انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

آغاز نشست‌های فصل چهارم شنبه‌های سینما و فرهنگ

با هم قراری گذاشته بودیم که در سلسله نشست‌های “شنبه‌های سینما و فرهنگ”، “نگاه کردن” را تمرین کنیم؛ به فیلم‌ها نگاه کنیم؛ به نگاه‌های شخصیت‌های فیلم‌ها نگاه کنیم؛ به علت‌ها و معلول‌های ناشی از آنها نگاه کنیم و در نهایت به “خودمان” نگاه کنیم. در دو سال گذشته، بیست و پنج بار، با تماشای بیست و پنج فیلم و بیست و پنج نگاهِ ویژه‌ی صاحب‌نظران عرصه‌های مختلف شناختی، به قرارمان غنا بخشیدیم. حال بازگشته‌ایم تا بگوییم هنوز این قرار، برایمان مهم است و “قرار مهم‌تر از قرارداد است”.
“شنبه‌های سینما و فرهنگ” قصد دارد با نگاهی ژرف به فیلم‌ها از دریچه‌های مختلف نظری و با بهره‌گیری از دانشِ اندیشمندان و هنرمندان عرصه‌های مختلف، از هنر سینما برای ارتقاء فرهنگ جامعه بهره ببرد و همزمان با آن، تجربه‌ی ناب تماشای جمعی و تحلیل فیلم را نیز برای مخاطبانش فراهم آورد. این خواست بزرگ میسر نمی‌شود مگر با قدم نهادن در مسیر آن، با داشتن پشتوانه‌ی غنیِ همراهی و همدلی دوستداران سینما و فرهنگ.
در فصل چهارم “شنبه‌های سینما و فرهنگ”، تلاش داریم تا افزون بر قرار، بر نگاهمان نیز رنگی نو ببخشیم. از این رو به تماشای تصاویری ناب از جهان پیرامونمان به روایت دوربین یکی از تیزبین‌ترین فیلمسازان تاریخ سینما می‌نشینیم و سخن بی‌کلامِ ژرف‌نگر مستند “زندگی” گادفری رجیو را با همراهی موسیقی اعجازگر فلیپ گلس خواهیم شنید.
موسسه انسان‌شناسی و فرهنگ، پس از تجربه‌ی چندین ساله‌ی برگزاری نشست‌های “یکشنبه‌های انسان‌شناسی و فرهنگ” و سه فصل پیشین “شنبه‌های سینما و فرهنگ”، فصل چهارم این جلسات را با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، سینما نوستالژیا و پلک تهران در زمستان ۱۳۹۸ با حمایت دکتر ناصر فکوهی و به دبیری پویا عاقلی زاده به صورت جلسات هفتگی آغاز می‌کند. مطابق روال گذشته، “شنبه‌های سینما و فرهنگ” با هدف ارتقای نظری نگاه به سینما، هر شنبه ساعت ۱۶ در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، ابتدا به پخش فیلم‌های منتخب خود می‌پردازد و پس از آن با حضور اندیشمندان و هنرمندان عرصه‌های مختلف نظری از جمله اجتماعی، تاریخی، سینمایی، نمادشناسی، زبان‌شناسی، روانشناسی و … به تحلیل فیلم پخش‌شده خواهد پرداخت تا به تجربه‌ی تماشای فیلم، اندیشه و شناخت در صورتِ اجتماعی‌اش را نیز بیفزاید. دکتر ناصر فکوهی، استاد محمدرضا اصلانی، استاد نادر مشایخی و مهندس محمدرضا حائری از جمله سخنرانان همراه این فصل “شنبه‌های سینما و فرهنگ” هستند.
آغاز نشست‌های فصل چهارم “شنبه‌های سینما و فرهنگ” با نمایش و بررسی سه گانه‌ی مستند “زندگی” (QATSI) ساخته‌ی گادفری رجیو، متعاقباً توسط همین سایت اطلاع‌رسانی، اعلام خواهد شد.
پویا عاقلی زاده
دبیر جلسات “شنبه‌های سینما و فرهنگ”
۲۵ دی ماه