو سینایی عزیز و منوچهر طیاب عزیز بیرون نیامده‌ایم که باید غم درگذشت استاد بزرگ شهرسازی را نیز بر دوش بکشیم.

محسن حبیبی زاده ۱۳۲۶ در کرمانشاه است. او تحصیلات کارشناسی معماری خود را در ایران و در دانشکده هنرهای زیبا انجام داده است. رساله کارشناسی او درباره شهرنشینی در ایران، برای نخستین بار نظریه هایی درباره شهر ایرانی، شکل و محتوای آن در دوره های تاریخی مختلف ارائه می دهد و نقشه هایی که در این رساله آمده است، در برگیرنده طرح هایی است که حبیبی بر اساس مطالعات خود درباره تاریخ شهر ایرانی به دست آورده است؛ طرح هایی که شهر هخامنشی تا شهر ساسانی و شهر ایرانی پس از اسلام را به تصویر می کشند. او پس از دوره کارشناسی به کشور فرانسه رفت و در دانشگاه پاریس دکترای شهرسازی خود را گرفت. در بازگشت به ایران در اوایل دهه ۱۳۶۰، حبیبی شروع به کار در دانشگاه تهران کرد و بسیار زود به مقام استادی رسید.
حبیبی از معدود استادانی است که با تجربه پیشینی که از کارهای اجرایی به خصوص در حوزه مسکن داشته، شروع به تعامل با وزارت مسکن و شهرسازی می کند؛ از جمله همکاری در تدوین طرح های تفصیلی شهری، به ویژه برای شهرتهران؛ و این همکاری را در زمینه های مشاوره و اجرایی تا به امروز ادامه داده است. حضور وی به عنوان مشاور ریاست سازمان میراث فرهنگی بین سالهای (۱۳۷۶تا۱۳۸۲) و مشاور ریاست بنیاد مسکن اسلامی از سال۱۳۶۸تا سال ۱۳۸۳ ؛ و عضویت در شوراهای تخصصی گوناگون شهری در تهران و شهرهایی چون کرمان، یزد و همدان و برخی از نهادهای ملی دیگر؛ تجربه ای گرانقدر را برای او در زمینه های شهری و به ویژه موضوع مسکن به ارمغان آورده است؛ و این مهم باعث شده تا امروز از او به عنوان یکی از مهمترین متخصصان جهانی در زمینه مسکن و شهرسازی در ایران یاد شود.

دکتر سید محسن حبیبی از اعضای شورای عالی انسان‌شناسی و فرهنگ نیز بود. انسان‌شناسی و فرهنگ درگذشت این استاد فرهیخته را به همه دانشجویان ایشان ، اساتید و همکاران و خانواده محترم‌شان تسلیت می‌گوید.