انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

بیوگرافی حمید سهیلی مظفر

۳۰ بهمن ماه ۱۳۲۷ در تهران متولد شدم .اصلیتم از طرف پدر تفرشی و از طرف مادر قمی است . از همان سالهای تحصیل درمدرسه ، به ادبیات وهنرعلاقه داشتم . سال ۱۳۴۸ در رشته طبیعی دیپلم گرفتم اما بنا به دلایلی نتوانستم ادامه تحصیل دهم . البته، شوق بسیاری برای آموختن داشتم. از سال ۱۳۴۹ به خاطر آشنایی با هنرسینما وعلاقمند شدن به آن، برای تماشای فیلم به کانون های مختلف فیلم می رفتم . نظیر کانون فیلم وزارت فرهنگ و هنر(فیلمخانه ملی ایران)، کانون فیلم آلمان، سینمای آزاد و سایر مراکز نمایش فیلم . و هم زمان در یک شرکت تبلیغاتی مشغول به کار شدم .
زمستان ۱۳۵۲ از طریق برادرم با ملک ساسان ویسی – مدیر دفتر طرحهای فیلم سازی تلویزیون ” تل فیلم ” آشنا شدم و در قسمت تدارکات تل فیلم شروع به کار کردم. پس از آن، در فروردین ۱۳۵۳ به عنوان دستیار اول تهیه و تدارک در سریال تلویزیونی آتش بدون دود ( به کارگردانی نادر ابراهیمی) به ترکمن صحرا رفتم که این همکاری تا شهریورماه همان سال ادامه داشت . مهر و آبان ۵۳، از طرف “تل فیلم” به همراه گروه سازنده سریال اسرار دریای سرخ، که فرانسوی بودند، به جزیره قشم و جزایر پیرامون آن رفتم و پاییز ۵۳ در جلسات پِژوهش های ایران شناسی که به سفارش “تل فیلم” در موسسه ایران پژوه ( زیر زمین منزل نادر ابراهیمی) برگزار می شد شرکت کردم و به دنبال آن به یک سفر پژوهشی حاشیه کویر، که برایم بسیار جذاب و خاطره انگیز بود رفتم . در آن سال ها، با موسسه ایران پژوه ، پژوهشگرانی نظیر محمد رضا مقدسیان ، عزیز الله حاجی مشهدی ، شکور لطفی و مهدی میردانش همکاری داشتند. این پژوهش ها برای مجموعه تلویزیونی سیاحت ایران تهیه می شد که قرار بود توسط داریوش مهرجویی ساخته شود .
دی ماه ۵۳، به همراه خانم پروین انصاری، کارگردان فیلم سینمایی”سفرهای پیترو دلاواله” ، به عنوان مدیر تهیه ، پژوهشگر و عکاس به نواحی غرب ایران سفر کردم . این فیلم ، محصول مشترک ایران و ایتالیا بود و برای شبکه دوم تلویزیون ساخته می شد. از فروردین ۵۴ تا اواخر مهر ماه همان سال به عنوان مدیر تهیه و تدارکات ، در سریال سیاحت ایران “قلعه الموت” با استاد مهرجویی همکاری داشتم . در این مجموعه، دکتر منوچهر ستوده محقق و ایران شناس بزرگ ومتخصص قلاع اسماعیلیه ، گروه سازنده راهمراهی میکردند.

در فاصله پاییز ۵۴ تا پاییز ۵۶ ، مجموعه سفرهای دورو دراز هامی و کامی ( به کارگردانی نادر ابراهیمی) در شبکه دوم تلویزیون ساخته شد. در آن مجموعه به عنوان دستیار اول کارگردان و عکاس حضور داشتم و نخستین تجربه مستقل مستندسازی ام در همین سریال صورت گرفت که طی آن مراحل استخراج ذغال سنگ ، از ابتدا تا انتها ، در معدن لوشان منجیل به تصویر کشیده شد.

