انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

جلوه های کودکی: ۶۰ سال عکس از کودکان ژاپنی پس از جنگ جهانی دوم

در پایان جنگ جهانی دوم در ۱۵ آگوست ۱۹۴۵ و بمباران شیمیایی هیروشیما و ناکازاکی، ژاپن متحمل خسارات فراوانی شده بود. توکیو پس از جنگ چیزی جز ویرانه های سوخته نبود. البته این ویرانی و خرابی تنها محدود به توکیو نمی شد بلکه اغلب شهرهای مهم ژاپن بمباران شده و سوخته بودند. مردم در آن زمان چیزی برای خوردن، لباسی برای پوشیدن و جایی برای زندگی کردن، نداشتند و مجبور بودند همه چیز را از اول شروع کنند. به این ترتیب همه کسانی که در ژاپن بودند فقیر شدند و در چنین شرایطی هم بزرگسالان و هم کودکان مجبور بودند سخت کار کنند تا زنده بمانند.

پس از گذشت چند سال، سرانجام صنعت به تدریج به وضع عادی خود بازگشت و ژاپن در دهه ۱۹۵۰ وارد دوره ای از رشد سریع اقتصادی شد که تا دو دهه بعد ادامه یافت. سی سال بعد کودکان در ژاپنی به دنیا آمدند که به مرتبه یک قدرت اقتصادی دست یافته، و اکنون در میان یک جامعه اطلاعاتی در معرض جهانی شدن به سر می برد و این امر خود تغییرات اساسی را به لحاظ کمی و کیفی در رابطه با دوران کودکی، همچون مراقبت از کودکان، آموزش و به طور کلی زندگی روزمره آن ها ایجاد کرد. همچنین در این دوره نرخ تولد کاهش یافته و در مقابل تعداد سالمندان افزایش یافت.

در این رابطه در سال ۱۳۸۷ نمایشگاهی از آثار عکاسان سرشناس ژاپنی با عنوان “جلوه های کودکی: ۶۰ سال عکس از کودکان ژاپنی پس از جنگ جهانی دوم” با همکاری سفارت ژاپن و بنیاد ژاپن در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد برگزار شد. این نمایشگاه مجموعه ای از آثار عکاسی بود که بر زندگی روزمره کودکان تمرکز داشت و در آن تصاویر کودکان ژاپنی از پایان جنگ جهانی دوم تا حال حاضر از طریق لنز دوربین عکاسان برجسته ژاپنی ثبت شده بود. به نظر می رسد عکس های بی شماری که در گرداگرد جهان با موضوع کودکان گرفته شده، نشان دهنده این است که همواره کودکان و جوانان همواره موضوع مورد علاقه عکاسان بوده اند. در آثار این نمایشگاه، هر یک از عکاسان توانسته اند به طور ماهرانه ای تفسیرهای گوناگونی که می توان از کودکان داشت و سرزندگی شگفت انگیز آن ها را به نمایش بگذارند.
همچنین علاوه بر این که این عکس ها به عنوان آثار نمایشگاه استفاده شده اند، اسنادی هم بوده اند که بر اساس زمان و مکان در ژاپن تقسیم بندی شده اند. از این رو این نمایشگاه درواقع یک تاریخ بصری بعد از جنگ از کودکان در ژاپن محسوب می شود. به این ترتیب آثار منتخب در این بخش، سعی دارد تا تغییراتی را که ژاپن در ۶۰ سال گذشته متحمل شده به نمایش بگذارد و از این طریق درک عمیق تری از این کشور و مردم آن را به دست دهد.

برای دیدن عکس کلیک کنید:

۹۰۹۲