انسان شناسی و فزهنگ
انسان شناسی، علمی ترین رشته علوم انسانی و انسانی ترین رشته در علوم است.

نوجوانان شاد احتمالاً درآمد بالاتری در بزرگسالی دارند

نوشته Jamie Doward and Mia de Graaf برگردان آذر اصغریان دهکردی

یافته‌ها حاکی از ارتباط بین شخصیت‌های امیدوار و درآمد است. به گفته‌ی اسپایک میلیگان[۱] شادی با پول خریدنی نیست بلکه گونه‌ای خوشایندتر از درماندگی را برایتان به ارمغان می‌آورد. گرچه، پژوهشی جدید نشان می‌دهد که رابطه‌ی بین شادی و پول پیچیده‌تر از آن است که بتوان درک کرد. دو اقتصاددان برجسته چنین اذعان داشتند که شادی مردم را به کسب درآمد بیشتر وا می‌دارد شاید بدین علت که افراد شادتر، فعال‌ترند و سریع‌تر پیشرفت می‌کنند.

دکتر یان – امانوئل دی نیو[۲]از کالج دانشگاهی لندن و پروفسور اندرو اسوالد[۳] از دانشگاه وارویک به بررسی دوران کودکی هزاران نمونه‌ی تصادفی پرداخته و دریافتند حتی وقتی فاکتورهای دیگری در میان باشند، میزان شادمانی در نوجوانی، موفقیت فرد را در درآمدزایی بیشتر در آینده مشخص می‌کند.

به دنبال یک کار گروهی، اولین تحقیق جامع درباره‌‌ی نقش شادمانی در درآمد فرد در دهه‌ی بعدی زندگی‌اش، میزان ” رضایت از زندگی” در جمعیت وسیعی از نوجوانان و جوانان در امریکا افزایش یافت که رد پایش بعدها در میزان درآمدشان مشهود بود.

نتایج چشمگیرند. برای مثال، ارزیابی‌هایشان نشان داد که افزایش یک در صدی ( در مقیاس پنج) رضایت از زندگی در بیست و دو سالگی با درآمد نسبی سالانه دوهزار دلار در بیست و نه سالگی همراه است. مطالعه‌ی ۹۰۰۰۰نفر از کسانی که در کنفرانس سالانه‌ی جامعه‌ی اقتصاد سلطنتی[۴] دانشگاه کمبریج حضور داشتند نشان داد یکی از دلایل رابطه‌ی سببی شاید این باشد که افرادی با خلق و خوی شاد احتمالاً مدرک دانشگاهی گرفته، استخدام شده و ارتقا می‌یابند.

آنها به مقایسه‌ی اطلاعات خواهر- برادرها پرداختند تا نشان دهند که خواهر – برادرهای شادتر مایلند در آینده درآمد بالاتری داشته باشند.تحقیقاتشان که فاکتورهای دیگری از جمله آموزش، سلامت جسمانی، متغیر ژنتیکی، بهره‌ی هوشی، عزت نفس و شادمانی را مورد بررسی قرار داد، نشان داد که تأثیر شادمانی فرد بر درآمدش بیش از تأثیر تأیید شده‌ی درآمد بر شادمانی است.

شواهد نشان داد که ” این یافته‌ها دربردارنده‌ی مفاهیمی مهم برای اساتید دانشگاه، سیاستگذاران و عامه‌ی مردم است.” رابطه‌ای که اکثراً آن را یک سویه و سببی برشمردند.

بعید است این یافته‌ها جف بیزوس[۵]مؤسس میلیاردر شرکت آمازون بزرگترین شرکت خرده فروشی آنلاین را که ادعا کرده ” کودکی ساده و بی غل و غشی داشته” را شگفت زده کند. آگاتا کریستی نویسنده‌ی داستان‌های جنایی در زندگی‌نامه‌ی شخصی خود چنین نوشت: ” یکی از بهترین چیزهایی که ممکن است در زندگی هر کس اتفاق بیفتد این است که کودکی شادی داشته باشد. من کودکی فوق‌العاده شادی داشتم.”