اواخر پاییز ۱۳۵۶ از گروه ایران پژوه جدا شدم و به گروه ایران زمین شبکه اول تلویزیون که بعدها به گروه فرهنگ ، ادب و هنر تغییر نام داد رفتم . خانم فرشته سعادت مدیر گروه و مجری برنامه “سرزمین ما” بودند و به همراه همسرشان آقای ایرج حائری برنامه هایی را که به مسائل ایران شناسی می پرداخت، تولید می کردند . در آن گروه با عنوان تهیه کننده وکارگردان، مشغول کار شدم و بهمن ماه ۵۶ مستندی گزارشی، با فیلم ریورسال از مراسم جشن سده تهیه و در آن با شخصیت های فرهنگی مانند دکتر بهرام فره وشی گفت و گو کردم . این فیلم روز ششم فروردین ۵۷ با اجرای زنده خانم فرشته سعادت از شبکه اول پخش شد .

طی سال های فعالیت مستند سازی ام، به دلیل علاقه ی زیادی که به مقوله تاریخ داشتم سعی کردم شاخه مشخصی را انتخاب و بطور منظم روی آن کار کنم. هنرهای تجسمی را انتخاب کردم و سعی کردم فقط طرح هایی را دنبال کنم که مرتبط با حرکت تاریخی این رشته از هنرها و شاخه های وابسته به آن باشد. حسن این کار در این بود که با شروع هر مجموعه مستند، یک بار تاریخ گذشته ایران را در شاخه ای که مورد نظرم بود مرور می کردم ، ضمن آن که هر مجموعه ، مکمل مجموعه قبلی و مقدمه ای بر تولید مجموعه بعد بود . در این مسیر، دیدن فیلم های مرتبط با تاریخ هنر و تمدن ، نظیر ، مجموعه مستند “پیشگامان نقاشی مدرن” و مجموعه مستند ” تمدن از نگاه کنت کلارک” ، که امکان تماشای آن ها در محل آرشیو فیلم تلویزیون در سال های ۵۹ – ۵۸ برایم فراهم شد و یا دیدن مجموعه های مستندی که قبل و بعد از انقلاب از تلویزیون پخش می شد ، نظیر، “میراث آینده” ، “عروج انسان” و “ارتباطات” و همچنین شرکت در ” نخستین گردهمایی باستان شناسی ایران ” شوش – فروردین ۱۳۷۳ و حضور در سه ” کنگره معماری و شهرسازی ایران ” در اسفند ۱۳۷۴ ، فروردین ۱۳۷۸ و فروردین ۱۳۸۵ در بم و دو کنگره ایران شناسی در تهران در خرداد ۱۳۸۱ و آذر و دی ۱۳۸۳ و چندین گردهمایی و همایش دیگر، همگی در آموزش غیر مستقیم من و حرفه مستند سازی ام ، تاثیری سازنده داشتند.

در فاصله زمستان ۱۳۵۶ تا زمستان ۱۳۵۸ چهارده فیلم مستند از “کارگاههای صنایع دستی” به صورت ۱۶ میلی متری رنگی با مدت زمان ۲۵۰ دقیقه ، تهیه و کار کردم . در این مجموعه ، مراحل تولید آثار صنایع دستی و تاریخچه ساخت آن ها به همراه نمونه های مهم، به تصویر در می آمد و چهره و هنر استاد کاران بزرگی که اکثر آن ها امروزه در میان ما نیستند ، از طریق این تصاویر به ثبت می رسید. مجموعه مستند “کارگاههای صنایع دستی” تا کنون جوایز زیر را بدست آورده است:

– دیپلم افتخار نخستین جشنواره سراسری سیما – زیبا کنار ۱۳۷۴
– تندیس و لوح افتخار نخستین گردهمایی‌ گنجینه‌های‌از‌یاد‌ رفته هنر‌ایران، فرهنگستان‌هنر ۱۳۸۶
– لوح تقدیر و سپاس اولین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی- تبریز ۱۳۸۷
تابستان سال ۵۸ ، که روی “کارگاه های صنایع دستی” کار می کردم از طریق یکی از تدوینگران تلویزیون با کلاس های تحلیل فیلم استاد شمیم بهار (کارشناس و منتقد بزرگ سینما) آشنا شدم. این کلاس ها، در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار می شد. از همان نخستین جلسات به دلیل نحوه بیان و تسلط و آگاهی فراوان استاد بهار و فیلم های شاخصی که به نمایش در می آمد جذب کلاس ها شدم و تا تابستان سال ۱۳۶۳ که این کلاس ها ادامه داشت به طور منظم در آن شرکت کردم . استاد بهار فیلم ها را، که به زبان اصلی بودند هم زمان ترجمه می کردند و قبل و بعد از نمایش فیلم، آن را مورد نقد و بررسی قرار می دادند. این کلاس ها مورد استقبال بسیاری از دوستداران سینما بود و برای من آموزنده ترین و پربار ترین سال های زندگیم را شکل داد .
