انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

انتخابات آمریکا؛ اولین مناظره جنجالی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ چگونه گذشت؟

در اولین مناظره‌ای که بین مدعیان راه‌یابی به کاخ سفید برگزار شد، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه در مقابل رقیب دموکرات خود، هیلاری کلینتون، حالت تدافعی داشت. آیا دوشنبه‌شب، ۲۶ سپتامبر، هیلاری کلینتون به افت تدریجی که مبارزۀ انتخاباتی‌اش را به نابودی می‌کشاند، پایان داد؟ وزیر امور خارجه سابق آمریکا، بدون شک، در اولین دور از مناظره‌های سه‌گانه‌ای که پیش‌بینی‌شده است با رقیب اصلی خود، دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه داشته باشد، موقعیت‌های زیادی را از دست داد. دونالد ترامپ، ابرقدرت املاک و مسکن، خوشحال از نتایج نظرسنجی‌هایی که در سطح ملی و در ایالت‌هایی که انتخابات آینده در آن‌ها برگزار خواهد شد، طی این مناظره روی تضاد با رقیبش و قاطعیت بیشتری که نسبت به کلینتون، زنی که طی دهه‌ها عناوین مختلفی در عرصه سیاسی داشته است، بازی سختی را آغاز کرد؛ اما در این بازی، ورق چندان به نفعش نچرخید. سناتور سابق آمریکا، هیلاری کلینتون، حدود چهل دقیقه از وقت مناظره به لفاظی‌های رقیبش حمله کرد. سپس آقای ترامپ که تلاش می‌کرد رقیبش را به جایگاه سابق خود به‌عنوان یک مسئول سیاسی کلاسیک که «فقط خوب حرف می‌زند، بی‌آنکه به آن‌ها عمل کند» بازگرداند با پاسخ سخت هیلاری مواجه شد: «شما از من به این دلیل که برای مناظره آماده‌شده‌ام انتقاد می‌کنید، شما می‌دانید من برای چه چیزی دیگری هم آماده‌شده‌ام؟ برای ریاست جمهوری.»

دقت کلینتون و کلی‌گرایی رقیبش بیش از چند بار در این گفتگو بر آمادگی کلینتون برای مناظره صحه گذاشت. تا قبل از این واکنش هیلاری، دونالد ترامپ در بازی با ورق‌هایش موفقیت نسبی به دست آورده بود و باقدرت از ضرورت بحث حمایت از تولیدات داخلی در جهت مبارزه با مشاغلی که توسط شرکای آمریکایی از کشور «پر می‌کشند» دفاع ‌می‌کرد. او هم‌چنین تصویری تاریک از آمریکایی ترسیم کرد که آمادۀ تنزل به رتبه‌های پایین‌تر است. اما این میلیاردر آمریکایی به‌تدریج در مداخلاتش غرق شد و با به چالش کشیدن هیلاری کلینتون درباره استفاده از سرور خصوصی‌ در طول مدتی که تصدی وزارت امور خارجه را بر عهده داشت، موقعیت را برای رقیبش دشوار کرد. این مسئله در سه جمله مطرح شد، اما جزئیات آن دامن ترامپ را گرفت. وی با این کار اشتباه بزرگی مرتکب شد؛ گروه انتخاباتی رقیب از این فرصت کرد و او را به‌شدت موردانتقاد قرارداد و گفت ترامپ وقتی زیر سؤال می‌رود، برای «به دام افتادن» عجله دارد. طی مناظره، آقای ترامپ با سؤالات مصرانه مجری برنامه، لستر هولت میانه‌رو، در مورد دیدگاهش دربارۀ جنگ عراق مواجه شد. آقای ترامپ با آرامش پاسخ داد که همیشه با این موضوع مخالف بوده است؛ این در حالی است که این گفته‌‌ها اظهارات قبلی‌اش را تکذیب می‌کرد.

دربارۀ ادعاهای مطرح‌شدۀ وی در مورد محل تولد باراک اوباما نیز وضع به همین منوال بود. او بارها گفته بود که رئیس‌جمهور متولد آمریکا نیست و درباره محل تولدش دروغ گفته و قانونی را که طبق آن تنها فرد متولد آمریکا می‌تواند به مقام ریاست جمهوری برسد، زیر پا گذاشته است. یکی از مسائلی که مناظره حول آن می‌چرخید، غیرقابل‌پیش‌بینی بودن ترامپ و مهارتی بود که وی در سرپوش گذاشتن بر اطلاعات عموماً ناقصش داشت. آقای ترامپ که بیشتر اوقات کلافه و عجول بوده است، در جریان مناظره با قطع کردن مدام گفته‌های خانم کلینتون به نظر نمی‌رسید که قصد تکمیل حرف‌های او را داشته باشد.

نامزد حزب جمهوری‌خواه با توسل جستن زیاد به سیستم‌های تله پرامپتر استودیو، طی هفته‌های اخیر نشان داد که اطلاعاتش نسبت به زمانی که برای اولین بار در ۶ اوت ۲۰۱۵ در یک مناظره سیاسی شرکت کرد هیچ فرقی نکرده است. این مناظره چندان دلخوش‌کننده نیست، زیرا مسائل مختلفی را دربارۀ نتایج یک جهش احتمالی مطرح می‌کند. درهرحال، برای بررسی دقیق تأثیر این گفتگوی جنجالی باید منتظر ماند. در سال ۲۰۱۲، باراک اوباما که به مناظره کننده خوب معروف بود، در اولین مناظره انتخاباتی خود با میت رامنی جمهوری‌خواه شکست خورد. در مناظره بعدی که ۹ اکتبر برگزار می‌شود، این دونالد ترامپ میلیاردر خواهد بود که موقعیت‌های زیادی را از دست می‌دهد.

منبع: روزنامه لوموند، ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