انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

آغاز سومین دوره از یکشنبه‌های انسان‌شناسی و فرهنگ

سومین دوره از «یکشنبه‌های انسان‌شناسی و فرهنگ» از ۳ آبان ماه ۱۳۹۴ آغاز می‌شود. این جلسات که طی دو سال اخیر، دو دوره آن برگزار شده، ۶۰ جلسه را دربرگرفته و حدود ۶۰ فیلم مستند و نیز ۱۲۰ سخنرانی را در حوزه‌های مختلف فرهنگ شامل می‌شود. این جلسات که پس از وقفه‌ای چهار ماهه از سر گرفته می‌شود پیشتر در مرکز مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران برگزار می‌شد و اغلب به دلیل استقبال مخاطبان، ابعاد سالن، مناسب برنامه نبود. به همین جهت و پس از مذاکره با پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دوره جدید جلسات یکشنبه در این فضای جدید برگزار خواهد شد که در نزدیکی سالن قبلی است.از همین جا همچنین از مسئولان و کارکنان مرکز مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران تشکر می‌کنیم که در طول دو سال گذشته، کمال همکاری را برای برگزاری منظم این جلسات داشتند.

در سری جدید یکشنبه‌ها نیز هر جلسه به رسم گذشته، با پخش یک فیلم مستند، سخنرانی یک استاد پیش‌کسوت و نیز سخنرانی کوتاه‌تر یک پژوهشگر جوان همراه بوده و پرسش و پاسخ و نیز گفتگوی غیررسمی حین صرف چای، پایان‌بخش برنامه است. یکشنبه‌های انسان‌شناسی و فرهنگ توانسته طی سال‌های گذشته، حلقه‌ای از علاقمندان به حوزه‌های مختلف فرهنگ را گرد هم آورده و شبکه‌ای از دوست‌داران را تشکیل دهد که کار علمی میان‌رشته‌ای، علاقه مشترک آن‌هاست.

گفتنی است کل محتوای ۶۱ جلسه برگزار شده، به صورت گزارش‌های تفصیلی مکتوب، روی سایت منتشر شده و مجموع آن‌ها در قالب دو کتاب با عنوان «یکشنبه‌های انسان‌شناسی و فرهنگ» در دست انتشار است. همچنین به زودی، محتوای این جلسات در قالب فایل‌های صوتی و تصویری، بر روی فضای وب و از طریق سی‌دی‌ در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

دور سوم این جلسات، از ۳ آبان ماه آغاز شده و هر یکشنبه، از ساعت ۴ تا ۷ بعدازظهر در مکان جدید به آدرس تهران، میدان ولی عصر، خیابان ولی عصر، خیابان دمشق، شماره ۹ برگزار می‌شود. حضور در این جلسات، رایگان بوده و برای همه علاقمندان آزاد است.

اولین جلسه از این سری، عنوان «مصرف و نوکیسگی» را بر خود داشته و با سخنرانی دکتر ناصر فکوهی و دکتر شایسته مدنی، از مدیران و اعضای شورای مرکزی انسان‌شناسی و فرهنگ همراه است. اطلاعات تکمیلی این نشست، متعاقبا اعلام خواهد شد.

همچنین از لینک زیر می‌توانید وارد بخش یکشنبه‌ها در سایت انسان‌شناسی و فرهنگ شده و گزارش این جلسات را مطالعه فرمایید:

http://www.anthropology.ir/sundays