اواخر سال ۵۸ طرح مجموعه مستند “مروری بر تاریخچه مختصر خط در ایران” را به گروه ادب و هنر شبکه اول تلویزیون پیشنهاد دادم و تمام سال ۵۹ روی این مجموعه کار کردم . حاصل ، مجموعه ای شد در ۶ قسمت با مدت زمان ۲۶۰ دقیقه به صورت ۱۶ میلیمتری رنگی . در این مجموعه، سیر تحولات خط و خوشنویسی در ایران، بر اساس دوران شناسی تاریخی مورد بررسی قرار می گرفت و در نخستین قسمت آن دکتر مهرداد بهار ( اسطوره شناس بزرگ و فرزند ملک الشعرا بهار) به عنوان کارشناس و راوی حضور داشتند و استاد آیدین آغداشلو، کارشناس دیگر بخش ها و نویسنده سه قسمت از فیلم های این مجموعه بودند . در این مجموعه ، گروهی از برجسته ترین خوشنویسان معاصر ایران نظیر استادان : کاوه ، حسن و حسین میرخانی ، بوذری، زنجانی، امیرخانی ، فرادی، احصایی ، ما‌فی ، پیلارام و بسیاری دیگر از نخبگان این رشته حضور داشتند .
مجموعه “مروری بر تاریخچه مختصر خط درایران” مهرماه سال ۶۰ از شبکه اول به نمایش در آمد و دیپلم افتخار نخستین جشنواره سراسری سیما – زیباکنار ۱۳۷۴ را به خود اختصاص داد.
اواخر سال ۵۹ مطلع شدم که استاد بهرام بیضایی قصد ساختن فیلم سینمایی مرگ یزگرد را دارند. پس از آشنایی با ایشان، به پیشنهاد استاد ، سفری به نواحی غربی و مرکزی ایران کردم تا مکان اصلی فیلم را که یک آسیاب قدیمی بود پیدا کنم . سر انجام در آران کاشان و با راهنمایی استاد، آسیاب مورد نظر را یافتم و در ادامه به عنوان مدیر تدارکات و صحنه، تا انتهای مراحل تولید فیلم، با مرگ یزدگرد همکاری کردم.
تابستان سال ۶۰ طرح مقدماتی مجموعه مستند “بسوی سیمرغ” را که توسط استاد آیدین آغداشلو نوشته شده بود به تلویزیون ارائه دادم ، که تصویب شد . فیلم برداری این مجموعه بیش از یک سال به طول انجامید و طی آن نمونه های بسیاری از آثار نگارگران ایرانی را از موزه ها، کتابخانه ها و مجموعه های شخصی گرد آوری کردم و سفرهای متعددی به نقاط مختلف ایران صورت گرفت.
