انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

تکنولوژی های جدید چه نقشی در نظام آموزش و پرورش فرانسه ایفا می کنند؟

مارتین فورنیه و گاتان شپل برگردان آریا نوری

نظام آموزشی فرانسه از پانزده سال پیش تا کنون تغییر و تحولات گسترده ای را به خود دیده است: شکل گیری دیپلم فنی – حرفه ای ، ارزیابی های گسترده در سطح کشوری ، تغییر و تحولات فراوان مدارس ، توسعه ی تکنولوژی های آموزشی و نواوری های جدید . . . متخصصین در این زمینه چه نقطه نظری دارند؟
مصاحبه ای با سرج پوت لاژوس (۱) ، محقق در دیده بان تکنولوژی های آموزشی در اروپا. وی به تازگی با همکاری ماریل ریچه مانیر (۲) کتابی تحت عنوان « تکنولوژی های جدید در آموزش ، انقطاع و امتداد» (۳) منتشر کرده است. وی همچنین نویسنده ی کتاب « مدرسه ، وضعیت آگاهی » (۴) می باشد.

در سال ۹۸۵ ، طرح « انفورماتیک برای همه » راه اندازی شد که سرانجام به شکست انجامید. در سال ۱۹۹۷ ، لیونل ژوسپن و کلود آلگره استفاده از تکنولوژی های جدید در نظام آموزشی فرانسه را هدف اصلی خود قرار دادند. تفاوت این دو طرح متفاوت را در چه می بینید؟
در ارزیابی برنامه ی سال ۱۹۸۵ بسیار سختگیرانه عمل می شود و این مساله تا قسمتی نادرست است. بنابراین باید بسیار محتاطانه عمل کرد. مساله ی مهم این است که بین این دو برنامه تفاوتی اساسی وجود دارد : برنامه ی ارائه شده در سال ۸۵ برنامه ای بلندپروازانه بود که در زمانی ارائه شد که استفاده از کامپیوتر اصلا جا نیافتاده بود. هدف این طرح آماده کردن جامعه برای استفاده ی گسترده از فناوری اطلاعات بود. طرح فعلی کاملا پایه ای است و بیشتر مربوط به مدارس کوچک در نواحی روستایی می شود و در نهایت کل شبکه ی مدارس فرانسه را به صورت کامل در بر می گیرد. بدون شک شبکه ی جهانی اینترنت دراین میان نقشی اساسی ایفا می کند.

معلمین چه استفاده های کمی و کیفی ای از فناوری اطلاعات در حوزه ی آموزشی می کنند؟
ذکر این نکته جالب به نظر می رسد که آموزگاران به طور متوسط سه برابر بیشتر از سایر مردم فرانسه به تکنولوژی و اینترنت دسترسی دارند. امروزه از هر دو آموزگار یکی از آن ها درخانه ی خود دسترسی مستقیم و پر سرعت به شبکه ی جهانی دارد. بسیاری از معلمین از اینترنت برای تبادل اطلاعات با همکارانشان استفاده می کنند. برای مثال یک گروه از دبیران تاریخ و جغرافیا وجود دارد که طرح های جدید خود را در اینترنت به اشتراک و در نهایت در دسترس همه می گذارند. این شبکه ی غیر رسمی امروزه بیش از ۱۰۰۰ عضو دارد! به طور حتم اطلاعاتی که در این گروه بین معلمان رد و بدل می شود تفاوت گسترده ای با اطلاعاتی دارد که آن ها در مدرسه ی خود نهایتا با ۲ یا ۳ معلم دیگر می توانند رد و بدل کنند. شبکه ی اینترنت موفق شده است تا آموزگاران را از انزوا خارج کند ، این پدیده ای کاملا جدید و امیدوار کننده است.

در آموزش تخصصی، فناوری اطلاعات و تکنولوژی های جدید چه نقشی ایفا می کنند؟
استفاده های آموزشی از شبکه ی اینترنت را می توان در تمامی گرایش های تحصیلی و همه ی سطوح ملاحظه کرد. حال از تاسیس یک سایت اینترنتی گرفته تا به اشتراک گذاشتن تمرینات ریاضی کلاس درس در فضای مجازی ، تحقیقات اینترنتی و در نهایت سیستم آموزشی ای که مدارس را به هم مرتبط می کند. بسیاری از این استفاده ها بسیار جالب به نظر می رسند. ارزیابی ارزش تکنولوژی های جدید در نظام آموزشی فعلا کار مشکلی است اما به راحتی شاهد این مساله هستیم که رابطه با تکنولوژی های جدید در کنار فعالیت های آموزشی ای جای می گیرند که زمینه را هرچه بیشتر برای پویای و فعالیت دانش آموز در کلاس درس یا خانه فراهم می کنند. ما می توانیم اینگونه عنوان کنیم که تکنولوژی های جدید برگ برنده ی آموزشی پویا هستند. آن ها به شکوفایی دانش آموزان کمک می کنند و همچنین سبب می شوند تا آن ها راحت تر با هم همکاری کنند.در کلاس های درس فناوری اطلاعات هرکس با صفحه ی کامپیوتر خود کار می کند اما در عین حال با سایرین هم صحبت می کند ، سوال می پرسد و با آن ها همکاری می کند. شبکه ی اینترنت در همه جای دنیا سبب ایجاد نواوری در نظام های آموزشی می شود اما بدون شک این تاثیر در همه جا یکسان نیست چرا که فرهنگ های آموزشی در همه ی کشورهای دنیا یکسان و یک شکل نیستند. برای مثال استفاده از تکنولوژی های جدید آموزشی و شبکه ی اینترنت در مدارس راهنمایی فرانسه فرایندی کاملا جا افتاده و رایج است چرا که آموزگاران به کمک آن ها به سادگی می توانند مفاهیم و دانش هایی را که تعلق خاطر بسیاری به آن ها دارند به دانش آموزان منتقل کنند و در بستر همین تکنولوژی هاست که خود را در نقش « انتقال دهنده ی دانش» می بینند.

Serge Pouts-Lajus
Marielle Riché-Magnier
Les nouvelles technologies dans l’enseignement. Ruptures et continuité
L’Ecole, l’état des savoirs

مطالب مرتبط با وضعیت مدارس و آموزش و پرورش فرانسه به زودی در کتابی مستقل چاپ خواهند شد.

ارتباط با مترجم : aria.nouri1370@gmail.com