انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

انتشار دومین جلد «دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران»

پروژۀ دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران که از اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ شروع به کار کرده است. اخیرا دومین شماره خود را انتشار و در اختیار پژوهشگران و مراکز پژوهشی و کتابخانه­ها قرار داده است. دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران که دانشنامه‌ای تخصصی و مفصل در حوزۀ فولکلور و مردم‌شناسی ایران است حدود ۳۰۰۰ مدخل (عنوان) را در بر دارد و جلد اول آن (شامل حرفهای الف و بخشی از ب) اواخر سال ۱۳۹۱ منتشر و در نمایشگاه بین المللی کتاب در اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ عرضه شد.

دومین جلد آن که از بخشی از حرف ب (باران­خواهی) تا بخشی از حرف ت (توت) را در بر می­گیرد اخیرا چاپ شده است. بیش از ۱۲۰ پژوهشگر و مؤلف ایرانی و خارجی با این دانشنامه همکاری مداوم داشته و تحقیق و تألیف مقالات آن را برعهده دارند.

عناوین این دانشنامه را در ۳ حوزۀ کلی می‌توان طبقه‌بندی کرد: موضوعات مربوط به زندگی مادی، معنوی و اجتماعی. عنوانهای این دانشنامه از تنوع فراوانی برخوردارند و زوایای مختلف فرهنگ و فولکلور ایرانیان را بازتاب می‌دهند. خوراک و نوشیدنی­ها و انواع چاشنی­ها، پوشاک و زیورها، آداب و رسوم، آیین­ها و مناسک، دانش­های عامیانه، باورها، ابزار کار و اسباب خانه، حیوانات و گیاهان، پدیده‌های طبیعی و شخصیت­ها و کتابهای مهم و مرتبط با فولکلور و مردم‌شناسی ایران از جمله موضوعات آن به شمار می‌روند.

دومین شماره دانشنامه در قطع رحلی و در ۷۷۶ صفحه و با قیمت۶۰۰۰۰ تومان در دسترس پژوهشگران است.