در این مجموعه، مکاتب گوناگون نقاشی قدیم ایرانی بر اساس دوران شناسی تاریخی موردبررسی قرارمی گرفت و استاد آیدین آغداشلو بعنوان کارشناس تاریخ هنر، حضوری موثر وسازنده داشتند و پس از مونتاژ نهایی و آماده شدن فیلم ها ، نویسندگی و گویندگی گفتار متن را بر عهده گرفتند . موسیقی متن مجموعه ، توسط استاد فریدون شهبازیان ساخته شد . این مجموعه مستند، با عنوان “بسوی سیمرغ، جستجویی در نقاشی قدیم ایرانی” در ۱۲ قسمت ، با مدت زمان ۴۴۶ دقیقه از آبان ماه ۶۲ از شبکه اول به نمایش در آمد و مورد استقبال فراوان علاقه مندان به هنرهای تجسمی قرار گرفت. امروزه ، پس از گذشت حدود سی سال همچنان نسخه هایی از این مجموعه در میان علاقه مندان دست به دست می گردد . این مجموعه طی سال های گذشته چند جایزه داخلی و بین المللی را به خود اختصاص داده است که عبارت اند از:
جایزه ویژه فستیوال ABU توکیو – ۱۹۸۴
جایزه سوم فستیوال بلگراد – ۱۹۸۸
دیپلم افتخار نخستین جشنواره سراسری سیما – زیبا کنار ۱۳۷۴
تندیس نخل طلا و دیپلم افتخار نخستین جشنواره آثار برگزیده سینمای مستند ایران – بم ۱۳۸۱
تابستان سال ۱۳۶۲، تولید مجموعه مستند “معماری ایرانی” را برای شبکه اول آغاز کردم پژوهش و فیلم برداری این مجموعه به طور هم زمان انجام می شد . پژوهشگر اصلی خودم بودم وباهمکاری مهندس مژگان مصلحی حبیبی ، مهرداد میرکیانی ، عبدالرحیم بشارت ، بهرام رحیمیان ومهندس فریبا معدولیت ، حجم قابل توجهی از اسناد و مدارک معماری وشهرسازی را درمحل دفتر مجموعه ، که دراستودیو گلستان قرارداشت ، گردآوری کردیم .
در این مجموعه مستند ۳۳ قسمتی ، تعداد ۱۰فیلم به دوران شناسی تاریخی ، ۵ فیلم به تک بناها ، ۱۴ فیلم به موضوع شناسی تاریخی و ۴ فیلم به فن شناسی آثار معماری ایرانی اختصاص داشت. ویژگی مجموعه در این بود که هر فیلم با ارئه نمونه های متعدد و مهم ، روحیه و شرایط اجتماعی حاکم بر دوره های مختلف تاریخی را به تصویر می کشید . مجموعه مستند “معماری ایرانی” با مدت زمان تولید شده ۱۳۷۱ دقیقه ، پس از حدود هشت سال کار و سفرهای متعدد به نقاط مختلف ایران ، اواخر تابستان ۱۳۷۰ آماده شد و از نیمه مهرماه همان سال از شبکه اول تلویزیون به نمایش در آمد و پخش آن تا خرداد ۷۱ ادامه یافت. راوی گفتار متن این مجموعه دکتر اسماعیل میرفخرایی و سازنده موسیقی متن ، استاد وانکو نایدانف بودند .
در بخش تحقیق و پژوهش این مجموعه، استادان بزرگی چون دکتر محمد کریم پیرنیا، مهندس باقرآیت الله زاده شیرازی، دکتر مهدی حجت ، مهندس محمد مهریار، مهندس اسکندرمختاری و بسیاری از کارشناساسن و متخصصان میراث فرهنگی همکاری داشتند و ۲۶ جلسه گفتگو با استاد پیرنیا ، ضبط شده بر روی نوار کاست و کتاب بررسی هنر ایران اثر آرتور اپهام پوپ از منابع پایه و اساسی مطالعه برای تولید این مجموعه بود.
پس از پخش مجموعه مستند “معماری ایرانی” به دلیل استقبال گسترده مخاطبان ، چند قسمت اولیه آن مجددا پخش شد و در میزگرد تلویزیونی با حضور دکترمحمد کریم پیرنیا دکتر مهدی حجت ، مهندس باقرایت الله زاده شیرازی ، مهندس محمد مهریار و دکتر اسماعیل میرفخرایی(مجری برنامه) تاثیرات این مجموعه مستند بر مخاطبان و ویژگی های معماری ایرانی مورد بررسی قرار گرفت .
