انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

برگزاری نشست ۱۶۷یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ: حق به شهر و تهران

انسان شناسی و فرهنگ به اطلاع علاقه‌مندان می‌رساند که بیست و چهارمین نشست از دوره ششم سلسله نشست‌های یکشنبه‌ های انسان شناسی و فرهنگ (نشست ۱۶۷) را با عنوان «حق به شهر و تهران» برگزار می‌کند.

در این نشست قسمت ششم از مستند بلند پایتخت اثر علی نیکبخت داده خواهد ‌شد.

سپس آقای ایمان واقفی (عضو هیئت تحریریه فضا و دیالکتیک، مدرس نظریه شهری در دانشگاه علم و فرهنگ) درباره «به استعمار درآمدن حق به شهر: تاملی بر تولید فضای انقلابی در تهران» و آقای آیدین ترکمه (عضو هیئت تحریریه فضا و دیالکتیک و دانشجوی دکتری اقتصاد سیاسی فضا، دانشگاه یورک) درباره «حق به شهر در ایران: از توهم تا واقعیت» سخنرانی خواهند کرد.

 

زمان نشست : یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸ ساعت ۱۶ تا ۱۹
مکان نشست: خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ولیعصر، خیابان دمشق، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

 

درباره مستند« پایتخت»:

مستند « پایتخت » به موضوع انتقال پایتخت و بررسی چالش ها و مشکلات این امر می پردازد.

http://yon.ir/SZNUW

 

سایت «فضا و دیالکتیک»:

 

درباره کتاب فلسفه، سیاست، شهر (۱): آنری لوفور، ترجمه و تألیف ایمان واقفی، همن حاجی میرزایی، آیدین ترکمه، نریمان جهانزاد در سایت کتابکده کسری
http://yon.ir/Wv1wF

 

چکیده ای درباره نشست به قلم سخنرانان:

در شهر چه خبر است؟

اول:

در ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ نشستی با عنوان «حق مشخص به شهر مشخص» در شرکت عمران و بهسازی از زیرمجموعه‌های وزارت مسکن و شهرسازی برگزار شد. در همین جلسه از شماره‌ی آخر مجله‌ی هفت شهر رونمایی می‌شود که به موضوع حق بر شهر اختصاس یافته است. در پیشانی مجله می‌خوانیم: «هفت شهر نشریه‌ای‌ست در چارچوب اهداف و ماموریت‌های شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری که به طرح و ترویج نظریه‌های توسعه پایدار شهری و تجارب علمی در پرتو ارزش‌های اسلامی ایرانی و با تاکید بر قابلیت اجرا و کاربرد آنها در کشور می‌پردازد».
در طول این نشست سخنرانان که همگی از نام‌داران دانشگاه و نام‌آوران جامعه‌ی مدنی‌اند در مدح لوفور و دِینی که «حق بر شهر»ش بر گردن ما دارد سخن راندند. از حق شهروندان به محل زندگی‌شان گفتند و سرآخر از وزارت مسکن برای ترتیب دادن چنین نشست‌های «موثری» تشکر کردند.

دوم:

مهر ۱۳۹۷ تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه میان وزارت مسکن، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی منعقد می‌شود که اعتباری بالغ بر شش هزار میلیارد تومان برای نوسازی صد هزار واحد مسکونی در سراسر ایران در اختیار شرکت بازآفرینی شهری به‌عنوان مجری این پروژه قرار می‌گیرد. شرکت بازآفرینی شهری همان شرکت عمران و بهسازیِ سابق است که پس از برگزاری نشست‌های حق به شهر از «بهسازی» به «بازآفرینی» تکامل یافته است. فقط در یک فقره از این تفاهم‌نامه قرار است ده هزار واحد مسکونی از بافت‌های فرسوده‌ی تهران مورد بازآفرینی قرار گیرند.

سوم:

طلوع ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ یگان ویژه محله‌ی ده‌ونک را قرق و به شعاع صد متر مواصل ارتباطی به محله را مسدود می‌کند. بلدوزرها در عرض چند ساعت پنج خانه‌ی مسکونی را به تلی از خاک تبدیل کرده، دور تا دور آن را حصار می‌کشند. این بخش از محله‌ی ده‌ونک از هشتاد سال پیش میزبان کارگران کارخانه‌‌ی راه‌آهن بود. قاطبه‌ی ساکنان فعلیِ محله از نوادگان همان کارگران‌اند که از پس حوادث این هشت دهه، از کودتا گرفته تا انقلاب و جنگ، جان سالم به در برده بودند. اما امروز دانشگاه الزهرا به اتکای «اسناد حقوقی»ای که در اختیار دادگاه گذاشت از این مردم سلب مالکیت کرده و در برابر مقاومت ساکنان محلی دست به دامان پلیس و بلدوزر شده است. دانشگاه به کمک نظام قضایی و نیروهای انتظامی قصد دارد هشتاد و پنج خانه‌ی دیگر را به همین طریق ویران و بر خاک آن مسیر «توسعه»ی خود را هموار کند. باشد که از این خلال کوچه‌های تنگ و خانه‌های نم‌کشیده‌ی ده‌ونک از نو باز-آفریده شوند.