انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

تا زمانی که «غرب» تروریست تولید کند، سوء قصد وجود خواهد داشت

مارک شر لوپرن

برگردان شهباز نخعی

دو روز پیش در بغداد بمبی منفجر شد، دیروز در لندن جنایتکاران دست به کشتار زدند، امروز در پاریس یک اتومبیل به پلیس حمله کرد، و فردا؟ پانزده سال پس از آغاز «جنگ علیه تروریسم» انجام شده توسط ایالات متحده و پیروی شده توسط اغلب کشورهای غربی از جمله فرانسه، شمار حملاتی که «تروریستی» توصیف می شود بیش از پیش افزایش می یابد. آیا زمان آن نرسیده که «غرب» درمورد مسئولیت هایش از خود پرسش کند و درمورد ناکارآمدی «راه حل های» پلیسی و نظامی علیه نیروهای جهادی بیندیشد و مسئولیت خود را در «تولید تروریست ها» بپذیرد؟

در اروپا، پس از ظهور «حکومت اسلامی» (داعش) در سال ۲۰۱۴ و حملات هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده، سوء قصدهای مربوط به آن تاکنون ۳۳۹ قربانی داشته که ۲۳۷ تن در فرانسه، ۳۷ تن در انگلستان، ۳۶ تن در بلژیک، ۱۲ تن در آلمان، ۵ تن در سوئد و ۲ تن در دانمارک بوده است.

در عراق، سوء قصدهای انجام شده توسط این سازمان جهادگر هرسال به طور متوسط ۱۵۰۰ قربانی از مردم غیرنظامی می گیرد و این سوای کسانی است که در نبرد با نیروهای عراقی و متحدان آن کشته می شوند. دردیگر کشورهای عرب- مسلمان که زیر ضربه داعش و شعبه های محلی آن هستند نیز، با آن که میزان تلفات کمتر است، هرسال دستکم صدها تن در تونس، افغانستان و یمن کشته می شوند.

«جنگ علیه تروریسم» از زمان آغاز آن توسط جرج دبلیو بوش درپی فاجعه تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ (با ۲۹۹۳ کشته) بین ۵۰۰ هزار و یک میلیون تن قربانی داشته و این امر تنها درخدمت جاه طلبی های سیاسی محافظه کاران نویی که در آمریکا قدرت را در دست داشتند بوده است. همچنین، از آن تاریخ تاکنون، ۵۴۴ تن در اروپا و ۱۱۱ تن در ایالات متحده قربانی سوء قصدهای جهادگران شده اند که مجموع آنها ۶۵۵ تن می شود. این به معنای آن است که دربرابر هر ۱۰۰۰ قربانی این جنگ در «شرق»، که تنها چند تن از آنها جهادگر هستند، یک قربانی غربی وجود دارد. آیا این یک گفتمان تبلیغاتی به نفع داعش یا القاعده است؟ …
ادامه مطلب در؛

۲۰۱۷۱۰۰۷-۰۵۰۲۰۲