مجموعه مستند “معماری ایرانی” در جشواره های زیر حضور داشته است:
شرکت در جشنواره ABU – توکیو ۱۹۹۲
لوح سپاس نخستین جشنواره میراث فرهنگی – تهران ۱۳۷۳
دیپلم افتخار نخستین جشنواره سراسری سیما – زیبا کنار ۱۳۷۴
لوح تقدیر نخستین جشنواره فیلم های مستند باستان شناسی – تهران ۱۳۸۵
لوح تقدیرنخستین گردهمائی سینمای مستند و باستان شناسی – تهران ۱۳۹۳
پس از “معماری ایرانی” ، خرداد ماه ۱۳۷۰ طرح مجموعه مستند “میراث مشترک” را به دفتر مدیریت شبکه اول پیشنهاد دادم . حدود دوسال روی طرح این مجموعه که به تاثیرات متقابل فرهنگی میان ایران و کشورهای هم جوار می پرداخت و سفرهای متعددی به خارج از ایران برای آن پیش بینی شده بود ، پژوهش و کار کرده بودم . با این طرح موافقت نشد. وقتی دیدم امکان ادامه کار نیست به پیشنهاد و معرفی دکتر اسماعیل میرفخرایی ، به دفتر بهسازی و نوسازی وزارت مسکن و شهرسازی رفتم و مجموعه مستند “بافت قدیمی شهرهای ایران” را آغاز کردم چند سال بعد ، یعنی سال ۷۴ ، دیدم از تلویزیون مجموعه ای پخش شد با نام “میراث مشترک” با همان ریز مکان ها و موضوع‌ هایی که پژوهش کرده بودم بدون آن که اطلاعی به من داده شود و یا نامی از من برده شده باشد .
سال ۱۳۷۴، مجموعه اضافات نگاتیو، پزتیو و نوارهای صدای مجموعه فیلم‌های مستندی را که تا آن زمان تولید کرده بودم و مقدار آن افزون بر یازده هزار دقیقه راش تصویری قابل استفاده برای تهیه فیلم‌های مستند ایران شناسی بود و بیش از سی هزار نمونه و اثر مهم فیلم برداری شده از صنایع دستی، خط ، نقاشی، معماری، بافت شهر ها، روستا‌ها و طبیعت ایران وگفتگو با استادان بزرگ را شامل می‌شد و آنها را طی سال‌های طولانی نزد خود نگهداری کرده بودم، به همراه نامه‌ای از طرف دفتر فرهنگ، ادب وهنر شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران، به مرکز اسناد و مدارک سازمان میراث فرهنگی به مدیریت خانم مهندس فرزام ، اهدا کردم.
سال ۱۳۷۷، تمامی نسخه‌های اصلی فیلم‌های شانزده میلیمتری، باصدای دوبله باند و نوارهای موسیقی فیلم‌هایم را، که طبق قرارداد متعلق به خودم بود و شامل مجموعه‌های مستند “کارگاههای صنایع دستی” ، “مروری بر تاریخچه مختصر خط در ایران” ، “بسوی سیمرغ – جستجویی در نقاشی قدیم ایرانی” ، “معماری ایرانی” و بافت قدیم شهرهای نائین، شوشتر، گرگان، بوشهر و تهران بود ، به موزه سینمای ایران اهدا نمودم.
از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۸ ، برای دفتر بهسازی و نوسازی شهری وشرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران ، وزارت مسکن و شهرسازی تعداد ۳۱ فیلم مستند با مدت زمان۱۱۹۸دقیقه از “بافت قدیم شهرهای ایران” تهیه کرده ام که پژوهش، تدوین، تهیه کنندگی و کارگردانی آن را بر عهده داشته ام . این مجموعه مستند ، با حمایت های فراوان مهندس حمیدرضا سپهری (مدیر کل دفتر بهسازی و نوسازی) و با همکاری گروهی از کارشناسان و متخصصان برجسته معماری و شهرسازی ، شکل گرفت.
نکته قابل اشاره در این مجموعه ، فیلم های مستند “تهران” است که در پنج قسمت در فاصله سالهای ۷۳ تا ۷۴ تهیه شد . در این فیلم‌ها ، کارشناس شهرسازی مهندس اسکندر مختاری ، نویسنده گفتار متن استاد آیدین آغداشلو ، گوینده گفتار متن استاد ژاله کاظمی و موسیقی متن ساخته استاد شاهین فرهت بود.
از مجموعه مستند “بافت قدیم شهرهای ایران” تا کنون شهرهای نائین،شوشتر، گرگان، بوشهر، تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، فضای میدان در پایتخت‌های ایران – دوران اسلامی، مشهد اردهال یزد، ساری، مروری بر بافت قدیم شهرهای ایران، چهار اقلیم، بم، معماری مساجد ایران، محورهای پیاده، جاودانه‌های معماری و شهرسازی ایران ، گسل تبریز و چندین موضوع مرتبط با بافت قدیم شهرهای ایران را تهیه وتولید کرده ام که درآنهاروند تحولات فضاهای شهری واقداماتی که جهت نوسازی و بهسازی بافتهای قدیمی و فرسوده صورت گرفته، به تصویر در آمده است.