تحقیقات اقتصاددانان تا جایی پیش رفت که نشان داد چگونه شادی می‌تواند درآمد را تحت تأثیر قرار دهد. آنها اذعان داشتند افرادی که کودکی شادتری دارند به احتمال زیاد مدرک دانشگاهی گرفته و شغل پیدا می‌کنند، خوش‌بین‌تر و برون‌گراتر بوده و نوروتیسم کمتری دارند. این شاخه از علم اقتصاد که – لذت گرایی نامیده می‌شود- از محبوبیت چشمگیری در بین سیاستمداران و سیاستگذاران برخوردار شد.

آنها مدعی شدند که کارشان بر اهمیت افزایش رفاه عمومی “صرفاً نه به این خاطر که عامه‌ی مردم خواهانش هستند ( به جای GDP)، بلکه به سبب اثرات سودمندش تأکید دارد، به بیان دیگر، ممکن است توجه سیاست را به افزایش شادی و کاهش رنج معطوف کند.” یافته‌های آکادمیک برای والدین مفاهیم مهمی دارد. آنها اذعان داشتند: ” ّبهزیستی هیجانی کودکان و نوجوانان رمز موفقیت‌های آتی‌شان است و این تحقیق دلیل دیگری برای لزوم ایجاد محیطی سالم از لحاظ هیجانی در خانه ارائه می‌دهد.”

 از آنجایی که شما اینجائید …

… می‌توانم خواهشی از شما داشته باشم. پارسال ۱۴ مقاله خواندید و تنها نیستید؛ روزانه میلیون‌ها نفر از مردم برای گرفتن اخبار دست اول به سمت روزنامه‌ی گاردین هجوم می‌آورند. ما معتقدیم که هرکس سزاوار دستیابی به اطلاعات واقعی و تجزیه و تحلیل‌هایی است که صخت و اعتبار دارند. به همین دلیل است که بر خلاف بقیه ما انتخاب شدیم: زیرا اخبار گاردین بدون توجه به محل زندگی و توان مالی افراد در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

به عنوان یک منبع خبری همگانی و مستقل بدون هیچ واهمه‌ای به کنکاش، بازجویی و افشای اقدامات سران قدرت می‌پردازیم. فاقد از هر سهامدار یا شخص میلیاردری، روزنامه‌ی ما از هرگونه غرض ورزی سیاسی و تجاری به دور است و همین امر ما را از بقیه متمایز می‌کند. می‌توانیم ندای مظلومان و محرومان را به گوش همگان برسانیم و با آنها برای داشتن آینده‌ای عادلانه‌تر هم صدا شویم. این تغییر تنها با کمک شما محقق می‌شود.

ما مصمم هستیم روزنامه‌ای فراهم آوریم که به همه‌ی ما در درک هر چه بهتر جهان کمک کند و اقداماتی در پیش گیریم تا در موقع بحران و فراتر از آن تغییرات را به چالش کشیده، منسجم کرده یا الهام بخش آنها باشد. این اقدام بدون کمک خوانندگان ما که از ۱۸۰ کشور مختلف از سراسر دنیا ما را حمایت می‌کنند امکانپذیر نخواهد بود. کمک هر یک از خوانندگان ما چه کوچک چه بزرگ برای آینده‌مان ارزشمند است. از گاردین تنها با یک دلار حمایت کنید این کار یک دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. سپاسگزار

[۱] Spike Milligan

[۲] Jan Emmanuel De Neve

[۳] Andrew Oswald

[۴] Royal Economic Society’s Annual conference

[۵] Jeff Bezos

 

Happy adolescents’ likely to have higher income’ as adults

Research finds link between upbeat personalities and earnings

Jamie Doward and Mia de Graaf

Sun 25 Mar 2012 00.07GMT