سال ۱۳۸۸ مجموعه مستند “عمران و بهسازی شهری از زبان متولیان” را که شامل ۶۸ مصاحبه با مدیران، مهندسان مشاور و دانشگاهیان و به مدت حدود ۳۸۰۰ دقیقه است برای شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و با حمایت های فراوان دکترمحمد سعید ایزدی تهیه کردم وسال ۱۳۸۹ فیلم مستند (بیست سال ) وسال ۱۳۹۰ فیلم مستند ( مسابقه معماری طراحی نمای برجهای هزاره سوم ) را با مدت زمان ۹۱ دقیقه به سفارش مرکز مطالعات وتحقیقات شهرسازی ومعماری ایران ، تهیه وتولید نموده ام .
مجموعه مستند “بافت قدیم شهرهای ایران” در جشنواره های زیر شرکت کرده است :
لوح تقدیر نخستین جشنواره فیلم های مستند ایرانشناسی، کیش، ۱۳۷۸، فیلم “تبریز”
لوح افتخار نگارش متن نخستین جشنواره فیلم های مستند میراث فرهنگی (یادگار) – تهران ۱۳۸۱ – فیلم مستند “فضای میدان در پایتخت های ایران- دوران اسلامی”.
تندیس و لوح افتخار بهترین فیلم مستند آیینی دومین جشنواره فیلم های مستند میراث فرهنگی (یادگار) – تهران ۱۳۸۲ – فیلم “مشهد اردهال” .
لوح افتخار بهترین فیلم مستند سومین جشنواره فیلم های مستند میراث فرهنگی (یادگار) – تهران ۱۳۸۳ – فیلم “بم”.
تندیس و لوح افتخار بهترین فیلم مستند نخستین جشنواره فیلم شهر- تهران ۱۳۸۴- فیلم “نشا نه های زندگی کشاورزی در بافت قدیم ساری”.
تندیس و لوح افتخار بهترین فیلم مستند و بهترین پژوهش از چهارمین جشنواره فیلم امام رضا (ع) – مشهد ۱۳۸۵ فیلم “جاودانه های معماری و شهرسازی ایران”.
لوح افتخار فیلم انتخاب شده برای بخش مسابقه نخستین جشنواره فیلم شهید آوینی- تهران ۱۳۸۶- فیلم “جاودانه های معماری و شهرسازی ایران”.
فیلم انتخاب شده برای بخش مسابقه دهمین جشن سینما یی تلویزیونی دنیای تصویر- ۱۳۸۶ فیلم “جاودانه های معماری و شهرسازی ایران”.
لوح افتخار سومین جشنواره بی المللی فیلم شهر – تهران ۱۳۸۷ فیلم “محورهای پیاده”
تمامی جوایز دریافت شده برای مجموعه مستند “بافت قدیم شهرهای ایران” که شامل تندیس‌ها ،دیپلم های افتخار و لوح‌های تقدیر است به شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اهدا نموده ام .
در تیتراژ تمامی فیلم ها یم ، نامم بصورت حمید سهیلی و با حذف پسوند مظفر ، امده است .
درمجموعه دوازده قسمتی بسوی سیمرغ ، یازده فیلم بدون تیتراژ است و تیتراژ کامل اسامی در انتهای فیلم دوازدهم ( فیلم اخر قصه) امده است ، همینطور درمجموعه ۳۳ قسمتی معماری ایرانی، تیتراژ کامل اسامی در انتهای اخرین فیلم یعنی ( فیلم مقدمه ) امده است . چهار فیلم نائین ، شوشتر ، گرگان ، بوشهر بدون تیتراژ اسامی هستند و در مجموعه پنج قسمتی تهران ، تیتراژ کامل در انتهای فیلم پنجم ( فیلم دراغاز ) امده است و فیلمهای چهار اقلیم و باز سازی وبهسازی بافت های قدیمی وفرسوده ، بدون تیتراژند .
شهریور ماه ۱۳۸۶ در یازدهمین جشن بزرگ سینمای ایران ، در بخش مستند ، داور فیلم های بخش مسابقه بودم و درآذر ماه ۱۳۸۶ ، در”نخستین گردهمایی گنجینه های ازیاد رفته هنر ایران” به خاطر تهیه مجموعه مستند “کارگاههای صنایع دستی” و تلاش بی وقفه در جهت ثبت هنرهای سنتی و بومی ، از طرف فرهنگستان هنر ایران ، کارهایم مورد تقدیر قرار گرفت .
خرداد ماه ۱۳۸۷ لوح تقدیر و سپاس اولین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی تبریز را دریافت نمودم .
شهریور ۱۳۸۷ عضو هییت انتخاب بخش مستند دوازدهمین جشن بزرگ سینمای ایران
آبان ماه ۱۳۸۷ عضو هییت انتخاب بخش مستند سومین جشنواره بین المللی فیلم پلیس
دی ماه ۱۳۸۷ عضو هییت انتخاب بخش مستند سومین جشنواره بین المللی فیلم شهر
شهریور ۱۳۸۹ دبیر اجرایی بخش مستند چهاردهمین جشن بزرگ سینمای ایران
اردیبهشت ۱۳۹۰ عضو هییت داوران چهارمین جشنواره فیلم انجمن کوه نوردان ایران
اردیبهشت ۱۳۹۰ عضو هییت انتخاب بخش مستند چهارمین جشنواره بین المللی فیلم شهر
شهریور ۱۳۹۰ عضو هییت داوران بخش مستند پانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران
ابان ماه ۱۳۹۱ عضو هییت داوران دومین جشنواره عکس ایران شناسی ( بنیاد ایران شناسی )
دی ماه ۱۳۹۱ عضو هییت داوران نخستین جشنواره فیلمهای مستند نردبان شبکه مستند سیما
دی ماه ۱۳۹۲ عضو هییت داوران بخش مستند سومین جشنواره بین المللی تلویزیونی جام جم
اردیبهشت ۱۳۹۳عضو هییت داوران دومین جشنواره فیلم های مستند نردبان شبکه مستند سیما
اذر ماه ۱۳۹۳ عضو هییت انتخاب و داوری بخش مستند شهر- هشتمین جشنواره سینما حقیقت بودم
اردیبهشت ۱۳۸۹ سابقه کار و مدارک فعالیت های حرفه ایم مورد بررسی و ارزشیابی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی قرارکرفت ونشان درجه دو هنر – معادل مدرک کارشناسی ارشد هنر به من داده شد .
درطول سالهای فعالیت سینمائی و مستند سازی ام ،که بیش از ۴۰ سال را در بر می گیرد، به سبب علاقه ای که به مقوله تاریخ و هنرهای تجسمی ایران داشتم ، ۱۰۴ فیلم مستند ایران شناسی در قالب ۶ مجموعه مستند بهمراه ۶۸ گزارش ومصاحبه مستند ازمتولیان وصاحب نظران بافتهای شهری تهیه و تولید نموده ام .
علاوه بر آن ، درفاصله سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۸۸ ، تعداد ۴۸ عنوان پژوهش تصویری برای تهیه فیلمهای مستند ایران شناسی آماده کار کرده ام که اخیرا ۴۴ قسمت ان را با عنوان ” رابطه های پنهان ” اماده وهفت قسمت را به سفارش شبکه مستند سیما ، تولید نموده ام که نویسندگی گفتار متن ۴ فیلم و گویندگی گفتارمتن ۷ فیلم را خانم مهندس فرناز خندان برعهده داشته اند .
مجموعه مستند رابطه های پنهان ، جستجویی است در تاریخ هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی که طی آن حرکت‌های پنهان و مداوم ارزش ها، معانی و مفاهیم فرهنگی این سرزمین ، از گذشته های دور تا به زمانه معاصر ، مورد بررسی قرار می گیرد و به تصویر در می آید .
فیلم مستند قزوین : کتابت ، خوشنویسی ، فرهنگنامه ، محصول ۹۵- ۱۳۹۴ ، به سفارش مرکز کسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است .

با احترام – حمید سهیلی
خرداد ماه ۱۳۹۵